Japansk mentalitet

Den här tråden diskuterar artikeln Japansk mentalitet.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2009-12-11 20:12:00
Jocke/sourzial
Nu har jag läst din artikel, har inte hunnit kolla med min svärson som bott där länge. Men att Japan är paradoxalt är nog inget paradoxalt. Det gäller säkert alla länder av människor befolkade. Även Österrike skulle jag tro...Den här var mycket bättre, seriös.
Inlägg #42: Postat: 2009-12-11 20:25:00
Leif-Arne
#39 Fram till det Shogunatet föll i ett inbördeskrig under 1800talets mitt var kejsaren mest en symbolisk position, ”Himmelns son” var en titel av samma dignitet som Carl-Gustav, förutom Svea och Götas konung tillika är Vendes konung. I princip något som tillkom endast för att reta dansken en gång i tiden. Västmakterna behövde stärka kejsaren för att stärka en centralmakt. Insikten att det historiska Japan var hopplöst efter västländerna inledde en intensiv period av industriell upprustning. Man sände delegationer runt hela världen, bl. a., Sverige, för att lära. En lärdom man drog från England och Frankrike var betydelsen av kolonial expansion för den egna ekonomins utveckling. Dessvärre.
Inlägg #43: Postat: 2009-12-11 20:28:00
Utforskaren
Ha,ha Gustav Fridolin har du inte bättre komiker att komma med?
Inlägg #44: Postat: 2009-12-11 20:29:00
Leif-Arne
Syftningsfel, titeln ”Himmelns son” på den japanske kejsaren syftar sannolikt inte på att retas med dansken. Möjligen Pia Huggtand.
Inlägg #45: Postat: 2009-12-11 20:36:00
Jocke/sourzial
Ja, vi skulle väl inte se allt svart-vitt? Det här programmet, såg två delar, var välgjort. Personen Fridolin vet jag mindre om. Hoppas han är vettigare än Peter Eriksson. Men Maria Wetterstrand tycker jag för min är rätt bra. Står ut t.o.m. med vissa enfaldiga kommentarer från vissa på sourze. Strongt!
Inlägg #46: Postat: 2010-03-25 00:48:00
George Debaly
Det här är en utmärkt artikel. Den är byggd på kunskap, insikt och mod. Modet att inte dra sig från att avfyra vissa obekväma sanningar. De bland mina bekanta som antingen bott i Japan, eller som har besökt landet ett flertal gånger - sammantaget ett 20-tal personer - har vittnat om liknande upplevelser. Kanske är det en för liten grupp för att bilda ett tillförlitligt statistiskt underlag, men Lars Nilsson använder ibland på ett nästan kusligt sätt, exakt samma uttryck som mina beresta vänner och drar därmed också samma slutsatser, t ex avsaknaden av "denazifiering" av den japanska krigarmentaliteten.
Inlägg #47: Postat: 2010-03-25 09:53:00
Lars Nilsson
#46. Tack GD för de vänliga orden. Ja, Japan är ett märkligt land och varje gång man gör ett besök lär man sig något nytt. Så likt oss materiellt men så olikt kulturellt.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...