Små män behöver stora män

Den här tråden diskuterar artikeln Små män behöver stora män.
Inlägg #1: Postat: 2009-11-07 12:35:00
dissidenten
Mycket läsvärd!
Med en allvarlig skämt:
Din överskrift "Små män behöver stora män." är ganska duppeltydig!
Inlägg #2: Postat: 2009-11-07 15:40:00
Leif-Arne
En väldigt pesonlig och utelämnande text. Även då man bor ihop som föräldrar så kan det bli friktion. Alla tonåringar borde ha en skylt om halsen på vilken det står:"Under omkonstrution". Det finns så mycket tok som en tonåring kan hitta på, pojkar som flickor. Jag tror även att en manlig förebild är lika viktigt för en liten tös som för en pojk.
Inlägg #3: Postat: 2009-11-07 17:24:00
ingloz
Du sätter fingret på en verkligt svår fråga. Behöver barn både manliga och kvinnliga förebilder i hemmet? Utanför hemmet finns det ju tillgång till båda delarna. Kan det inte gå lika bra med en manlig lärare eller släkting som förebild? Faktum är att jag blir alltmer kluven. Alla barn som lever med bara den ena föräldern närvarande och där den andra hälften bara ställer upp sporadiskt eller inte alls - hur skall det gå för dem om de saknar en förebild där hemma. Långt tidigare hade jag en ganska tvärsäker inställning i den frågan - jag ansåg att föräldrarna av båda könen var skyldiga att finnas där för sina barn - inte minst som förebilder.

Men, nu måste man ju faktiskt omvärdera betydelsen av man och kvinna då det är fullt accepterat med äktenskap mellan personer av samma kön och att de vill skaffar barn är självklart - javisst då finns ju en biologisk fader med i bilden, hör jag någon säga ... Just det! Går det inte lika bra? Kärnfamiljen som består av man, kvinna och barn - behövs den?
Birgitta, jag ser ju hur förvirrad min kommentar är - du har sannerligen ruskat om med din text.
Inlägg #4: Postat: 2009-11-07 19:28:00
Beth4020
Leif-Arne; Jo, den är självutlämnande, denna text och jag hade mina funderingar innan jag tryckte på "send"knappen, men samtidigt så har vi alla varit tonåringar, och kanske även haft några själv. Det är inget nytt ämne så därför känd jag att jag kunde dela med mig av mina erfarenheter. Det där med skylten runt halsen tycker jag verkar vara en superb idè :-
Inlägg #5: Postat: 2009-11-07 19:35:00
Beth4020
Ingid; Min son har skaffat sig förebilder på olika sätt, genom fotbollstränare, lärare eller goda vänner, men de är på ett sätt flyktiga och kan lätt försvinna. När det gäller tjejer så tror jag det är likadant. Vilka referensramar har i när vi söker en partner? Har vi haft en pappa som varit delaktig och gett oss villkorslös kärlek, eller har han varit kravfylld.....Självklart handlar detta också om mammorna, men då min son har en frånvarande pappa har jag belyst det i min text. Man kan säga att en dålig förebild är något man kan vara utan, men vi får ALDRIG lämna våra barn. Som jag skrev var jag själv utan skyddnät mellan 15 och 20 och det har satt sina spår, tyvärr. Jag har lämnat det och accepterat att jag inte varit den idag om mitt liv varit annorlunda, men jag har en saknad och ett hål. Nu är jag en envis lagd människa så jag har klarat ig ändå och lever ett rikt liv så jag gnäller inte.....jag vill bara uppmana alla att ta väl hand om och älska dem som ibland förtjänar det minst. :-
Det var ju roligt att jag fick igång dina tankar Ingrid.
Inlägg #6: Postat: 2009-11-07 19:59:00
ingloz
Birgitta / Du slutar med orden "vill bara uppmana alla att ta väl hand om och älska dem som ibland förtjänar det minst." - det är en uppmaning som förändrar allt till det bättre om vi anammar den. Fint!!
Inlägg #7: Postat: 2009-11-08 19:02:00
Sunny fri
En fin artikel som vanligt!! Jo både små pojkar o flickor behöver både män o kvinnor runt om sig.Det kan de ha på olika sätt.Rolf som är far till mina barn var en underbar pappa o var den som alltid var hemma med barnen när de var sjuka o som arbetade deltid från den dag de föddes.På egen bekostnad så klart.Det var ovanligt i hans genetationfödd 24Så hade vi en aupairflicka tills de var runt 12 som avlastade o gjorde dem engelskspråkiga för de där åren arbetade jag heltid på min egen strippklubb,heltid i min egen tobaksaffär o pluggade på det som skulle gälla för heltid på komvux klasserna 6-9 o därefter gymnasieämnenna som skulle ge mig universitetsbehörighet.Jag vistte ata strippandet var en fråga om tid o att jag aldrig kunde komma upp i sådana inkomster sedan så jag lade upp familjeekonomin de åren Men helgerna var heliga.Då stängde jag eller skaffade vikareie.Hela somrarna likaså.Vi åkte ofta runt med ungarna i över 2 månader då.Min make 2 vid denna tid var en särbo o han kunde ställa sig mitt i natten o steka pannkakor om ungarna fick det för sig.Vägen till mammans hjärta går genom barnen.. En annan livskamrat var matematiker så han lotsade ungarna genom detta ämne i högstadiet.Sonen hade oxå flera storebröder i mina fosterpojkar som var 3-5 år äldre än han.När min nuvarande make 2 flyttade in för 30 år sedan fick barnen en "storebror" som kunde meka med moppar o turas om att hämta dem här o där .Hur gick det då? Jo min son har alltid haft flickvänner han har kunnat hunsa o kommendera o få att passa upp på sig.Hans modersuppror?
Inlägg #8: Postat: 2009-11-08 19:07:00
Sunny fri
då? Jo min son har alltid haft flickvänner han har kunnat hunsa o kommendera o få att passa upp på sig.

Forts Sina barns dagliga vård har han lämnat till sina kvinnor:sin vuxne son har han inte ens träffat! Men flickorna vinner ju på styrka så dotterns man är en drömpappa där delad föräldraledighet är en självklarhet från dag 1 o fosterdottern är just nu gift med sin forskning. Man gör så gott man kan o någonting blir alltid fel men med en mamma som du har dina barn ett bra utgångsläge!!O din lille son har faktiskt en storebror.
Inlägg #9: Postat: 2009-11-08 21:37:00
Beth4020
Tack Sunny för din fina kommentar. Jo, den lille han en storebror vilket var lustigt att du skrev för just den tanken flög i mig innan idag :-
Det är alltid lika intressant att läsa om dina livsupplevelser....tack för att du delar med dig
Inlägg #10: Postat: 2009-11-09 00:30:00
Sunny fri
9 O när de blir vuxna spelar åldern mindee rollDå är det bara bröder!
Laddar...