Att bära burka är inte som att välja högklackat

Den här tråden diskuterar artikeln Att bära burka är inte som att välja högklackat.
Inlägg #1: Postat: 2010-02-11 16:55:00
Bizon
Burkadebatten är nog i det närmaste outsinlig - varför? Ja kanske svaret på den frågan är att detta kroppsliga gissel främst drabbar kvinnor och att det ligger en nedsättande värdering av mäns självkontroll som enligt uppgifter i media aktualiserar denna åkomma. För att kolla upp detta lite närmare besökte jag en moské för att tala med en imam - då i "slöjdebatten" men i princip densamma - burka och nikab är bara nästa steg sedan slöjåldern passerats i de kulturer där detta är brukligt. Det jag då reagerade mot var att nioåriga flickor ansågs ha behov av slöja för att inte trigga mäns sexuella lust till deras kroppar. Nu fick jag den förklaringen att detta visserligen var sant, men att detta med nio år inte var helt rätt - tiden för iklädandet av slöja var då flickan fått sin första mens - HALLÅ! Precis som du säger har varken burka eller andra heltäckande kulturellt eller religiöst betingade klädkoder något som helst berättigande i ofentliga miljöer där kontakten mellan människor omöjliggörs eller försvåras av genom att vi inte kan se varandra eller att en heltäckt människa inte kan fullgöra sina uppgifter som tillexempel i arbetet med barn och ungdomar. Då detta tidigare var ett litet problem - som tillexempel nunnor och dikoner arbetande i mänsklighetens tjänst i vårdinrättningar eller kloster uppmärksammades det inte bå samma sätt som nu då bruket många gånger upplevs som en skymf mot ett motagande värdlands innevånare dit människor kommit på flykt från förtryck och våld. Jag finner det högst förståerligt även med tanke på att det ännu är rellativt få som begagnar dessa gömmande företeelser. -------------- Du tar upp en annan itressant aspect citerar//Däremot är det förståeligt att diskutera huruvida man ska kunna gå på badhuset naken eller med bara bröst som kvinna, eftersom kvinnans attribut skapar stort intresse. Männen döljer ju sina könsdelar med badshorts, varför ska inte kvinnan då dölja sina bröst, vilka kan väcka sexuellt intresse, som alla redan vet? //slut c. Ja detta är ju en fråga,,, ska vi verkligen dölja dessa våra kroppsliga och könsliga attribut och egenskaper? Och gör vi verkligen det med de badkläder som används stringbadbrallor, och minimala badbehå som snarare framhäver skönheten än döljer den, för att inte tala om diverse urringningar ner till naveln fram och tjärtspringan bak? Nej det kan nog knappast vara avsett att dölja något - och det tycker jag vore det allra bästa att inte heller göra - men däremot förstå att respektera varandra oavsett vi har kläder på oss eller ej. Kan ju meddela av egen erfarenhet att det går alldeles utmärkt att umgås som folk utan en tråd på kroppen - och det oavsett om vissa retningssignaler aktiverar vår biologi - allt handlar om respekt och tillit. Respekt och tillit är något vi skulle kunna bli smittade av redan genom modersmjölken om den får komma den naturliga vägen - att vissa inte kan amma är bara att beklaga och gör ingen till en sämre människa för det men att välja bort den viktiga kontakten för sitt barn av effektivitetsskäl och karriärism kan i värsta fall lägga grunden till framtida diffus otillfredsställelse och bröstfixering - jag tror alltså att vi människor skulle må så mycket bättre om vi fick leva utan rustning och självklart få njuta av varandras skönhet - gammal eller ung, vad tror ni skulle hända om vi var lite generösa mot varandra? Ja en sak är klar i alla fall - porrindustrin skulle få slå igen portarna :- Till fromma för en naturligare sexualitet.
Inlägg #2: Postat: 2010-02-13 00:28:00
muslim
HejPia K publicerad
Jag hoppas att de som ser på dimokratin med ett öga att läsa denna inlägg om man låter sådan åsikt komma fram då blir de okunniga och enkel riktade åsikter tysta hurra til dig och de som håller med dig hurra till enat sverige för svenskar och muslimer
Inlägg #3: Postat: 2010-02-13 10:11:00
Pia K
Tack ska du ha muslim! Jag tycker också att man ska få välja att säga ordet"Sverige" utan att bli spottad på, likaväl som svenskar låter andra nationaliteter tala om sina land, problem och sitt lands situation.
Sverige tar emot bland de flesta asylsökande i världen, långt mer än många andra land.
Däremot så tycker jag också, att om ska man ta emot folk från andra länder i sitt eget land där man är född, ska man ge dem samma förutsättningar som alla andra som bor här. Det tycker jag vi svenskar är dåliga på.
Inlägg #4: Postat: 2010-02-13 10:30:00
Utforskaren
Pia du är så generös på andras bekostnad som är en genomgripande tedens bland våra folkvalda av den anledningen så startade den nationella folkrörelsen för att få folket att förstå att vi ska ta emot flyktingar givetvis men att till största delen att ta hit folk som vi ska försörja är inte snällt av politikerna. Men fortsätt gärna att vara snäll Pia så löser vi alla samhällsproblem. Det akuta är att staten lånar upp pengar för att det har blivit ebb i statskassan av förståeliga skäl för att vi är så snälla.
Inlägg #5: Postat: 2010-02-13 10:43:00
Pia K
Jag håller inte med. I det fallet du beskriver., ska vi göra som många andra land, tacka NEJ! Däri ligger problemet, som jag ser det. Varför ska vi ta in folk, som vi ska ha undertryckta hatkänslor mot? Tycker du det är modellen? Eller du kanske vi ska låta hjulet rulla på? Någon annan löser problemen?
Nej, ett annat problem är, att de som styr försöker ge de rätta förutsättningarna till de inflyttade, men folket på golvet förstår inte det pga. okunskap eller attd e är förbannade, att nån annan kommer och snor deras jobb, bostäder och allt annat de vill ha själva, av vissa förståeliga skäl. Såden är människan.

Själv känner jag, att hela världen är vår att vistas i, men det är inte alla förunnat att känna så, har jag förstått. Då ska man ta med det i bilden. Att tvinga på människor sånt de inte vill, är dömt att misslyckas. Politikerna har inte haft nog på fötterna, när de fattat sina beslut om invandring.
Och man kallar det demokrati. Kanske man kan säga- demonkrati.
Inlägg #6: Postat: 2010-02-13 11:03:00
Utforskaren
Pia jag sa ju att du är snäll på andras bekostnad och sedan är det helt fel att uppmana andra till samma dumhet.
Inlägg #7: Postat: 2010-02-13 11:46:00
Inger Olsson
Pia K: Jag resonerar såhär: Liksom bakterien har människan biologisk rörelsefrihet och har därför vandrat vidare och fortfarande gör. Människans historia kännetecknas av stora folkomflyttningar. Människan är också av naturen nyfiken, ytterst viktig överlevnadsfråga, och har, i stort, behandlat främlingen gott. I ett naturligt urval tjänar vi på det och undviker t ex inavelens effekter: sterilitet och död. Sen kommer kultur in, det som vi alltså skapar. Alla grupper har normer, som i grunden har handlat om överlevnad. Man gör det som är och framstår som gott för en själv och mot sin nästa. En civilisations demokrati ska också värna minoriteters/individers rättigheter. Burkafrågan ställs nu mot att vi, i Sverige, valde att separera Stat och Kyrka i förh. till våra grundlagar om friheter samt erfarenhet av kyrkans förtryck, som institution, av individen. Kan då några få individer ref. till Koranen, och därmed juridiskt hävda sin "rätt" OM effekten påverkar omgivningen ytterst negativt? Kommunikation handlar om möten och samförstånd. Lagstifting m å s t e också förstås av samhällsmedborgaren -även om man inte "accepterar"! Ett lagförslag om rätt till offentlig burka fungerar inte i Sverige. Samma typ av "problem" uppstår också ang. att regeringen gav kulturer rätt till att fortf. utföra omskärelse på barn - trots massiv kritik från läkare! Sen det där att flyktingar/invandrare ofta har blivit en ekonomisk börda beror ju på politiska beslut, som att sitta på en svensk anläggning i åratal och passiviseras gn att man inte f å r arbeta!
Inlägg #8: Postat: 2010-02-13 12:05:00
U
ÄNTLIGEN ERKÄNT! I DN idag recenseras en bok av två epidemiologer, Wilkinsson/Pickett. Den belyser hur klyftor i samhället påverkar folks känsla av lycka och välstånd. Man poängterar att länder som Norden och Japan har en mer välmående befolkning än dom flesta av världens länder. Det anses bero på att dessa länder i alla tider varit kulturellt homogena samhällen. Alltså just dem förhållanden som våra politiker, skolfolk, kulturfolk och väljare vill avskaffa! De mest ojämlika och outvecklade länderna kännetecknas av religiös och etnisk blandning.
Inlägg #9: Postat: 2010-02-13 17:33:00
ingloz
Pia K. Du har en klok och sansad inställning till den här hyperkänsliga frågan. Bra artikel! Snälla och förstående människor har vi sannerligen inte för många av. Man ser ständigt oss svenskfödda med pekpinnar som tycker att si och så ska det vara ang. burka, men jag har hittills inte sett någon muslimsk burkabärande kvinnas uttalande om hur dom egentligen vill ha det själva. Däremot har jag många muslimska, unga kvinnor i min omgivning som är mycket stolta över sina slöjor. Stolta och riktigt kaxiga, måste jag tillägga, så den här frågan om burkans vara eller icke vara, kommer vi säkert att få svar på när töserna vuxit till sej ... Personligen tycker jag, som du Pia K, att de som vill ha ett jobb måste rätta sej efter gällande regler. En burka kan även vara en säkerhetsrisk inom vissa yrken.
Inlägg #10: Postat: 2010-02-13 18:13:00
Jocke-sourzial
9 Här är en artikel av kvinnorna själva, de som ville bära "niqab" på dagisutbildning. Det är alltså det plagget, svart vad jag sett, som har bara springa för ögonen. "Burkan" har i stället ett ögonnät, och är blå. Så var den iaf -68 i Afghanistan. Såg den några gånger i Kabul, då hos tiggande kvinnor. Det är alltså in talibanerna som kommit på den, även om det är de som förknippas med den. Länk: newsmill.se
Inlägg #11: Postat: 2010-02-13 19:25:00
ingloz
# 10/ Mycket bra, Jocke, att du har hittat vad jag frågade efter. Precis som jag misstänkte är det kvinnornas eget val. När de unga kan vara så kaxiga, tänkte jag, så brås de säkert på sina mödrar ... Då blir Pias inställning ännu viktigare. Ett förbud i vissa situationer, t.ex. barnomsorg och skola, känns helt nödvändigt. För övrigt tycker jag inte att vårt samhälle passar för de extremt religiösa. De bör välja att flytta någonstans där de smälter in bättre.
Inlägg #12: Postat: 2010-02-14 18:55:00
Bitel E A B
Om jag nyligen hade kommit till Sverige från något muslimskt land, så skulle jag säkert ha känt mej mycket ensam, så därför i hopp om att bli bekant med andra muslimer som nu bor här, så skulle jag säkert fast jag kanske inte hade gjort det tidigare, tagit på mej både huvudduk och andra muslimska kvinnokläder.
Inlägg #13: Postat: 2010-02-14 20:25:00
Adamo
#12 / En muslimsk kvinna behöver ju inte gå klädd i burka för att visa allmänheten att hon är muslim, utan det räcker väl med huvudduk och andra muslimska kvinnokläder som inte täcker hela ansiktet. Hur många skulle vilja öppna dörren för en maskerad?
Inlägg #14: Postat: 2010-02-14 20:41:00
Bitel E A B
Det var ju huvudduk som jag menade, men dom kvinnorna som på allmän plats alltid täcker hela sina ansikten dom vill jag aldrig ha inpå mej
Inlägg #15: Postat: 2010-02-15 07:16:00
Pia K
Täckning av ansiktet borde förbjudas. Det är ju ett hot mot folket.
Vem som helst,kan gömma sig bakom klädseln.
Inlägg #16: Postat: 2010-02-15 10:27:00
ingloz
# 15/ Självklart, Pia K, borde det förbjudas! Att dölja ansikte signalerar skumma avsikter!
Laddar...