Måste grannen stenas?

Den här tråden diskuterar artikeln Måste grannen stenas?.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2009-11-18 22:10:00
Janne B
Jag gör så gott jag kan så välkommen med mera kommentarer.Katolska Kyrkan är för mig en enda stor sorg.
Inlägg #22: Postat: 2009-11-18 23:43:00
Sunny
Gunnar:en sådan sparbössa har en av mina gubbar samlat på sig.De är eftertraktade som samlar objekt nu.
Inlägg #23: Postat: 2009-11-18 23:49:00
Sunny
Söndagsskolan hade jag en enorm nytta o glädje av.Dels träffade jag en fröken som inte mobbade mig.Dels fick jag höra på alla dessa spännande historier man framför allt var det nog fröken som insåg att jag kunde läsa och skaffade mig barnböcker av kristen art som jag fick låna hem under veckorna o med språket anpassat till barn var det ju mycket enklare än den ursprungliga bibeln där jag fick hoppa över de ord jag inte för stod o de var många i början.Jag gick i söndasskolan i 2 år före skoldags.
Inlägg #24: Postat: 2009-11-19 09:05:00
Janne B
Sunny Jag är rörd till tårar för detta var bland det finaste jag läst om en söndagsskolefröken. Jaha du läste så tidigt - det ante mig. Vem lärde dig det?
Inlägg #25: Postat: 2009-11-19 09:10:00
Janne B
Under när 100 års tid så var de frikyrkliga överrepresenterade i Riksdagen och i den kommunala politiken. Det finns kommuner där jag ser detta fortfarande. En förklaring är säkert att i ssk lärde sig barn att hantera språket, se det som ett redskap i livet. Man fick fundera över Innehållet i en text. De små fick lära sig uppträda inför gruppen, träna med en grupp osv. Lära sig vad en Roll är osv. Motsatsen till Jantelagen. Du kan om du vill, hörde jag ofta. Så blev även jag politiker ett tag...
Inlägg #26: Postat: 2009-11-19 19:46:00
sunnyfri
Janne:
Jag vistades hos fostermammans gamla mamma på somrarna.Den kärringen var en häxa:det var enda gången jag tyckte synd om fostermamman o hennes 2 systrar,båda runt 60, o med barnbarn,som fick springa som slavar dagen lång .Jag var ju bara fosterungen som befarades kunna smitta hennes barnbarnsbarn med någon skamlig sjukdom :Inte fick jag äta med de andra vid matbordet och inte leka med dem heller.Men där fanns en enorm bibel med många bilder i o så Göteborgsposten så jag började pröva mig fram med bokstäverna. Till hösten när jag fyllde 5 var jag en pest för min fosterpappa:jag mötte honom i hallen o sträckte fram tidningen:Läs! O han visade mig bokstäver o ord.lite i taget.Men det var nog först i söndasskolan jag lärde mig läsa helt utan besvär efersom de böcker min fröken lånade mig vara avsedda för just barn.När jag började skolan vann jag en uppsatstävling i första klass o fick veta att det fanns böcker för barn!Jag vann en barnbok! Jag gick direkt hem o låste in mig på toaletten o läste ut boken:Fem söker en skatt.Så läste jag den igen o igen tills jag fick veta att det fans ett skolbibliotek! !
Inlägg #27: Postat: 2009-11-19 20:10:00
Janne B
Sunny 26 Tack för berättelksen. Har ingen kommentar så där direkt. Jag var nog lte trög i läs-starten men i treamn började jag läsa dag och natt.Senare började jag läsa uppslagsböcker. Så blev jag i 20 årsåldern känd som både allänbildad och bibelkunnig. Det var ju kul.
Inlägg #28: Postat: 2009-11-19 23:57:00
sunny fri
Janne:Det finns förtrollande sagor o myter i bibeln! Tänk bara på Daniel I Lejongropen.De tre i den brinnade ugnen.Jona o valfisken.David o Goliat.Jezebel som åts upp av hundarna även om man inte förstår varför just då. Jag har i en kristen bokhandel inhandlat ett antal barnböcker med bibelns fabler eller liknelser.Först hade sonens barn dom.Nu ärvs de av dotterns.Ett handlar om det förlorade fåret,ett om Jona o valfisken och om alla de där sakerna som man bör veta.Jag vill inte ha barnbarn som inte förstår mig när jag pratar om en Judaskyss,en Jobspost osv.Efter över 1000 år är de där sägnerna en del av vårt svenska kulturarv.Hela vår nuvarande lagstiftning kommer ändå ifrån bibeln.De barn jag är mormor åt har en farfar som föder upp får efter pensioneringen så de älskar just den om det förlorade fåret.De förstår den så väl.Deras farfar går oxå ut o hämtar in "förlorade" får som måste flaskuppfödas.Då hjälper det inte om alla de andra lammen får di.Så vill jag självklart att de ska känna till de andra världsrelgionerna men det tar jag några år senare.För sonens barn är det viktigt att de känner till en del om Islam för deras morfar var muslim.
Inlägg #29: Postat: 2009-11-20 00:19:00
Janne B
Sunny Du vet att jag har haft synnerligen boda skäl att fundera över vad som är sagor,myter,skröner, överdrifter osv. När jag följer media dagligen så ser jag ju ständigt hemska berättelser som vida överträffar de bibliska berättelserna.// Kan man tänka sig att förtvivlade fiskare i dag i Röda Hvaet slänger en person som för med sig otur? Ja givetvis! Kan det tänkas att han överlever o spolas i land. Ja sånt händer ju. Kan han minnas det som om en val räddat honom på ngt sätt? Javisst.
Inlägg #30: Postat: 2009-11-20 00:24:00
Janne B
Finns det i dag folk som är så elaka att de kan slänga in folk i ugnar och lejongropar?? Ja den sortens folk finns fortfarande!Är då denna berättelse en myt eller ngt med stark verklighetsbakgrund? För mig ganska trovärdig tillsammans med en rad andra berättelser i Gamla Testamentet.
Inlägg #31: Postat: 2009-11-20 00:31:00
Janne B
Jesus gick omkring med en del pedagogiska berättelser som var anpassade till lyssnarnas miljö och kunskaper. De handlade om får, sädesfält , vatten, rikedom, sjukdom med mera. Jesus kom ofta in i situationer som han använde som pedagogiska exempel. "Den som är utan synd må kasta första stenen". Han pratade med dåtidens suspekta personer. Han tilltalade okända kvinnor, vilket säkert bar riskabelt långt hemifrån.
Inlägg #32: Postat: 2009-11-20 00:40:00
Janne B
Min bibelläsning har mycket handlat om vad slags text är detta? Är det en liknelse eller en då aktuell händelse. I de historiska delarna av GT finns säkert överdrivna hjälteberättelser men också erkännanden om stora misslyckanden. OM en berättelse är väl knuten till en viss tid, ett visst land,kända personer, väl kända seder osv då är det mera än en myt.
I mina sagoböcker så står det "Det var en gång en kung som styrde ett land långt borta" dvs ingen konkret anknytning alls! Det är för mig skillnaden! Go natt!
Inlägg #33: Postat: 2009-11-20 13:53:00
Bitel E A B
Vi behöver inte läsa ur GT för att hitta något mycket, mycket makabert www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3823555.svd
Inlägg #34: Postat: 2009-11-20 14:02:00
Bitel E A B
www.dn.se/nyheter/varlden/liga-misstangs-
Inlägg #35: Postat: 2009-11-20 14:08:00
Bitel E A B
www.dn.se/nyheter/varlden/liga-misstangs-ha-dodat-manniskor-for-deras-fett-1.998094
Inlägg #36: Postat: 2009-11-20 14:13:00
Bitel E A B
Artikeln handlade om en liga i Peru som mördar människor, för att utvinna fettet ur dom mördades kroppar.
Inlägg #37: Postat: 2009-11-20 14:39:00
Leif-Arne
#36 Ja jösses, står det att läsa på en nätsite så måste det ju vara sant. Hemska människor de där peruanena.
Inlägg #38: Postat: 2009-11-30 03:47:00
Ratatosk
Att du orkar!Hur kan någon såhär i modern tid läsa den patetiska bibeln?Ta dig ur din kokong istället.Den barnsliga myten är hämtad från egyptierna.Dom driver ju med dig.;Vakna!
Inlägg #39: Postat: 2009-11-30 09:59:00
Janne B
Bibeln fortsätter att vara den mest spridda och lästa boken på denna jord. I kvarteret bredvid mig här så ligger ett bibelcentrum som sänder ut biblar på bortåt 100 språk sägs det. För 20 år sedan hade jag ett brorsbarn som var på en ö i Stilla havet och översatte Bibeln till deras språk. Därmed fick de sin första bok på det språket. Exakt detta har hänt på hundratals ställen. Bibeln har kommit med ett skriftspråk till ett folk...första steget till Universitetet och vetenskapen.
Inlägg #40: Postat: 2009-11-30 11:27:00
ingloz
# 36/Bitel E A B ... Ja, det här är fruktansvärt, om det är sant, vill säga! Fettet skulle användas i skönhetsprodukter, om jag inte minns fel. Synd att inte länkarna funkar ... det här stod alltså inte bibeln, vilket man kan tro, eftersom Ratatosk inte uppger vilket inlägg han kommenterar.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...