Inlägg #1: Postat: 2009-11-10 01:04:00
|
Sunny fri |
JätteKul.Men hur i all världen vågade du???
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-11-10 01:05:00
|
Sunny fri |
JätteKul.Men hur i all världen vågade du???
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-11-10 08:17:00
|
Samsara |
Känner så väl till deras ödjmukhet. Jag var en gång handledare till en urgullig kinesisk kvinna. Jag hade dock lite svårt för hennes sätt att se upp till mig. Här kom jag med den svenska jämlikheten och betonade att arbetet skulle fördelas lika. Hon bugade så ödmjukt för mig och ville göra allt för att göra mig till lags. Det fick mig till slut att känna mig som den slavdrivare jag inte alls är. Anna-Karin Engström
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-11-10 08:19:00
|
Samsara |
Känner så väl till deras ödjmukhet. Jag var en gång handledare till en urgullig kinesisk kvinna. Jag hade dock lite svårt för hennes sätt att se upp till mig. Här kom jag med den svenska jämlikheten och betonade att arbetet skulle fördelas lika. Hon bugade så ödmjukt för mig och ville göra allt för att göra mig till lags. Det fick mig till slut att känna mig som den slavdrivare jag inte alls är. Anna-Karin Engström
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-11-10 10:46:00
|
Leif-Arne |
#1 Nja så länge jag inte propagerat för något politiskt som Tibets ställning eller så, utan bara betett mig lite allmännt knäppt, eftersom man är en wei guo så begriper man ändå inte hur man bör uppföra sig så hade möjligen någon bett mig sluta.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-11-10 11:26:00
|
Leif-Arne |
#3 Tack för dina kommentarer. Jag är rätt säker på att du hade kunnat tjata dig blå om svensk jämlikhet och så, för en äldre kinesisk person är du ändå likväl som handledare en Lao shi, en "gammal mästare". Det är helt otänkbart att då inte visa tillbörlig respekt. En svensk chef vid ett svensk företag i Beijing bad en underlydande om att göra en bokslutsanalys, den underlydande som var mycket kvalificerad stod och väntade, chefen frågade om han inte visste hur han skulle göra. Det visste den underlydande men han väntade på att chefen skulle visa hur man gjorde på "rätt sätt". Då bad chefen honom att: -Gör en bokslutsanalys så ser jag sedan om du har gjort rätt. Nästa dag kon den underydande med den efterfrågade analysen, chefen läste igenom den, den var mycket välgjord, sade sedan: -Ett mycket bra jobb, det stämmer nästan med mina egna slutsatser. Då var ordningen återställd. En kinesisk chef har alltid rätt och vet alltid bäst.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-11-10 14:40:00
|
ingloz |
Leif-Arne / Tack för en underhållande lektion i socialt beteende enligt kinesisk modell. Det skulle faktiskt inte skada med en pytteliten smula ödmjukhet i vår kultur heller trots att man påstår att vi är kuvade under Jantelagen. Läste i en papperstidning att kinesiska håller på att bli innespråket, och där har du redan etablerat dej. Både intressant och lärorik text.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-11-10 16:24:00
|
Leif-Arne |
Detta med ödmjukhet bygger på arvet från Konfucius vilket är mycket påtagligt än idag. Konfucius förde resonemang om hur man skapar det goda samhället och social harmoni. Lösningen enligt honom bestod i att man respektear de band som förenar männskor, mellan fuste och undersåte, mellan man och hustru, mellan förälder och barn, mellan äldre och yngre bror samt mellan vän och vän. Konfucianismen kräver total underkastelse men i gengäld skall den överordnade behandla den underordnade väl. Idag ter oss Konfucianismen väldigt konservativ, men i den tid den formulerades var den radikal, eftersom den ställde krav på fursten, mannen, föäldern etc hur den underlydande skulle behandlas. En furste som inte satte sitt eget folks bästa för ögonen fördömdes starkt av de renläriga konfucianerna.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-11-10 16:30:00
|
Janne B |
Varm tack för detta Leif-Arne. Jag har krångel med hälsan o krångel med datatekniken så jag behövde något uppiggande. Till Matts Hägglöf hälsar jag att jag samlar kraft till en svarsartikel.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-11-10 18:13:00
|
Leif-Arne |
Tack Janne, jag tillönskar dig bättring med hälsan samt en fungerande teknik.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-11-10 19:02:00
|
Sunnyfri |
L-A En av oss här i kollektivet är kines. Han har bott här i över 5 år så troligen har jag hunnit kränka honom på många sätt jag inte vet om?
Men han är världens gulligaste kille emot både den äldste o de yngsta
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-11-10 19:03:00
|
Sunnyfri |
L-A En av oss här i kollektivet är kines. Han har bott här i över 5 år så troligen har jag hunnit kränka honom på många sätt jag inte vet om?
Men han är världens gulligaste kille emot både den äldste o de yngsta
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-11-10 20:02:00
|
GunnarL |
Rolig artikel Leif-Arne! Man nästan önskar att man kunde varit där och sett uppvisningen. Jag antar att vi kan se fram mot en reseskildring.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-11-10 20:10:00
|
Janne B |
10 Leif Arne/ Jag har trotsat teknik o dålig hälsa i dag genom att sända in en artikel på temat"bibelläsningens svårigheter". Läs Bibeln med omdöme annars går det åt skogen....Ha det så gott allihopa Ja
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-11-10 20:12:00
|
Janne B |
10 Leif Arne/ Jag har trotsat teknik o dålig hälsa i dag genom att sända in en artikel på temat"bibelläsningens svårigheter". Läs Bibeln med omdöme annars går det åt skogen....Ha det så gott allihopa Ja
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-11-11 01:22:00
|
Sunnyfri |
Janne:Man kan inte begära att läsare av flertusenåriga skrifter på alla världens språk ska tolka det de läser varken med omdömme eller inlevelse.Många har dessutom inte den insikt i historia som ibland behövs.Tänk på att tvister förekom hela tiden bibeln skrevs.De beskivs bra i texterna.Även innan Jesus ens var död.Judas roll har ju blivit ordentligt ifrågasatt o jag hör till dem som tror obs att säga VET i detta samanhang vore hybrisatt Judas Seloten Ivraren faktiskt tolkade Jesu ord:"Gå bort o gör det du måste" som en uppmaning av sin ledare att "sätta bollen i rullning" kan man väl uttrycka det? Att Judas var skattmästare o kassör visar ju att Jesus litade på honom.Efter intåget i Jerusalem måste denne man tro att nu skulle revolten komma.Man får inte glömma bort att Judas hörde till Seloterna som försökte starta väpnade uppror mot Rom.Hans far var en frihetslegend o Judas hade nog inte riktigt förstått de där orden om att "mitt rike är inte av denna världen"? Jag försökte ge honom lite upprättelse här för ett tag sedan Länk: sourze.se
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-11-11 01:22:00
|
Sunnyfri |
Janne:Man kan inte begära att läsare av flertusenåriga skrifter på alla världens språk ska tolka det de läser varken med omdömme eller inlevelse.Många har dessutom inte den insikt i historia som ibland behövs.Tänk på att tvister förekom hela tiden bibeln skrevs.De beskivs bra i texterna.Även innan Jesus ens var död.Judas roll har ju blivit ordentligt ifrågasatt o jag hör till dem som tror obs att säga VET i detta samanhang vore hybrisatt Judas Seloten Ivraren faktiskt tolkade Jesu ord:"Gå bort o gör det du måste" som en uppmaning av sin ledare att "sätta bollen i rullning" kan man väl uttrycka det? Att Judas var skattmästare o kassör visar ju att Jesus litade på honom.Efter intåget i Jerusalem måste denne man tro att nu skulle revolten komma.Man får inte glömma bort att Judas hörde till Seloterna som försökte starta väpnade uppror mot Rom.Hans far var en frihetslegend o Judas hade nog inte riktigt förstått de där orden om att "mitt rike är inte av denna världen"? Jag försökte ge honom lite upprättelse här för ett tag sedan Länk: sourze.se
|
|
Inlägg #18: Postat: 2009-11-11 01:25:00
|
Sunnyfri |
Som du ser har även jag besvär med tekniken.Först händer ingenting,sedan händer ingentinng o till slut kommer dee dubbla kopior!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2009-11-11 10:04:00
|
Per-Olov Jernberg |
test
|
|
Inlägg #20: Postat: 2009-11-11 11:39:00
|
Janne B |
En ganska underbar bild - där den lille MAO vilar på den store tuffe norrmannens axel. Men har du hämtat tjära i Kina så trögt som det går här?
|
|