Inlägg #1: Postat: 2009-11-17 13:48:00
|
Janne B |
Tack Mats Hägglöf för insändaren du sände mig - med rubriken "Måste grannen stenas?" Kasta du bollar på honom i stället! Jag har grannar som jag kramar lite försiktigt!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-11-17 16:29:00
|
mats hägglöf |
Och jag tackar Dig, Jan, för att Du tog Dig tid att behandla denna insändare, som skrivits av en namngiven person i Hälsingland. Jag läser alltid med behållning Dina inlägg, vare sig det rör sig om fristående artiklar eller kommentarer! Med vänlig hälsena!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-11-17 18:40:00
|
Leif-Arne |
Intressant text Janne. Själv gick jag på söndagsskola hos Babtisterna. Jag minns att de hade en grön flanellograf som man satte upp bilder på Jesus, Lazaus, lamm och lärjungar och så, som de sedan flyttade runt allt eftersom beättelsen fortskred. Lite som dagens tecknade filmer fast med bibliskt tema. Om detta gjort så mycket till eller från i min personliga utveckling vet jag inte, men historiena var intressanta och är det fortfarande.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-11-17 19:15:00
|
Janne B |
Leif- Arne Det märkliga är att jag ju började småskolan och söndagsskolan ungefär samtidigt och upplevde ssk som klart bäst. Vi klippte bilder, klistrade, hade sandlåpda med kameler etc. luciauppträdanden, tomtar, vi stod runt en orgel och sjöng delvis självvalda sånger osv. Inget av denna glädje fanns i vart fall i min småskola. Hoppas att andra var bätttre.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-11-17 19:20:00
|
Janne B |
Jag hittade en gång en liten bok från 1890 ungefär "Handledning för söndagsskollärare". Där skrev man att klassen buspojke borde utses till ordningsman o materialansvarig. Så var problemet löst. Efterson ssk var helt frivillig kunde inte någon form av straff förekomma. Däremot kunde man be en förälder vara med somm assistent i klassen osv. Aga var nog tillåtet i folkskolan till ca 1960.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-11-17 21:33:00
|
GunnarL |
Mitt mest bestående minne från söndagsskolan är när man gick fram och lade en peng förmodligen 25- eller 50-öringar i sparbössan där en svart man tacksamt bugade för varje slant som stoppades ner i hålet. Tyvärr bugar väl den svarte mannen fortfarande i allt för hög utsträckning och behöver alltjämt nya gåvor - trots att mina minnen är 55 år gamla. Och trots att vi under denna långa period skänkt allt större summor så verkar det inte som att det gjort någon större nytta. De enda som blivit ordentligt ekonomiskt belåtna är afrikanska regeringstjänstemän och toppolitiker, medan den stora massan fortfarande har ett behov av att vi skall stoppa alltmer pengar i sparbössan. Det handlar alltså om en misslyckad biståndspolitik.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-11-17 21:56:00
|
Janne B |
Bäste GunnarL / Den bugande insamlingsbössan är naturligtvis ett pedagogiskt misslyckande. De tillverkades på 1930 talet och du vet vilka stämningar som fanns då. MEN kring 1970 gick samfundsledningarna ut och sa att dessa genast skulle plockas bort och helst slängas. Detta ovanliga påbud upprepades till självstyrande församlingar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-11-17 22:03:00
|
Janne B |
Men min Missionskyrka byggde upp en mycket omfattande skol och sjukvårdsverksamhet i främst de två Kongostaterna. Jag lärde mig namnet på minst 20 "missionsstationer". Jag läste statistik om 10 000 tals skolbarn och 100 000 tals sjukbesök. Mycket av detta fortsatte att fungera på 1970-80 talen men sedan har ju det varit mycket krig och terror där. Så väldigt många skolor o dispensärer är nedbrunna. Tjuvligor har stulit allt. Mina brorsbarn som jobbat därnere har blivit av med allt privat. / Jag vet väldigt lite om dagsläget men det går säkert att hitta på Svenska Missionskyrkans hemsida. / Detta arbete påbörjades kring 1878...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-11-17 22:23:00
|
GunnarL |
8/ Janne, Det är precis det jag försöker påpeka - att trots att de kristna samfunden runt om i världen haft en omfattande hjälpverksamhet och trots att regeringarna runt om i världen oupphörligt pumpat in enorma pengar i Afrika så har det inte hjälpt! Utan sparbössan måste ständigt fyllas på - som det verkar till föga nytta. "Tjuvligor" och korrumperade regeringar tar hem hela potten! I dag är väl läget i Kongo snarast att likna vid anarki.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-11-18 00:02:00
|
Janne B |
Ja Gunnar det är minst sagt märkligt att Afrika har fått mer bistånd av alla de slag närmast stått still i utvecklingen med ett fåtal undantag. De har med rätta kört ut kolinialmakter men fått egna despoter i stället. KINA som väl aldrig fått Uhjhälp reser sig nu som en jätte som USAs president far o bönar hos. Indien har fått bistånd men det är knappast orsaken till deras snabbt växande ekonomi.Sydamerika - vad säger man om det? För några år sedan framstod Ryssland som ett rikt oljeland och det talades om deras väldiga reserver. Vad är sanningen i dag? För 20 år sedan talade vi om att Japan skulle leda Asiens utveckling...men hur gick det! Nattlig fundering.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-11-18 04:32:00
|
cmologgad |
Det märkliga är väl snarast att det finns länder och människor för den delen som gått framåt trots att de fått bidrag. Sen har nog bidragen ofta varit utformade för att hjälpa givaren lika mycket som mottagaren.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-11-18 06:04:00
|
peter_ |
Janne, jag tror att Kina fortfarande får bistånd från Sverige. absurt nog. Pengarna tycks dock delvis gå till diverse idiotiska lyxresor för svenska kommunalpampar. Kineserna själva tycker väl att vi är lite lustiga. Sverige lånar pengar, men skickar bistånd till den nya ekonomiska stormakten i världen.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-11-18 08:21:00
|
peter_ |
Det stora probelemt med Afrika tycks vara den väldigt omfattande korrumptionen som går ända ned till de fattiga i kåkstäderna och hur de utnyttjar övertag över varandra. Ledningen för landet är väl antagligen värst. Bistånd till alla dessa länder befäster troligen grundproblemet med korrumtionen. Ett lysande, mycket intressant undantag är Ghana.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-11-18 09:32:00
|
Janne B |
Till våra märkligare biståndsprojekt måste höra reningsverket i St Petersburg och kanske även i Kaliningrad. Visserligen är det vårt gemensamma hav som ska räddas men nog borde ryssarna betala sin del själva!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-11-18 09:36:00
|
Janne B |
Fick det sönderbombade och brända Finland något bistånd av det hela o sköna Sverige efter 1945. Ja av en rad ideella ortganisationer men inte av staten som jag vet! Däremot fick Finland betala ett enormt krigsskadestånd till Sovjet - som höll finländarna i fattigdom i över 20 år. Sedan började de göra mobiler i sin stövelfabrik! Vad lär vi av detta?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-11-18 10:31:00
|
mats hägglöf |
Janne B, Du uttrycker förundran över hjälp till St Petersburg. År 1991 sände jag i chartrat plan dåvarande biståndsministern Alf Svensson jämte stora mängder mat till St P med borgmästaren som mottagare. Man skulle öppna lågprisaffär där för behövande och behållningen skulle gå till att finansiera kolonilotter åt fattiga.
Borgmästaren snuvade svenska regeringen på alltsammans och med de pengarna jämte dito från hjälpsändningar från Tyskland flydde han till Paris. Jag har på regeringens uppdrag år 1992 fixat teofillin råvara för tillverkning av astmamedicin för 9 miljoner kronor till Ryssland. Denna luftrörsvidgande medicin hamnade i det då krigförande Serbien och användes där av soldater för att öka stridskapaciteten. Jag kan dokumentera båda ovanstående påståenden. Så viss felanvänds mängder av bistånd samtidigt som vi på hemmaplan känner oss duktiga!!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-11-18 11:15:00
|
Utforskaren |
Peter, korruptionen utgår redan ifrån Sverige så att även mottagarländerna får kännas vid att korruption är ett vanligt fördelningsystem världen över. Att det en hel del av vårt rent ekonomiska bistånd hamnar i fel fickor kan de svenska biståndsarbetare vittna om. Jag har en bekant som sysslat som biståndsarbetare i Afrika i många år, han var ofta och länge förbannad på Alf Svensson Sida som fortsatte att pumpa in pengar till Eritrea i tron att de skulle gå till landets industriella utveckling trots att han blev upplyst om detta att pengarna hamnade i fel fickor, men nej, merparten av pengarna gick till vapenhandlarna i förlängningen.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2009-11-18 11:32:00
|
peter_ |
Ja, det är en skandal.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2009-11-18 12:42:00
|
JanneBologgad |
Min främsta förhoppning när Alliansregeringen tillträdde var att de skulle ta ett nytt helhetsgrepp på vår U-hjälp. Men hitintills har jag bara hört om ansatser åt detta håll. Som att minska antalet mottagarländer till hälften. "Ingen i Afrika vet vad kostnadskontroll och revision är för något"hörde jag från min radio för ca ett år sedan. Flera regeringar där verkar arbeta utan budget i vanlig mening osv.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2009-11-18 21:06:00
|
Sunny |
Jo då Janne: det finns många länder med slavar ännu i dag.Barnarbetare lever kedjade vid sina maskiner o barn är en handelsvara.Men det gäller globalt o kan inte lastas på ett enda folk.I början talade romarna nerlåtande om kristendommen o kallade den "kvinnornas o slavarnas religion" så nog var det en rörelse som kom ifrån de "ringa o föraktade" som det hette.Då.I dag är påven dess absoluta motsats.Jag återkommer på den här tråden.Här finns lite för mig att sätta tänderna i .Bra skrivet Janne!!!
|
|