Inlägg #1: Postat: 2010-01-22 12:01:00 | |
Jocke-sourzial |
Det spelar knappast någon roll om någon eller några gör bort sig på¨ena sidan, eller andra. Det är ju iofs bra om faran med Himalayas glaciärer har överdrivits. Men bevisen, ett stort antal foton, visar ändå att glaciärer över hela världen smälter snabbt, att isen i Polarhavet, Grönlandsisen, västantarktis osv. Tydliga varningstecken tillsammamsn med data om svår torka eller skyfall runt om i världen, snabb global temperaturhöjning osv. Tydliga varningssignaler med effekter för miljoner människor idag.
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-22 12:06:00 | |
Jocke-sourzial |
Enligt IPCC bedömningar, så är möjligheten 90, antropogen påverkan. Således 10 att orsakerna är "naturliga". Vilken är MD:s bedömning? 0 eller vad? Och vad grundar du den på? Med facit på hand om människans oansvariga framfart på planeten. Med enorma miljö och resursproblem att ta tag i inför framtiden. Medan tid är...Försiktighet är en dygd, borde vara, när så mycket står på spel.
|
Inlägg #3: Postat: 2010-01-22 12:18:00 | |
Utforskaren |
Jocke 12:01 Jag vill ge dig en eloge för ditt engagemang i klimatfrågan som innehåller en rad av parametrar att ta hänsyn till, men den viktigaste har du mig veterligen aldrig nämnt i rätt sammanhang och inte heller om de vulkanutbrott som spyr ut enorma mängder svavel och koldioxid. När det gäller vår egen sol som i alla lägen påverkar vårt klimat, stora solfläckar och vi får ett varmare klimat och eller små obefintliga solfläckar gör att vi går mot ett kallare klimat. Nu är det så här att solfläckarna har krymt oroväckande som gör att vi får en period av ett kallare klimat enligt senaste forskningsrön som är bara några månader gammalt, som jag också skrev några rader om men fick inte något gehör från din sida varför? ointresse eller skyddet av klimatbluffen eller...
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-22 13:57:00 | |
Jocke-sourzial |
3 Det är som alltid annars när man kommer med särkilt avvikande påståenden, man bör ge en länk som stödjer ens påstående. Det jag för fram ovan är ju rätt väl känt, likaså att vi astromomiskt sett går mot en istid, borde gå, men då långsamt.
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-22 14:36:00 | |
Utforskaren |
Jocke 13:57 Här har du en länk som bekräftar mitt inlägg. Länk: theclimatescam.se
|
Inlägg #6: Postat: 2010-01-22 16:48:00 | |
Jocke-sourzial |
Och varför skulle man välja att tro på en enda enskild person, om vilket man inget vet, i stället för ett antal vetenskapsmän och institutioner på området? "För dig som tänker själv", ytterliggare en anledningen att ej läsa bloggen. Tänka själv skall man göra, unde rnoga överväganden med hänsyn tagen till det man vet och rimliga överväganden. Inte genom att läsa en enkild blogg!
Människan begår misstag efter misstag på miljöområdet, vår gemensamma välfärd. |
Inlägg #7: Postat: 2010-01-22 16:57:00 | |
Utforskaren |
Jocke 16:48 jag kan hålla med dig om ditt svar men ursprunligen är det en svensk och dansk forskare i Danmark som har gjort sitt utlåtande. Ska försöka hitta deras förmenande, återkommer.
|
Inlägg #8: Postat: 2010-01-22 17:09:00 | |
Utforskaren |
Jocke jag hittade hans publicerade forskninsresultat av vår professor Henrik Svensmark som just är en framstående solforskare. Länk: translate.google.se
|
Inlägg #9: Postat: 2010-01-22 17:30:00 | |
daggis af götet |
vaddå smältande isar på Grönland????
du, på 1100-talet var Grönland som namnet säger grönskande. Och glöm inte att vikingar levde där i all välmåga!! Dessutom: på bronsåldern var klimatet ännu varmare här i norden.. Och du: ibland längtar jag starkt till Bronsåldern, särskilt en sån här vinter! |
Inlägg #10: Postat: 2010-01-22 17:40:00 | |
Jocke-sourzial |
8 Lite märklig översättning... Svensmark och hans teori bemöts f.ö. här.
Länk: uppsalainitiativet.blogspot.com Att det var varmare på vikingatiden stämmer inte heller enligt de diagram jag sett. Skulle f.ö. IPCC kunnat klara av en sådan faktisk tabbe? Knappast! Himalayas glaciärer i framtiden var inte fakta. Det var en spekulation om framtiden som just nu verkar felaktig i tid. Men glaciärer osv har smält under ett antal decennier, globalt. Den som lever får se! |
Inlägg #11: Postat: 2010-01-22 18:13:00 | |
Utforskaren |
Jocke 17:40 Jag tror sist och slutligen att klimatförändringar är ett led i vår planets utveckling som inte människan har någon del i och då ska man inte ensidigt skylla allt på mänskligheten. Om vi promt ska göra det, har jag en egen teori om orsak och verkan. Vi vet att har skett massor av underjordiska kärnvapenprov, skulle inte de kunnat påverkat jordens inre av flytande magma likt en vågskvalp varje gång ett kärnvapenprov genomförts som dansat runt och trängt upp till ytan på alla möjliga platser på vår jord och inte minst genom oceanernas bottnar och värmt upp havsvattnet och t.o.m. skapat en massa extra jordbävningar i onödan som nu senast på Haiti. Dessutom alla vulkanutbrott som spytt ut svavel och koldioxid. Tänk att jag tror på den här kopplingen för vår eventuella klimatförändring där även solen har ett finger med i spelet helt bevisligen.
|
Inlägg #12: Postat: 2010-01-23 18:06:00 | |
Lars Nilsson |
Oavsett allt annat: Har FN:s klimatpanel förlorat sitt förtroende eller ej? Är det inte det som är frågan?
|
Inlägg #13: Postat: 2010-01-25 12:36:00 | |
Bizon |
Utforskaren #11 "Jag tror sist och slutligen att klimatförändringar är ett led i vår planets utveckling som inte människan har någon del i//"
Jag funderar på om det möjligen kom med ett "inte" som inte skulle vara med där? Själv skulle jag kunna skriva under på meningen om detta "inte" inte stått där då jag tydligt ser människan som en del av all den påverkan som jorden och dess liv utsätts för. Hur mycket eller hur lite är frågan... Men ser man det rent krast så kan det väl knappast vear av ondo om människans neggativa påverkan minimeras som tillexempel nedsmutsning av luft och vatten. Att det förekommer enorma bränder i kolfickor lite här och var på jordens yta och att en och annan vulkan spyr ur sej ett visst övertryck är något som jordens atmosfär verkar ha kunnat leva med - att människor dessutom i ett aldrig mej veterligen tidigare upplevt scenario förbräner fosilt material förefaller ändå som ett nettotillskott till allt det andra. Med tanke på att dessa fosil är en ändlig resurs käns det inte helt fel att försöka utvekla något annat. Har man andats luften i de större världsmetropolerna någon gång förefaller det inte heller så helt feltänkt att försöka få fram en drivmotor för mänskliga transporter som inte spyr ut så förbannat mycket skit. |
Inlägg #14: Postat: 2010-01-25 13:00:00 | |
Utforskaren |
Bizon 12:36 javisst är det som du säger det går inte att förneka och jag som du har inte något emot att vi städar upp vår jord och ersätter de fossila bränslena med något mer människovänligt. Men min kommentar handlade också om faktorer som vi inte kan göra något åt som vår sol och att naturen i sig själv omdanar sig. Det där "inte" som du tyckte att jag inte skulle ha skrivit, kanske kan tas för att vi inte kan göra något åt eventuell klimatförändring, men det kan vi och det görs också i Sverige men alldeles för lite i andra länder om man får tro de rapporter man tagit del av. Det finns faktiskt förnybara källor på gång med hitintills lyckade resultat om än inte till hundra procent så inger det en stor förhoppning om detta att de ska lyckas hela vägen. Det finns ytterligare ett koncept som de tror ska bli rena revolutionen att ta vara på solens microstrålar och omvandla det till el som garanterar oss energi i evighet. Den första idèn är att omvandla raketbränsle till fast form som skulle ge oss elbatterier av sällan skådat slag och över tid skulle vi enbart köra med elbilar med full kapacitet med explosionsmotorns effekt.
|
Inlägg #15: Postat: 2010-01-25 22:24:00 | |
Bizon |
Ja Utforskaren visst är det mycket av alla krafter nänskligheten inte har någont direkt med att skaffa. Scenariot Carl Olof Schlyter målar upp i sin artickel "Haiti är tyvärr inget mot vad som kan hända" med aventuella asterioider eller andra fenomen som på ett ögonblick kan radera ut allt - ja men då är det ju utraderat och inte så mycket att göra något åt - det är klart att en lämplig grupp människor skulle kunna undkomma i en Aniara, åtminstonne för en tid, men deras öde skulle ju kunna bli det samma som för Harry Martinsons lilla människospilra. Då förederar jag att fokusera på de teckniska lösningar du nämner i kombination med en global etisk utvekling som gör människan värd sin plats på jorden - som det nu är käns det tveksamt om mänsklighetens undergång vore en så stor sorg. Jo mänsklig kärlek och medkänsla om allehanda små kryp är rörande, men kan det uppväga det lidande vi som art förorsakar både oss själva och andra varelser som också bor på denna jord.
Man kan ju undra vad dessa microstrålar kommer att visa sej ha för oönskad biefekt? Föresten finns det något människan hittat på som inte har en eländets baksida? |
Inlägg #16: Postat: 2010-01-26 00:05:00 | |
Utforskaren |
Bizon 22:24 du skriver känslosamt och gör en fin beskrivning på, hur vi människor bär på en sjukdom som heter egoism" och för att skyla den eller försöker göra sig frisk från den, så kommer yttringarna därefter. Jag tror att de flesta inte ser konsekvensen av vad vi tror på just nu som rätt och riktigt som i morgon straffar oss. För att inte trötta ut dig och någon annan ska jag bara runda utav med orden "som man sår får man skörda" och det har vi märkt utav ordentligt de senaste femtio åren där knappast någon har varit intresserad att återskapa något av det gamla som var väl intrimmat och gångbart som landets politik som ett typexempel på detta. Jag har inte något emot förnyare, men någon måtta får det allt vara med det vi kallar för modernt.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.