| Inlägg #1: Postat: 2009-11-17 11:13:00 | |
|
Janne B |
Hejsan Birgitta. Jag är rätt säker på att kyrkorna även i år kommer att fira advent och jul i rättan tid. Nasarna är bara ute efter dina pengar, ju förr ju hellre. Redaktör Mats Bjurbom Herrljunga gav ut en underbar bok om Indien förra året. Läs den innan du far österut, Han lät familjen skriva och tycka och fota. Det blev ganska roligt.
|
| Inlägg #2: Postat: 2009-11-18 23:02:00 | |
|
Sunny |
Tänkvärd som alltid! Jag har ett väldigt kluvet förhållande till julen.Det blev inte firat så mycket i fosterhemet.Den gamle söp sig redlös o satt o sov i det enda rummet medan
tanten låste in sig i köket. Oftast hade han fått med sig en gran hem men sedan berodde det på hur mycket de bråkade o hur fort han blev full ifall den blev klädd eller inte.Presenter fick jag men bara nyttiga.vantar,strumpor o sånt i grått omslagspapper.O eftersom det bara var vi 3 i den lilla ettan var det tyst flera dagar i rad.Den första egna julen som jag skrivit om på Sourze redan 2003. Länk: sourze.se På många sätt var det en harmonisk jul. Så mötte jag då Rolf o i hans kristna sekt var julfirandet blasfemi.Helt rätt enligt bibeln: man firar inte en judes födelsedag med att äta orent griskött!Julen är ju helt riktigt en gammal nordisk fest :midvinterbloot o grisen är vår egen Särimner som finns på det dukade bordet i Valhall.Liksom i alla andra länder som byter religion behåller man ofta de religiösa festerna o bara döper om dem men är man bokstavstroende så är det naturligtvis en stor synd.Faktum var att det enda seriösa förhållande Rolf hade haft före mig stupade på att han förbjöd julgranen: Jag erbjöd mig att hålla sådan vidskepelse borta ur våra liv.Så de första 10 åren firade vi ingen jul alls.Jag hade gärna firat midvintern men jag väntade in barnen.Då de började dagis o skolan fick han först rucka på julklappsförbudet.Efter ytterligare några år var det julgranen som åkte in o nu utbröt ett paketeringsraseri hos mig som inte lagt sig ännu.Någon får "grovpaketera" åt mig:jag väljer olika papper o snöre i olika färger till varje paket.Sedan sitter jag där o klistrar på hjärtan,små pärlor,rosetter ,tomtar o annat vackert. I bland har det jag slagit in i varit dyrare än innehållet Nu när jag har barnbarn har det blivit ännu värre.Nu firar vi inte jul när andra gör det för i alla år har Rolfs församling träffats o haft gudstjänster över julhelgen så vi firar ofta en vecka innan.Forts |
| Inlägg #3: Postat: 2009-11-18 23:32:00 | |
|
Sunny |
forts Det passade barnen när de reste om vintrarna.Jag minns en oktoberdag som vi hade julafton här med julgran ute o allt.Folk undrade möjligen men Dottern o svärsonen skulle vara borta ett halvår så.. sedan när de fick familjeband genom sina partners som firar jul när andra gör det har det passat jättebra. Det blir det ingen konflikt om vems föräldrar de ska åka till.Jag har givit barnbarnen var sin Titel när de föddes.Först kom farmors lilla Groda.Sedan kom lilla Guldhjärtat.Efter det kom prinsen följd av mormors lilla prinsessa.Nu är det en liten riddare oxå ;bara lille m har ingen symbol ännu:jag måste se hur han blir först.Så jag klistar på en groda,eller ett guldhjärta,eller en liten prins med krona.Det förtsa barnen gör vid julkfirandet så dyker de på pakethögen o sorterar ut mina de kan ingen ta fel på och sedan sitta o kolla vad det liknar:är det en prins eller riddare? Räknas en groda med krona till grodan eller prinsessan? Eller är det kanske en pojkgroda o då kan han ju vara prins? Jag är tacksam för att jag får paketeringshjälp.Det är ett jätte jobb men så kul.De får lika fina inpackningar på födelsedagar.Jag trode jag var ensam om min galna last tills jag besökte en av mina systrar:exakt likadant där! JUl på barnhem hade varit rätt grått.När Rolf kunde åka i bil efter första stroken -03 åkte vi till hans hemstad o för första gången mötte jag H som varit hans fästmö men nu var änka.Hon sade: Nu Rolf:nu har jag slutet med julgran. O jag fick se Rolf rodna vackert: mja vi har en ..du vet barnen ..barnbarnen . hm...:
|
| Inlägg #4: Postat: 2009-11-18 23:35:00 | |
|
Sunny |
Men seriöst Janne o Birgitta:jag gillar inte heller att börja med julen nu.
|
| Inlägg #5: Postat: 2009-11-19 09:24:00 | |
|
Janne B |
Jag tycker att medvetna kristna ska fira Christmas utan tomtar och troll men med Jesus i centrum. Alla andra må fira Blot eller Jul efter fullständigt fritt recept. Den här blandningen vi har nu känns inte bra - speciellt inte i ett kyrkorum. Trots att vi inte längre har en Statskyrka så firar vi alla advent - men på köpmännens villkor. Men att hitta kristna Julkort på ICA o Hemköp mm är nästan hopplöst. Men de finns i kyrkornas entreer som regel.
|
| Inlägg #6: Postat: 2009-11-19 20:17:00 | |
|
sunnyfri |
Jo Janne men jag tycker inte de kristna ska "stjäla" den helg som alltid varit midvinterblot.De kan fira Jesus födelse på våren för det påstås att han föddes då.Några källor nämner mars:andra april.Men absolut inte december.Asagudarna är faktiskt vår urbefolknings religion.Man behöver inte plagiera just den helgen.Vi har flera mellanöstern-religioner här nu men judarna firar på sina tider o muslimerna har inte tagit över vår fastetid till sin Ramadan.Där handlar det om etik tycker jag .
|
| Inlägg #7: Postat: 2009-11-19 20:26:00 | |
|
Janne B |
Kan Christmas på något sätt hindra någon att fira midvinterblot? Ju fler kulturer o folk vi har här ju fler kollisioner på helgerna. / Rätt intressant att kyrkorna inte försökt ta över midsommar - utom rent internt på sina sommargårdar...
|
| Inlägg #8: Postat: 2009-11-19 20:29:00 | |
|
Janne B |
Inför min slutexamen satt jag en midsommarafton i Finland Helsingfors och gick igenom min uppsats i religions-sociologi.Det var fint på alla sätt. Professorn hade tre vinflaskor på gång. Då han somnade i soffan tippade jag omkull honom och åkte hem till Umeå.Efter en vecka kom ett snyggt o värdefullt papper.
|
| Inlägg #9: Postat: 2009-11-19 23:25:00 | |
|
sunny fri |
Tja Janne: De som verkligen ÄR kristna o vill leva efter bibeln:För dem känns det som ett grovt hån o ett brott emot första budet att fira Jesus tillsammans med julgrisen på blotardagen.De vill ha en kristen helg utan jippon med tomtar o julgranar.O det tycker jag är deras rättighet.Då kan de hålla sina kyrkor o bönehus öppna i lugn o ro.Mammon blir de av med på köpet så hårt lierad som han blivit till midvinterbloten.
|
| Inlägg #10: Postat: 2009-11-19 23:36:00 | |
|
sunny fri |
Hade jag själv varit kristen så skulle jag velat fira den helgen i stila eftertanke och man skulle samlas o prata om hur vi förvaltar Guds bud och Jesu budskap i dag.En eftermiddag skulle jag viga åt den kristna historien för de unga .Jag skulle välja 3 dagar i övergången februari/mars:en trolig tid för Jesu födelse.Några timmars uppläsning ur Höga visan och dagen därpå ur predikaren.Börja o sluta de 3 dagarna med några av våra vackraste psalmer.Samlingarna skulle kunna ske i kyrkor i större städer o i enklare bönehus eller hyrd lokal där man är färre. Det är mitt koncept om jag vore kristen.Vill man sedan fira blot eller bara tomtejul kan man väl det oxå?
|
| Inlägg #11: Postat: 2009-11-20 09:11:00 | |
|
Janne B |
Även jag skulle gärna se en större variation över året. Men den är nog större i min Missionskyrka än hos sv Kyrkan där det är nästan lag på att predika över en viss text en viss söndag. DOMSÖNDAGEN denna helg går inte att komma förbi men uttokningen varierar stort.Gud dömmer dig inte men du ska själv bedömma ditt liv - kan vara ett fruktbart tema.
|
| Inlägg #12: Postat: 2009-11-20 13:33:00 | |
|
ingloz |
Birgitta / Helt riktigt, tycker jag. Julen vill man längta efter. Personligen längtar jag efter barndomens jular med massor av snö. Särskilt minns jag mors bestyr med julkorven som skulle tillverkas och den torkade fisken som fick skjutsas hem från affären med spark. Fisken skulle sedan blötläggas och få vattnet i baljan regelbundet bytt. Förberedelserna var själva julen. När aftonen väl var inne så gick den så rasande fort och vipps var julen över ... Så känner jag än i dag - det är första advent som betyder mest för mej. Att tända ljusen i fönstret för första gången plockar fram samma förväntan som den jag upplevde i skolan som barn. På lördagarna under advent använde vi "Roliga Timman" till att tända ljuset och fantisera om det underbara som skulle komma ... Håller faktiskt med dom som säger att det inte är målet som är huvudsaken, utan vägen dit.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.