Valt inlägg:
Burkadebatten är nog i det närmaste outsinlig - varför? Ja kanske svaret på den frågan är att detta kroppsliga gissel främst drabbar kvinnor och att det ligger en nedsättande värdering av mäns självkontroll som enligt uppgifter i media aktualiserar denna åkomma. För att kolla upp detta lite närmare besökte jag en moské för att tala med en imam - då i "slöjdebatten" men i princip densamma - burka och nikab är bara nästa steg sedan slöjåldern passerats i de kulturer där detta är brukligt. Det jag då reagerade mot var att nioåriga flickor ansågs ha behov av slöja för att inte trigga mäns sexuella lust till deras kroppar. Nu fick jag den förklaringen att detta visserligen var sant, men att detta med nio år inte var helt rätt - tiden för iklädandet av slöja var då flickan fått sin första mens - HALLÅ! Precis som du säger har varken burka eller andra heltäckande kulturellt eller religiöst betingade klädkoder något som helst berättigande i ofentliga miljöer där kontakten mellan människor omöjliggörs eller försvåras av genom att vi inte kan se varandra eller att en heltäckt människa inte kan fullgöra sina uppgifter som tillexempel i arbetet med barn och ungdomar. Då detta tidigare var ett litet problem - som tillexempel nunnor och dikoner arbetande i mänsklighetens tjänst i vårdinrättningar eller kloster uppmärksammades det inte bå samma sätt som nu då bruket många gånger upplevs som en skymf mot ett motagande värdlands innevånare dit människor kommit på flykt från förtryck och våld. Jag finner det högst förståerligt även med tanke på att det ännu är rellativt få som begagnar dessa gömmande företeelser. -------------- Du tar upp en annan itressant aspect citerar//Däremot är det förståeligt att diskutera huruvida man ska kunna gå på badhuset naken eller med bara bröst som kvinna, eftersom kvinnans attribut skapar stort intresse. Männen döljer ju sina könsdelar med badshorts, varför ska inte kvinnan då dölja sina bröst, vilka kan väcka sexuellt intresse, som alla redan vet? //slut c. Ja detta är ju en fråga,,, ska vi verkligen dölja dessa våra kroppsliga och könsliga attribut och egenskaper? Och gör vi verkligen det med de badkläder som används stringbadbrallor, och minimala badbehå som snarare framhäver skönheten än döljer den, för att inte tala om diverse urringningar ner till naveln fram och tjärtspringan bak? Nej det kan nog knappast vara avsett att dölja något - och det tycker jag vore det allra bästa att inte heller göra - men däremot förstå att respektera varandra oavsett vi har kläder på oss eller ej. Kan ju meddela av egen erfarenhet att det går alldeles utmärkt att umgås som folk utan en tråd på kroppen - och det oavsett om vissa retningssignaler aktiverar vår biologi - allt handlar om respekt och tillit. Respekt och tillit är något vi skulle kunna bli smittade av redan genom modersmjölken om den får komma den naturliga vägen - att vissa inte kan amma är bara att beklaga och gör ingen till en sämre människa för det men att välja bort den viktiga kontakten för sitt barn av effektivitetsskäl och karriärism kan i värsta fall lägga grunden till framtida diffus otillfredsställelse och bröstfixering - jag tror alltså att vi människor skulle må så mycket bättre om vi fick leva utan rustning och självklart få njuta av varandras skönhet - gammal eller ung, vad tror ni skulle hända om vi var lite generösa mot varandra? Ja en sak är klar i alla fall - porrindustrin skulle få slå igen portarna :- Till fromma för en naturligare sexualitet.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?