Inlägg #21: Postat: 2010-01-12 22:09:00 | |
Stig Olsson |
Det dyker upp lite artiklar här och där om att det skulle vara "bra" för dom handikappade att klumpas ihop i det jag kallar "läger" igen, men den egentliga orsaken är att staten bara ser en möjlighet att kunna klumpa ihop, som förr, en massa vårdkrävande handikappade som dom sen kan låsa in. Business as usual alltså. Där pengar styr väger alla fina ord lätta. OBS, jag skjuter inte på sittande regering! Detta nedvärderande synsätt skär rätt igenom alla partier från höger till vänster.
|
Inlägg #22: Postat: 2010-01-12 23:20:00 | |
Carlberg |
Man kanske kan hävda att det är ett humanistiskt tillkortakommande?
|
Inlägg #23: Postat: 2010-01-13 14:17:00 | |
Inger-Sofia |
Pust Det var en pärs att läsa Fast det jag läste om ,inte överraskade mig precis.Men dina ords berättelse,tar tag och gör djupdykningar,som skakar om rejält och får min ilska att bli aktiverad och sorgen över det som hänt Dig..din familj och många andra att utbrista.HUR kunde detta få ske .KRAM
|
Inlägg #24: Postat: 2010-01-13 15:18:00 | |
Sufi |
Tack Inger .. för ditt mod och styrka att våga stå upp och berätta .. vad som döljer sig bakom kulisserna ! Tyvärr .. så är det inte obekant för mig . # Kram
|
Inlägg #25: Postat: 2010-01-13 15:25:00 | |
LJohn |
Att kalla detta för "koncentrationläger! är en fullkomligt osannolikt grov förolämpning mot de som kom levande ur det helvetet...
Kände ett par st Börja inte devalvera det ordet - också. Det räcker med att begreppet "rasism" i Sverige tappat all vettig betydelse! |
Inlägg #26: Postat: 2010-01-13 15:46:00 | |
GunnarL |
25/ Instämmer LJohn. Att klassa mentalsjukhusen som "koncentrationsläger" är en grov förolämpning både mot den personal som arbetade där och mot de arma människor som satt i verkliga koncentrationsläger.
|
Inlägg #27: Postat: 2010-01-13 16:02:00 | |
Peter Zoom |
#26 Fast, om du hade varit instängd och påtvingad medicin under en stor del av din ungdom, trots att det inte var något fel på dig, skulle du nog inte vara så säker på att du inte liknade det vid koncentrationsläger.
|
Inlägg #28: Postat: 2010-01-13 16:43:00 | |
Janne B |
Sverige hade under många år häpnadsväckande många tvångsinskrivna på olika sorters anstalter. Därtill ett enormt antal omyndigförklarade. Norge hade bara ca 10 av detta. Vi var nästan världsledande i steriliseringar vilket uppmärksammades ända upp i FN och Europarådet. / Det har sagts mig att Olof Palme försökte ta itu med allt detta rättslösa elände. Jag har aldrig sett någon källa till detta påstående - men jag tror delvis på det. VEM VET MER?
|
Inlägg #29: Postat: 2010-01-13 16:49:00 | |
Janne B |
Koncentrationsläger är givetvis ett oerhört hårt ord. Men då jag jobbade på Restads mentalsjukhus 1957-58 var dock likheten stor. Massiva tegelbyggnader som rymda minst 100 patienter vardera. Det var ca 10 sådana hus plus servicebyggnader. Men till varje byggnad hörde 2-4 rastgårdar med fyra meter höga stängsel. Där fanns ingen taggtråd men ändå omöjliga att klättra över. I dessa gårdar fanns många sorters folk många timmar om dagen.
|
Inlägg #30: Postat: 2010-01-13 16:55:00 | |
Janne B |
Dessa gårdar ansågs vara framsteg för dehade inte funnits från början.
Nu har jag datorstrul. Enda sysselsättningen var ett pingpong bord - för personalen. De andra travade maniskt omkring eller var helt passiva.Notera att patienterna vid denna tid hade inte egna kläder utan närmast en slag fångkläder. SÅ likheten med det värsta var stor. VEM hjälpte patienterna att skriva och klaga. Jo jag så jag blev "inte aktuell för fortsatt arbete kommande sommar".//REstad ligger vid Vänersborg// |
Inlägg #31: Postat: 2010-01-13 16:56:00 | |
Nettan999 |
#25/ LJohn och Ni andra som har åsikter om liknelsen ”KONSENTRATIONSLÄGER”, det är ju en bedömning utifrån var och ens värderingar om och hur man upplever något. Personligen håller jag med för det är ju inte jag som skildrat utan en person som själv har erfarenhet av detta och det är ju inget annat än hennes egen bild som jag inte betvivlar det minsta eftersom jag själv arbetar med personer som har någon form av psykiskt funktionshinder. Jag skrev ett brev till vår käre Socialminister och ifrågasatte varför personer arbetar inom psyk. ska få lov att göra det när de som är utsatta för personal inom psykiatrin upplever det som övergrepp, enär pedofiler inte får arbeta med barn. Här är det självklart att vi inte accepterar detta så varför ska vi ens överväga att psykiatrin inte ska ha samma strikta tillsyn. Och Du Inger Olsson, en JÄTTEKRAM till Dig och tack för en bra skriven artikel som verkligen berör. Och visst…Sverige redan på 50-talet skrev på FN:s konventioner om mänskliga rättigheter, Och MYCKET RIKTIGT som Carlberg #20 skriver att det i början av 50-talet och till 1977 tvångssteriliserade vi kvinnor som ansågs vara lite avvikande. Romer, Samer och de som hade någon form av NP- unktionshinder såsom ADHD och Aspbergers med flera. Skulle man berätta det som utförts utan att nämna att detta skedde i Sverige är jag övertygad om att de flesta skulle beskriva det som KONCENTRATIONSLÄGER och inget annat. Och till ALLA ER som ifrågasätter Inger Olssons artikel….Varför inte börja lite Svensk historia och förkovra Er i lite fakta. Än en gång Inger, bamsekram till Dig för Ditt mod. Kanske kan vi nu börja få en seriös debatt häri Sverige om de verkliga förhållandena. Ser fram mot det och fler sådana här artiklar.
|
Inlägg #32: Postat: 2010-01-13 17:01:00 | |
ingloz |
26/ GunnarL jag känner starkt för Inger Olsson och tycker att hon gör rätt som berättar om sina upplevelser, och det gör hon mycket bra ... Samtidigt gjorde det ont i hjärtat när jag tänkte på min mor som arbetade på Birgittas sjukhus i Vadstena Länk: sv.wikipedia.org i början på 1920-talet. Alltså har jag hört en hel del om hur hemskt det var för en nattsköterska i den miljön. Min mor blev flera gånger utsatt för fysiskt våld av patienter, bl.a. blev hon skalperad på halva huvudet. När en patient fick ett utbrott blev kroppskrafterna förstärkta så att det krävdes flera skötare för att avstyra ett bråk. Det var oerhört nervpåfrestande att hela tiden tvingas "ha ögon i nacken" minns jag att mor sa. Trots den ständiga rädslan kände mor väldig empati för dessa människor som var så missgynnade av livet ... nu vill jag givetvis inte jämföra Inger Olsson med de patienter som mor arbetade med, men man ska inte glömma att personalen också är människor.
|
Inlägg #33: Postat: 2010-01-13 17:20:00 | |
Janne B |
I början av 1950 talet fann inga lugnande mediciner så vissa avdelningar var rena Stormen - ja de kallades så. Men mot slutet av 1957 kom den starkt ångestdämpande medicinen Lergigan till Restads sjukhus. Det innebar att antal bältesbindningar minskade starkt. jag var nog bara med om att sätta på sängbälten tio ggr på ca 10 månader. Då var det för några timmar tills medicinen hade verkat. Seda kom ytterligare dämpande mediciner - som jag glömt namnet på. / PÅ Restad träffade jag mycket personal som var kärleksfulla humanister samt en del motsatsen. Jag pratade i timmar med patienter som jag inte kunde se något fel på. Jag var 18-19 år då och utan utbildning. Men Restad blev en hård skola för mig. / Många patienter som dog grävdes ner med ett Nummer på ett Bräde. Inga namn. Den yttersta skymfen.
|
Inlägg #34: Postat: 2010-01-13 18:05:00 | |
ingloz |
#33/ Janne B, Det var i början av 1920 som mor arbetade inom mentalvården i Vadstena, och jag minns inte att hon överhuvud taget talade om något annat än tvångströja och spännbälte och heta bad. Det senare tyckte hon var helt omänskligt. Andra mediciner talade hon aldrig om att de hade på den tiden - men många händelser var så fruktansvärt otäcka, och i efterhand har jag förstått att hon behövde tala om det för att bli fri ... ändå tror jag hon led ännu mer då hon många år senare, när mina föräldrar hade sålt sitt lilla jordbruk, och hon behövde dra in lite kontanter, började arbeta på s:t Anna i Nyköping, också som nattsköterska. Då var jag 16 år så jag minns mycket väl hur hon led. Jag vill påstå att hon blev personlighets-förändrad under en tid.
|
Inlägg #35: Postat: 2010-01-13 18:49:00 | |
Janne B |
Ja kära Ingloz /På 1920 och 1930 talet fanns inga mediciner bara våld och otäcka mentaliteter över hela Europa.Nog märkte jag på Restad att ORDNING var viktigare än samtal och träning mm. Det svabbades golv och dammades på möbler i all oändlighet. Men det ska sägas att det var rent i sängarna också och de tråkiga gångkläderna tvättades ofta.Det var nog RÄTTSSÄKERHETEN som var största bristen.En ensam överläkare bestämde allt Utskrivningsnämnden sa aldrig emot honom osv.
|
Inlägg #36: Postat: 2010-01-13 19:18:00 | |
ingloz |
#35/ Janne B, min mor ansågs för att vara mycket klok och kärleksfull, och som hennes dotter vet jag att hon var det - och enligt hennes upplevelser var det mycket värre 36 år senare.
|
Inlägg #37: Postat: 2010-01-13 20:20:00 | |
Janne B |
Detta måste jag fundera över...
|
Inlägg #38: Postat: 2010-01-13 20:27:00 | |
sunny fri |
Tack ifrån hjärtat Inger! Jag har oxå haft den stora lyckan att bli tvångsvårdad för att jag kunde bli kriminell som min biologiske far!Jag låg ofta bältad o blev sexuellt tafsad på hela tiden av vårdarna på natten.Jag var föräldralös så det var riskfritt.Jag fick hjälp att rymma när jag fick veta att jag skulle steriliseras.En natt när jag skulle gå på toaletten hade en av mina vänninor hängt sig på dörren till ett av toabåsen.De var 4 systrar som skulle steriliseras för att de var s.ka tattare.Annmari,min bästis,rymde o hoppade framför tåget.Det var hennes syster som hängde på toa dörren.Den yngsta var bara 13.Hon hoppade ut genom ett fönster men dog inte utan hamnade i rullstol.Jag funderade på att hoppa framför tåget jag med där jag sprang i natten men så stoppade jag en långtradare på väg emot Oslo stället.Som tur var hade jag ju levt ute i några år.Men tillbaka till Sverige vågade jag mig inte på ganska många år.Man var ju omyndig till 21 på den tiden.
|
Inlägg #39: Postat: 2010-01-13 20:30:00 | |
sunny fri |
Fast fosterhemmet där jag var efter barnhemmet var inte nångon trevlig plats precis.Så jag var lite van ändå.Jag kom ju inte ifrån någon snäll mamma eller annan person som jag måste sakna.
|
Inlägg #40: Postat: 2010-01-13 22:15:00 | |
susanna s |
Att en del anställda inom psykiatrin hade en människosyn fullt i linje med koncentrationslägervakter är ingen nyhet. Min mamma jobbade på ett sjukhem för psykiskt sjuka fram tills de skickades ut till egna boenden eller uteliggar tillvaro när sjukhemmen stängde. Hon berättade om hur en del i personalen tvingade äldre herrar att sitta vackert och sträcka fram vacker tass som en hund för att få en sockerbit. Detta utspelade sig i slutet på 70 och under 80 talet. tyvärr tordes inte min mamma oponera sig. Hon var ju biträde och de var personerna med högre befattning som bar sig åt så.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.