Valt inlägg:
Tänkvärd som alltid! Jag har ett väldigt kluvet förhållande till julen.Det blev inte firat så mycket i fosterhemet.Den gamle söp sig redlös o satt o sov i det enda rummet medan
tanten låste in sig i köket. Oftast hade han fått med sig en gran hem men sedan berodde det på hur mycket de bråkade o hur fort han blev full ifall den blev klädd eller inte.Presenter fick jag men bara nyttiga.vantar,strumpor o sånt i grått omslagspapper.O eftersom det bara var vi 3 i den lilla ettan var det tyst flera dagar i rad.Den första egna julen som jag skrivit om på Sourze redan 2003. http://www.sourze.se/Stilla_natt_heliga_natt_10342327.asp På många sätt var det en harmonisk jul. Så mötte jag då Rolf o i hans kristna sekt var julfirandet blasfemi.Helt rätt enligt bibeln: man firar inte en judes födelsedag med att äta orent griskött!Julen är ju helt riktigt en gammal nordisk fest :midvinterbloot o grisen är vår egen Särimner som finns på det dukade bordet i Valhall.Liksom i alla andra länder som byter religion behåller man ofta de religiösa festerna o bara döper om dem men är man bokstavstroende så är det naturligtvis en stor synd.Faktum var att det enda seriösa förhållande Rolf hade haft före mig stupade på att han förbjöd julgranen: Jag erbjöd mig att hålla sådan vidskepelse borta ur våra liv.Så de första 10 åren firade vi ingen jul alls.Jag hade gärna firat midvintern men jag väntade in barnen.Då de började dagis o skolan fick han först rucka på julklappsförbudet.Efter ytterligare några år var det julgranen som åkte in o nu utbröt ett paketeringsraseri hos mig som inte lagt sig ännu.Någon får "grovpaketera" åt mig:jag väljer olika papper o snöre i olika färger till varje paket.Sedan sitter jag där o klistrar på hjärtan,små pärlor,rosetter ,tomtar o annat vackert. I bland har det jag slagit in i varit dyrare än innehållet Nu när jag har barnbarn har det blivit ännu värre.Nu firar vi inte jul när andra gör det för i alla år har Rolfs församling träffats o haft gudstjänster över julhelgen så vi firar ofta en vecka innan.Forts
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?