|
Inlägg #1: Postat: 2010-01-12 14:39:00
|
|
Janne B |
VAR ligger det hotell som kostar några hundra kr om dagen? De ska inte bara ha säng o mat - Livet handlar om mera!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-12 15:27:00
|
|
Utforskaren |
janne jag har läst om mitt inlägg om Kissinger som tyvärr kan tolkas att jag har något emot judar, men det blev dumt formulerat av mig och blev upplagt för att missförstås, ordet jude kom med i bilden för alla vet inte om att Kissinger är av judisk börd, så jag ber alla om förlåtelse som tog illa vid sig av min felformulering som kunde missförstås.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-01-12 15:27:00
|
|
Utforskaren |
janne jag har läst om mitt inlägg om Kissinger som tyvärr kan tolkas att jag har något emot judar, men det blev dumt formulerat av mig och blev upplagt för att missförstås, ordet jude kom med i bilden för alla vet inte om att Kissinger är av judisk börd, så jag ber alla om förlåtelse som tog illa vid sig av min felformulering som kunde missförstås.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-12 15:30:00
|
|
Tomasz Striner |
Bäste Janne B. Se bif länk för av dig efterfrågat hotell: Länk: choicehotels.no
Sen vill jag påpeka för dig att de behov som de ensamkommande flyktingbarnen har förutom säng och mat har kostnader som är minst lika stora som de jag uppgett för deras boende i min artikel.
Ha en underbar dag och tänk på om Du själv hade fått stå för statens kostnader för sånt jag skrivit om. Då hade du nog inte tagit så lätt på det hela. Men med andras pengar behöver man inte tänka på att spara...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-12 16:20:00
|
|
Leif-Arne |
Egentligen handlar det om hur vi ser på medmänniskor, som problem/ kostnader eller som möjligheter/ intäkter. Där finns många brister i mottagningen av flyktingar, integrationen av dessa har många brister. MEN, beakta Sveriges demografiska situation, svenskarna blir allt äldre, vilket är bra, men kvoten yrkesverksamma och pensionärer förändras gradvis till att det i genomsnitt går allt färre yrkesverksamma per pensionär. I det läget kommer flyktingar i en ålder där de egentligen har hela sitt yrkesverksamma liv framför sig. Det handlar om att se dessa som den resurs de är och inte ett problem. Där finns exmpel på somalier som går från arbetslöshet och utanförskap i Sverige till välbetalda akademikerjobb i England, slutsatsen blir att många invandrares utanförskap i Sveige inte är individrelaterat utan ett systemfel.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-01-12 17:11:00
|
|
Janne B |
Tomasz Trevlig bild. ja jag anade att priset för ett rum ligger på ca 1000 kr för 1-2 sängar. Sedan tillkommer mat för kanske 150 kr på ett hotell.Jag har varit föreståndare för inack för missbrukare i Umeå. Jag vet att kostnaderna kan skena i väg på liknande ställen. // Vård och boende för människor är mkt dyrt. Vi har sett priserna hos SiS Statens institutionsstyrelse./ Nå i dessa frågor måste man tänka långsiktigt. Det som i dag är en kostnad kan en dag bli en stor resurs. . Hoppas att stat o kommuner orkar tänka i dessa banor.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-01-12 17:13:00
|
|
Janne B |
UTF Ditt inlägg nr 2 är inte så mycket bätttre än föregående.Varför ska rastillhörighet alls nämnas - eller trostillhörighet?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-01-12 17:51:00
|
|
Utforskaren |
#7 Janne driver du med mig, vad hela världen ältar vill du förbjuda? du borde slänga undan bibeln ett tag och koncentrera dig på vad som händer i vår värld och inte minst på hemmafronten.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-01-12 23:08:00
|
|
Janne B |
Nej jag driver inte med dig men jag har ytterst svårt att begripa mig på dig. För ibland skriver du rätt bra saker och ibland förolämpar du allt vad du orkar.Du borde skaffa dig en rådgivar i konsten att hantera språk och människor...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-01-13 01:21:00
|
|
Utforskaren |
#9 Janne, du får nog skylla dig själv, för du är för kortfattad för att man ska förstå vad du menar egentligen. Du kan inte gömma dig bakom LA och komma med kritik som handlar om honom och mig och det är klart inte tjusigt av dig att försvara dumma kommentarer riktat mot mig. Så jag undrar nog över om inte du har själv har mycket att lära. Ett rundsnack ger inte någon utveckling i ett samtal. Du anmälde mig till redaktionen istället för att först påtala min tabbe till mig det gjorde du skadeglatt efteråt istället? sådant förfarande ställer dig i en sämre dager så nog har du en del att lära dig och inte får du någon guldstjärna av sankte Per när det är så dags. Ett tips, kom med personliga åsikter och motivera dina påståenden ska du se att du får renhåriga svar av mig. Men inte något ont i det hela som vi inte kan överleva från min sida sett, för du gör ju så gott du kan och det får man ta hänsyn till och det gör jag i högsta grad. Sköt om dig och lev väl.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-01-13 10:00:00
|
|
Janne B |
Jag anmälde till redaktionen för det har visat sig att försynta påpekande inte tar på dig. När du i nr 8 säger åt mig att slänga undan Bibeln - då har du valt att förolämpa mig maximalt. Detta gjorde du ytterst medvetet - du är ingen dumbom.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-01-13 10:02:00
|
|
Janne B |
Jag skulle inte bry mig om UTF ett enda dugg om inte risken fanns att folk börjar anse att Sourze är tillhåll för extrema åsikter.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-01-13 10:48:00
|
|
ingloz |
#11/ Janne B, jag varnade honom för övertramp, som du vet, men han tog ingen notis, så jag tycker du gjorde rätt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-01-13 11:30:00
|
|
Utforskaren |
Janne, du får faktiskt lära dig att läsa innantill, jag skrev att du kunde lägga undan bibeln ett tag. Ditt generalfel är att minnas fel och många gånger förstår du tydligen inte budskapet mellan raderna. Det är extremt viktigt att läsa och förstå rätt, ana sig till att något kan vara felformaterat av försummelse eller av rent slarv. Men du tar tillfället i akt och utnyttjar detta som ett bevis, att kunna påstå att man är extrem? Skriver man som du och har en framtoning som guds bästa barn så undrar jag vem som är extrem. Jag har en förståelse för den verklighet vi lever i och vår tillvaro är inte en dans på rosor, om man påpekar fel och brister för att göra folk medvetna om vad som händer i vårt land, så kanske man behöver ta till lite bröstoner. Sverige får inte som ett äkta exempel som inte någon kan förneka är att vårt land har blivit en tummelplats för kriminella element, men inte bara i Sverige utan i andra länder också som man också och diskuterar i EU. Tror du att dessa bevakningskamror är till för ro skull? I England är brottsligheten så hög så Polisen har känt sig tvungna att ha ett nätverk av kamror kanske i varenda stad just för att snabbt kunna ingripa när det händer något. Så länge vi har en ökad kriminalitet så länge ska jag vara obekväm och visa på det, får du kalla mig extrem hur mycket du vill det struntar jag i! Om du har en felaktig inställning som politikerna vill att du ska ha är det ditt problem, lasta inte det på mig genom en massa förebråelser för att jag inte accepterar den politik som förs av de etablerade partierna.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-01-13 11:34:00
|
|
Utforskaren |
Ingloz tack så hemskt mycket, dina ord värmde.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-01-13 11:55:00
|
|
Janne B |
du borde slänga undan bibeln ett tag och koncentrera dig på vad som händer i vår värld /Ja så skriver UTF i nr 8. / Slänga har med missakta att göra/ Jag är ute i mediavärlden minst fyra timmar om dagen...
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-01-13 14:26:00
|
|
TRög |
Som gammal murveldanare blir man bestört när man läser kommentarerna till de olika artiklar som tillkommit i ett fritt forum.
De tycks i vissa delar vara invaderat av kommentatorer som finner sig manade eller rent utav kallade att förlägga sin ickesyssla till att formulera sig fram för allt med synpunkter på hur andra formulerar sig.
Semantiken har för länge sedan städats ut ur dagens papperstidningar och så även här varför slänga/kasta knappast har någon särskillnad i detta forum.
Med detta har jag inte tagit ställning varken för eller emot utan snarare eftrelyser jag lite saklighet i grundfrågan;
Kostar de insmugglade ungdomarna - dom är inte barn vare sig fysiskt eller mentalt - samhället onödigt mycket.
Är dessa - med hänsyn till sin bakgrund mera vuxna - en resurs så skall den naturligtvis behandlas så som en sådan.
Hur detta skall gå till har jag ingen bestämd uppfattning om men när Syd-Nytt i går intervjuade en kvinna i 50 årsåldern från Vellinge påpekade hon att hon hyste en viss rädsla och osäkerhet med hänsyn till pojkarnas ålder.
Visst har hon en poäng i detta ...........
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-01-13 14:58:00
|
|
ingloz |
#15/ Så här skrev du, Utforskaren, jag har kopierat hela din kommentar: "#7 Janne driver du med mig, vad hela världen ältar vill du förbjuda? du borde slänga undan bibeln ett tag och koncentrera dig på vad som händer i vår värld och inte minst på hemmafronten.".....så vanvördigt uttrycker du dej - om du åtminstone hade stått för dina ord.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-01-13 15:08:00
|
|
Utforskaren |
Ingloz, tack, jag får nu besvära dig om att ta reda på varför jag skrev just dessa rader. Nu märkte man igen hur det blir när man bara läser ett brottsstycke och hur dumma kommentarer det bli tack vare detta. Utan att ta reda på orsaken till att mina rader skrevs.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2010-01-13 15:46:00
|
|
ingloz |
#19/ Utforskaren, att uppmana någon att "kasta" sin bibel är lika oförskämt oavsett anledning - men nu har du iaf erkänt att du "skrev dessa rader"..... jag vet mycket väl VARFÖR du skrev så, men det ursäktar inte ordvalet.
|
| |