Beijing Blues

Den här tråden diskuterar artikeln Beijing Blues.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2009-11-11 11:42:00
Janne B
Inte bara Gunnar L utan även jag väntar på den stora reseskildringen från Kina,,,
Inlägg #22: Postat: 2009-11-11 11:48:00
Janne B
Sunny Jag är alltid intresserad av dina bibeltolkningar, dina beskrivningar av lärjungarna osv.Du borde några ggr om året kallas in till teologiska högskolan, som drivs av tre frikyrkor. Dina uttolkningar skulle sätta sprätt i ankdammen men du skulle nog få överraskande många som delvis höll med dig.Hoppas att jag var något klar i huvudet då jag i går sände in en artikel...genom tekniktrasslet.
Inlägg #23: Postat: 2009-11-11 12:12:00
Janne B
SUNNY När du läser evangelierna - tänker du dig då att Jesus vandrade runt i 3-4 år med de sina? Eller samlade han ihop dom tre somrar då vädret var hyfsat, de kunde sova ute och plocka frukt o samla säd. Bodde han hos Lasarus? Skulle han inte ha blivit stenad om han lockade ca 10 äkta män att överge hustru,barn, föräldrar osv. Var gick gränsen för social anständighet, plikten att ta hand om de sina!
Inlägg #24: Postat: 2009-11-11 21:02:00
Sunnyfri
Janne:Det är ju lite annat klimat där nere så de vandrade nog runt lite mera än vad som varit möjligt här? Jesus bröt medvetet emot flera viktiga seder o bruk och vad som ansågs anständigt o han insåg säkert hela tiden hur det skulle sluta? Ett kors eller stening.De vandrade ju inte så långa vägar utan besökte säkert de sina? Jesus fick ju själv besök av sin mor o sina bröder,vilket han använde i en liknelsevem är min mor;vem är mina bröder? Han talade även i sin hemstad då folk började mumla" Vem tror han att han är egentligen?" Därav ordspråket att ingen blir profet i sin egen hemby.Jag har ju aldrig tid att slå upp min bibel när jag sitter här men jag vet att Jesus sade till någon som tvekade att följa honom:"låt de döda begrava sina döda." Jag tänker på Den rike ynglingen när jag tänker på citatet men mitt minne är inte vad det varit! Mycket Jesus gjorde kunde få honom i svårigheter:när han kallade till sig en tullman ,så hatade som de var."Det är de sjuka som behöver läkare:inte de friska" vill jag minnas att han motiverade det.Seloterna var sin tids terrorister så att kalla till sig Judas var oxå riskabelt.De många heliga män varav Jesus ännu var en av många vandrade runt o fick mat o logi o kanske någon form av "sponsring" av någon som hade mera.Så visst tror jag han har bott hos Lazarus.Jesus kan mycket väl ha gjort sin förstföddes plikt o avlat en son eller flera:man gifte sig runt 13 som flicka o runt 16-17 som pojke där o då.Kvinnorna dog ofta i barnsäng så en man kunde varit gift många gånger vid 32.Själv tänker jag mig att han var änkling:i så fall skulle hans barn fostras av hans föräldrar
Inlägg #25: Postat: 2009-11-11 22:24:00
Sunnyfri
Janne:Det är ju lite annat klimat där nere så de vandrade nog runt lite mera än vad som varit möjligt här? Jesus bröt medvetet emot flera viktiga seder o bruk och vad som ansågs anständigt o han insåg säkert hela tiden hur det skulle sluta? Ett kors eller stening.De vandrade ju inte så långa vägar utan besökte säkert de sina? Jesus fick ju själv besök av sin mor o sina bröder,vilket han använde i en liknelsevem är min mor;vem är mina bröder? Han talade även i sin hemstad då folk började mumla" Vem tror han att han är egentligen?" Därav ordspråket att ingen blir profet i sin egen hemby.Jag har ju aldrig tid att slå upp min bibel när jag sitter här men jag vet att Jesus sade till någon som tvekade att följa honom:"låt de döda begrava sina döda." Jag tänker på Den rike ynglingen när jag tänker på citatet men mitt minne är inte vad det varit! Mycket Jesus gjorde kunde få honom i svårigheter:när han kallade till sig en tullman ,så hatade som de var."Det är de sjuka som behöver läkare:inte de friska" vill jag minnas att han motiverade det.Seloterna var sin tids terrorister så att kalla till sig Judas var oxå riskabelt.De många heliga män varav Jesus ännu var en av många vandrade runt o fick mat o logi o kanske någon form av "sponsring" av någon som hade mera.Så visst tror jag han har bott hos Lazarus.Jesus kan mycket väl ha gjort sin förstföddes plikt o avlat en son eller flera:man gifte sig runt 13 som flicka o runt 16-17 som pojke där o då.Kvinnorna dog ofta i barnsäng så en man kunde varit gift många gånger vid 32.Själv tänker jag mig att han var änkling:i så fall skulle hans barn fostras av hans föräldrar
Inlägg #26: Postat: 2009-11-12 11:58:00
Janne B
Sunny Tack för svar. Jag har sänt in en artikel på samma tema.Hoppas att de tekniska ska fungera bra nu ett tag.
Inlägg #27: Postat: 2009-11-12 12:13:00
Janne B
Jag har alltid haft intrycket att Jesusgänget mest höll till vid Genesarets sjö där det fanns många småstäder och byar.Folk försörjde sig på jordbruk,fiske, hantverk osv. Det var nog ett rätt behagligt klimat i ett skönt landskap med fina dalgångar. Korta avstånd mellan övernattningsmöjligheter och mat. Men ändå så har jag svårt att tro att Jesus gick runt i ca 36 månader. Fick han vuxna män att överge sina yrken och sin försörjningsplikt. Jag tror mera på att hans skara ibland bestod av fem person och ibland 50 eller mer. När ryktet gick om stora under så strömmade nog tusentals till...
Inlägg #28: Postat: 2009-11-12 23:55:00
sunnyfri
Milde Moses:det har börjat fungear igen!
Din bild av Jesus vandringar stämmer med min egen. O vandringarna som gjordes på den tiden av olika heliga män,nu glömda.
Jesus hade ju många flera lärjungar som var med honom bitvis,däribland flera kvinnliga som sedan rensades ut vid det där kyrkomötet.Man gick med ett tag o vände sedan hem till familjen för att kanske ansluta igen efter ett tag.Några var ju fiskare o de var nog hemma o hjälpte till periodvis.Några var säkert utan familj.Judas far hade ju stupat i seloterns krig.Av bröderna Jakbob o Johannes var Johannes "den lärjunge som Jesus älskade" bara en ynglig o hade knappast egen familj. Enligt skrifterna var han med bara ibland i början för att senare bli en av de 12.Det var han som var med vid korset o det var han som ombads att ta hand om Jeusus moder Maria.Många tror att de 2 hade ett homosexuellt förhållande.Just "Gossekärleken" ansågs ju som den renaste av kärlekar i Rom då. Men eftersom Maria var syster till Johannes mamma Jesus o Johannes var alltså kusinerkan det ju ha varit släktskapet som gjorde det naturlig för Jesus att be honom ta hand om sin moster.
Inlägg #29: Postat: 2009-11-13 00:12:00
sunnyfri
Många tror att Jesus var gift med Maria Magdalena.Om det var så följde hon helt naturligt sin man.Men hon kan lika gärna varit en vanlig lärjunge som följde honom. Man får sällan veta vilka civilstånd bibelns människor hade för allt var så olika i våra ögon med vår tvåsamhet.Man kunde förskjuta sin hustru när som helt.Man hade flera fruar o även älskarinnor som kallades bihustrur ifall de inte var slavar.Man kunde vara gift med sina halvsyskon som Sara o Abrahamo man kunde köpa slavkvinnor bara för att avla barn med ."Surrogatmödrar" heter det i dag.Sådana kunde även kvinnor köpa till sin make som Sara gav honom sin slavflicka Hagar.Iascs båda fruar gjorde likadant.Batseba köpte även hon småflickor till den åldrande kung David.Kung Salomo hade c.a 700 fruar o 300 bihustrur enligt skrifterna.Några fick han i present av andra länders härskare o det hade varit yttert ohövligt att inte ta emot dem.Man tvivlar på både att Salomo själv visste hur många de var man dog ofta ung i barnsäng men andra kon ständigt till och säkerligen hade ean inte ens träffat en del av dem som bodde i hans harem.
Inlägg #30: Postat: 2009-11-13 10:28:00
Janne B
Sunny Tack att du tar dig tid o ork i allt krångel nu. Jag tror att judarna var rätt allergiska mot romerska och grekiska sedvänjor. De försökte nog avvisa både gossesystemet och älskarinnemodellen. Olika folk brukar inte ta till sig ockupationsmaktens familjeregler. Man hatade tullindrivare lite extra för de hörde till Rom osv. // Jag tror att systemet med bihustrur från GT var avvecklat på Jesu tid. Herodes kritiserades för sina kvinnoaffärer. Men de rikaste har alltid kunnat bryta regler. / Kunde en ensam kvinna som Maria M gå runt med ett gäng karlar utan att bli stenad? Jag vet inte men har undrat. Byahoror har det alltid funnits - skyddade av många - hatade av lika många!
Inlägg #31: Postat: 2009-11-13 14:58:00
Suny fri
Flera hustrur var en gammal judisk sed o levde kvar väldigt länge.Hos muslimerna ännuSlavhandeln var oxå livlig under Jesus tid.Dessa unga män o kvinnor kunde brukas hur som helst av sinn ägare o Jesus ifrågasatte aldrig detta.Han sade bara att inom religionen fanns inte Herre eller slav.Maria Magdalena var int ensam.Det fanns flera kvinnliga lärjungar som följde Jesus.Men hon tycks ha varit skrivkunnig: inte så vanligt då.O var hon hans fru hade ingen orsak att klandra detta?
Inlägg #32: Postat: 2009-11-13 15:02:00
Suny fri
Herodes klandrades mera för att han dödade sin fruar Och sina söner oxå för den delen.
Inlägg #33: Postat: 2009-11-13 15:15:00
Leif-Arne
#31 Intressant teori om Maria M. Man kan fundera över vilkas berättelser som överlevde tiden och varför.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...