|
Inlägg #21: Postat: 2009-12-10 13:21:00
|
|
Carl Olof Schlyter |
Hm, måste kommentera den här lite: Tyvärr tror jag att alla "folk" är kapabla till bestialiska grymheter vid "rätt" förutsättningar. Jag har svårt att tro att människor som sådana är olika bara för att de bor på en viss sida en nationell gräns. Om Japans krigsförbrytelser skulle, som Nilsson skriver, bottna i japaners uppfattning om att de är överlägsna människor i andra läner, torde Sverige ligga pyrt till om det blir krig. Undrar om det finns något land där motsv "svenskt kött" eller "tillverkat i Sverige" har ett så starkt värde hos den inhemska konsumenten. I en sådan här artikel är det verkligen viktigt att vara glasklar vad gäller referenser till ev generaliserande nedvärderingar. Att börja en maning med "Även om det finns exempel på att det officiella Japan bett om ursäkt för krigsförbrytelserna..." och fortsätta "...finns det NOG ännu fler exempel på det motsatta." är, tycker jag, exempel på precis hur fördomar kommer till. Är de fler eller inte? Vet du inte? Skippa då meningen. Men en aspekt som du inte tog upp som jag bara väntade och väntade på, var det faktum att USA "testade" atombomben på Japan som en avslutning på Andra världskriget. Det var ju ett så absurt övervåld mot civila människor att Japans skuldfråga så klart hamnat i ett helt anna ljus än vad gäller Tysklands. Atombomberna över Hiroshima och Nagasaki tar så klart inte bort Japans skuld till sina krigsförbrytelser, men jag har svårt att se hur man kan diskutera Japans skuldfråga utan att ta med den aspekten.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2009-12-10 13:44:00
|
|
Utforskaren |
Carl Olof, man har all rätt att fodra en ursäkt av USA och inte bara en, utan massor av ursäkter och det som är i görningen med en världsregering är nutidens värsta fasa som inte någon ursäkt i världen kan godta.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2009-12-10 14:03:00
|
|
Janne B |
Ja en Världsregering finns i USA/FNoch Margot Wallström är tillfrågad om hon vill bli vicepresident där sägs det. Hon är ju arbetslös efter nyår den stackars jäntan!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2009-12-10 14:04:00
|
|
Janne B |
Ja en Världsregering finns i USA/FNoch Margot Wallström är tillfrågad om hon vill bli vicepresident där sägs det. Hon är ju arbetslös efter nyår den stackars jäntan!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2009-12-10 14:41:00
|
|
Lars Nilsson |
#21. Njaa, nu skriver jag faktiskt om föreställningen om den japanska "nationens" överlägsenhet. Och att så har varit fallet har jag rätt bra på fötterna för att säga. Sen är det mer subjektivt om det fortfarande är så. För övrigt kan det väl inte ha undgått någon intresserad att Japan haft problem med att erkänna skuld vad gäller krigsförbrytelser. Det trodde jag var allmänt bekant som inte behövde vidimeras ytterligare. Bla har nästan alla premiärministrar i Japan ju fått kritik från främst Kina och Japan för feghet i den frågan. Och så det här med atombomber. Jo, jag vet att talar man om Japans krigsförbrytelser eller vad som helst om Japan bör man enligt vissa, som någon sorts "å-andra-sidan-argument", när det gäller kritik, också diskutera den frågan, gärna ur ett amatörpsykologiskt perspektiv. Men det överlåter jag helt medvetet åt andra, för jag vet hur lätt en sådan diskussion spårar ur.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2009-12-10 14:44:00
|
|
Lars Nilsson |
Skall stå "Kina och Korea" förstås!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2009-12-10 14:49:00
|
|
Lars Nilsson |
Men jag borde kanske ha tagit bort ordet "nog" och bara skrivit "ännu fler exempel på det motsatta". Och jag angav ju faktiskt också ett!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2009-12-10 16:13:00
|
|
Carl Olof Schlyter |
Med "en nations" uppfattning om sin överlägsenhet torde man ju mena invånarna. Jo, att västlänningar av japaner i historien beskrivits som barbarer är ju bekant, men som jag uppfattar det har många japaner sedan länge anammat t ex våra västerlänska skönhetsideal. Men du har säkert rätt i att företrädare för Japan i mindre omfattning än de borde har tagit på sig sin skuld för krigsförbrytelser under Andra Världskriget. Det jag säger är att en förklaring till att de inte känt sig lika tvungna till det, som företrädare för Tyskland, kan vara att de, innan de ens fick en chans att be om förlåtelse, fick det värsta straff man kan tänka sig. Så skulle i alla fall jag ha resonerat om jag vore företrädare för Japan.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2009-12-10 16:16:00
|
|
Lars Nilsson |
För övrigt tycker jag det är lite larvigt att jämföra stoltheten för svenskt kött med krig. Inte blir bättre av att Du varnar om "fördomar" när man kritiserar företeelser hos andra folk och grupper. Såg idag reprisen på Rubars dokumentär om svenska muslimer. Där framgår tydligt vad ett hukande för islamister medfört då ingen vågat påtala felaktigheter i rädsla av att i så fall sprida "fördomar".
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2009-12-10 20:21:00
|
|
GunnarL |
21/ Människors förmåga till grymhet har naturligtvis inget med nationsgränser att göra. När vi faller ur våra mödrars sköten är nog alla människor på exakt samma nivå. Däremot tror jag att man påverkas av i vilken både fysisk och kulturell miljö man växer upp och vilka ideal man blir lärd att eftersträva! Får man lära sig att "behandla fienden skoningslöst" så beter man sig annorlunda än om man får lära sig att "vi iakttar Genevekonventionen". Får man lära sig att "det är OK att spöa upp sin fru" lite då och då så beter man sig annorlunda än om man får lära sig att det är tabu, lär man sig att arier är överlägsna afrikaner så tror man naturligtvis på det, osv. Så att påpeka nationella särdrag är varken okunnigt eller fördomsfullt - många beteenden baserar sig helt enkelt på vad man får lära sig i sin barn- och ungdom.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2009-12-10 21:15:00
|
|
Janne B |
Visst är det så GunnarL Lite av grundlektion på socialhögskolan.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2009-12-10 22:06:00
|
|
Lars Nilsson |
Sen är det lite intressant att notera att "fördomar" kan man alltid bli anklagad för om man säger något negativt. Men gör man svepande omdömen om länder eller folk av positiv art är man insiktsfull och har ett internationellt perspektiv.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2009-12-10 22:15:00
|
|
Jocke/sourzial |
32 Det är saligare att giva än att taga, Lars Nilsson! Det är därför som jag gärna tar äran av dig, till skillnad från idoljuryn här på sourze! Skall läsa artikeln och sedan fråga min svärson som bott flera år i Japan och USA och talar japanska.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2009-12-10 22:35:00
|
|
Lars Nilsson |
Jaha, är det meningen att jag skall bäva nu inför detta? Jag har i färskt minne när Du inte kunde acceptera, trots övertygande bevisning, antalet amerikanska svarta slavar. Så jag är van vid Dina tafatta försök att ta av mig en ära, som inte gör något anspråk på. Lycka till! Det kan Du behöva.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2009-12-10 22:46:00
|
|
Janne B |
NU är det afton och vi bör nog alla hjälpas åt att återställa den vänlighet som rått här en tid.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2009-12-11 14:47:00
|
|
Leif-Arne |
En eloge till Lars Nilsson för de intressanta och läsvärda texter du bidrar med. Japansk historia är mycket intressant. Som tur är har historieskrivningen över Japans roll under ww2 börjat nyanserats. Från att fram till 1800 talets mitt varit ett slutet medeltida samhälle styrt av feodala länsherrar, sedan med påverkan av kanonbåtsdiplomati omvandlat till en centralstyrd monarki. Sedan slutligen omvandlat till en militärdiktatur efter att en spirande demokrati imploderat mycket på grund av ett upplevt starkt tyck från omvärlden.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2009-12-11 15:03:00
|
|
Janne B |
Det är mycket märkligt att Japan efter 1945-1948 omvandlades till en demokrati av delvis amerikansk modell. Ett land som aldrig haft ngn demokrati alls förut. Då och då har uppstått rätt stora höger o vänsterrörelser men de andra partierna har lyckats behärska situationen. Trots stora inre omvälvningar...
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2009-12-11 15:20:00
|
|
Leif-Arne |
#37 Japan hade faktiskt under mellankrigstiden en slags demokrati, dessvärre var den för svag för att balansera de allt starkare nationalistiska strömmingarna. Det var nog även viktigt att kejsaren behölls som en samlande kraft, iofs med mc Arthur som överkejsare. Paradoxalt så har kejsaren historiskt haft en svag ställning i Japan.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2009-12-11 15:26:00
|
|
Janne B |
37 Det hade jag inte fullt klart för mig just nu. Mwn Kejsaren med en rad extra titlar har nog alltid varit mer av en Gud än politiker - så än i dag.Det var säkert mycket smart at AV USA att inte ifrågasätta Kjesaren så mycket och Mc Arhur var ju en mkt kraftfull "guvenör" tills han tog i för mycket. Han ville atombomba Nordkorea - som jag minns det!
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2009-12-11 19:47:00
|
|
Jocke/sourzial |
Lars Nilsson, du skrev om slaveriet, det var angeläget. Men att försöka förminska USA:s slaveri var inte angeläget. Färre slavar importerades än till Brasilien, men fler föddes efter hand eftersom USA inte avslutade sitt slaveri förrrän 1864 ca. Att resonera svart-vitt lönar sig inte ens i slaverifrågan. F.ö hade Gustav Fridolin Miljöpartist ett intressant program om svensk slaverihistoria.
|
| |