Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Hm, måste kommentera den här lite: Tyvärr tror jag att alla "folk" är kapabla till bestialiska grymheter vid "rätt" förutsättningar. Jag har svårt att tro att människor som sådana är olika bara för att de bor på en viss sida en nationell gräns. Om Japans krigsförbrytelser skulle, som Nilsson skriver, bottna i japaners uppfattning om att de är överlägsna människor i andra läner, torde Sverige ligga pyrt till om det blir krig. Undrar om det finns något land där motsv "svenskt kött" eller "tillverkat i Sverige" har ett så starkt värde hos den inhemska konsumenten. I en sådan här artikel är det verkligen viktigt att vara glasklar vad gäller referenser till ev generaliserande nedvärderingar. Att börja en maning med "Även om det finns exempel på att det officiella Japan bett om ursäkt för krigsförbrytelserna..." och fortsätta "...finns det NOG ännu fler exempel på det motsatta." är, tycker jag, exempel på precis hur fördomar kommer till. Är de fler eller inte? Vet du inte? Skippa då meningen. Men en aspekt som du inte tog upp som jag bara väntade och väntade på, var det faktum att USA "testade" atombomben på Japan som en avslutning på Andra världskriget. Det var ju ett så absurt övervåld mot civila människor att Japans skuldfråga så klart hamnat i ett helt anna ljus än vad gäller Tysklands. Atombomberna över Hiroshima och Nagasaki tar så klart inte bort Japans skuld till sina krigsförbrytelser, men jag har svårt att se hur man kan diskutera Japans skuldfråga utan att ta med den aspekten.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?