Inlägg #1: Postat: 2009-10-15 12:29:00 | |
Janne B |
Ja kära Vän/ Jag tror dig på att detta är det svåraste du skrivit. Det måste ha varit oerhört svårt att finna de rätta orden att beskriva dina upplevelser med.Men ditt intensiva läsande dygnet rumnt under 40 år har hjälpt dig att finna orden och berättarstilen. Detta är egentligen ingen text i vanlig ´mening utan ett "Livsdokument" som jag givetvis lägger in i mitt arkiv.Den som tar till sig av dina erfarenheter är vis! Jan Brunnegård f d diakon mm
|
Inlägg #2: Postat: 2009-10-15 13:40:00 | |
Pia K |
Ja, jag säger som Jan; Kära vän/Det var en så underbar skildring av dina tankar och din tillvaro, att det var på gränsen att jag började gråta på jobbet!Du är sannerligen en underbar varelse! Att du vågar prata ut och vara så nära sanningen som möjligt är, är både gripande och skickligt. Du nämnde filosofer som tex Kirkegaard. Ja, han sa att "du måste sänka dig ner till den nivå som den du vill hjälpa befinner sig på" och det har du gjort och för det skulle du ha ett jättetack av otroligt många människor och djur. Du har gjort det rätta/ fastän det du har gjort, är nära nog ouppnåeligt för de flesta människor. Tack för den underbara skildringen!
|
Inlägg #3: Postat: 2009-10-15 13:45:00 | |
Jocke S-43 |
Det var i alla fall en mänsklig berättelse. Men du, tänk om det ändå är så, att det finns lite människa i djuren? Jag har ju hänvisat till en artikel nyligen Illustrerad Vetenskap, om att högre djur kan ha en form av moral.
|
Inlägg #4: Postat: 2009-10-15 13:47:00 | |
Jocke S-43 |
Jocke S-43 är jag, ibland halvloggad, ibland djuploggad. Här för en gångs skull inloggad, då jag ändrat lite på "min sida".
|
Inlägg #5: Postat: 2009-10-15 14:02:00 | |
Jocke S-43 |
Tillägg 3 Och om nu människan har åtminstone en gnutta moral i sig. Så måste den ju komma ifrån djuren, eftersom vi härstammar från dem!
|
Inlägg #6: Postat: 2009-10-15 15:26:00 | |
Unto S |
Sunny, jag har alltid gillat annorlunda människor obs jag kallar dig människa, en annorlunda människa. Själv har jag en drivkraft i mig som vill att jag ska vara annorlunda. Men jag har levat med ”vanliga människor” nästan hela mitt liv utom några år när jag bodde kollektivt på 70-talet på en skånsk bondgård. Din artikel …det går inte att recensera, jag säger bara att jag älskar dig.
|
Inlägg #7: Postat: 2009-10-15 15:41:00 | |
Thomas L. Aabo |
Suberb artikel. Tror att vi/ni är många fler an vad som tros som inte riktigt känner sig...
|
Inlägg #8: Postat: 2009-10-15 23:00:00 | |
Carl Olof |
Det är sådana här texter som är belöningen för nio års arbete med Sourze. Du är min idol, Sunny.
|
Inlägg #9: Postat: 2009-10-16 09:19:00 | |
JannesBlogg?? |
I DESSA Nobelpristider kan man nog utse denna text till Årets Artikel i Sourze. Jag har också full förståelse för att vår käre redaktör och slitvarg känner sig belönad!
|
Inlägg #10: Postat: 2009-10-16 13:08:00 | |
Sunny vaken |
Janne: ärligt talat funderade jag först på att lägga den på bloggen för jag var tveksam ifall den kvalade in här.
Vår redaktör är en snäll kille. |
Inlägg #11: Postat: 2009-10-16 19:58:00 | |
Sunny vaken |
Det där att det är en fördel att vara vuxen gör att jag ibland glömmer bort vilka strikta normer människor har.När jag t ex i vården nämner mina båda gubbar kräver de alltid en förklaring.För mig är det inget konstigt att jag har flera män:djur lever ofta i flock.Men när den Käre behövde någon som förde hans talan i kampen för vård räknade de mig som ej anhörig så vi fick ju gifta om oss igen 45 år efter det förra bröllopet.På 3 minuter blev jag anhörig:något inte 45 års samliv ,3 gemensamma barn o 7 barnbarn inte dög till.Nu är det samma elände men med den andre mannen.Jag ringde sjukvårsupplysningen då han ligger o hostar o kräks o fick höra att han måste ringa själv om han saknar anhöriga.Jag gifte mig med honom för 30 år sedan o vi har bott i hop hela tiden alla 3. Men eftersom vi tog ut formell skillsmässa för 25 år sedan är vi numera inte släkt.O han har inga barn.Jag ryser när jag tänker på att jag kan dö först.Men tänker på de stridbara ungarna.
|
Inlägg #12: Postat: 2009-10-16 20:04:00 | |
Sunny vaken |
Det kanske är tur att mina 2 män som betytt näst mest för mig sedan många år är borta.De var öveer 40 år äldre än jag så det är naturligt men 4 gubbar hade folk förmodligen retat sig ännu mera på.Hade jag gjort som människor hade jag smygit runt hemma hos dem o reducerat dem till älskare.De gör människor.Men att leva öppet med dem... Även om de männen var särbo:de mötte mig på ålderdommen o då byter man inte lätt rutiner eller utsätter sig för en hög busiga ungar.Men helger o födelsedagar o dylikt firade de här med oss.
|
Inlägg #13: Postat: 2009-11-08 16:02:00 | |
ingloz |
Sunny / Din livshistoria är fascinerande och du trollbinder med din fantastiska berättarförmåga. Dina texter kan läsas om och om igen. De känns lika fräscha var gång. Även jag hade nära till tårarna därför att du gör det så lätt för läsaren att leva sej in i det du beskriver.
Det här att du kände dej mer släkt med djuren än människorna - det påminner om vad jag upplevde som barn. Mor var 42år när jag föddes och de båda bröderna utflugna - alltså var jag ett ensamt barn i hemmet. Vi bodde på landet med långt till närmaste granngård så det blev djuren jag tydde mej till. Den pensionerade draghästen Olle blev min bästa kompis. Far var en man med stort hjärta och kunde inte göra sej av med en individ som så troget slitit för honom i alla år. Olle fick ledigt - han skaffade sej alltså en ny uppgift - som barnvakt. Den här sanna historien hade jag tänkt berätta för flera år sedan: Länk: hem.bredband.net - men sjukdom kom emellan. Men, nu är jag här igen och kan njuta av dej och dina underbara texter istället. Tack för att du finns, Sunny! Du är makalös!! : |
Inlägg #14: Postat: 2009-11-08 19:27:00 | |
Sunny fri |
13 Vilken underbar bild! Vad du måste ha kännt dig stolt:han så stor o du så liten. Att vara enda barnet eller ett sladdbarn till gamla föräldrar kan vara väldigt ensamt.Även om föräldrarna är snälla .O ensamma barn lär sig skapa fantasikamrater eller tyr sig till husdjur om de är så lyckligt lottade.Så lär de sig läsa o plötsligt är de aldrig mera ensamma!
|
Inlägg #15: Postat: 2009-11-08 21:34:00 | |
ingloz |
Sunny fri / Till skillnad mot din hemska skoltid blev min ljus och lycklig. Och, som du säger, att få tillgång till skolbiblioteket var ju rena himmelriket. Frånsett första läsåret då vi hade en gammal sträng fröken, som ofta och gärna luggades, hade vi en underbar lärarinna. Henne behöll vi ända till sista läsåret. Då fick vi i stället en ung magister, endast 25 år gammal och med erfarenhet därefter. Men då hade vi barn vuxit till oss och var nog inte så lätta att ha att göra med :
Att bli mobbad så som du blev måste sätta outplånliga spår. Det är enastående att du blivit så varm och empatisk. |
Inlägg #16: Postat: 2009-11-08 23:38:00 | |
Sunny fri |
Jag fick en stark avsky för mobbing som barn o den har hållt i sig i vuxen ålder.
|
Inlägg #17: Postat: 2009-11-09 23:22:00 | |
ingloz |
Sunny fri 14 / Då kände jag inte någon speciell stolthet för det var fullständigt normalt för mej att klättra och klänga på Olle. Han tyckte om mej och därför var jag trygg - men som vuxen inser jag att situationen var mycket speciell.
|
Inlägg #18: Postat: 2009-12-07 00:09:00 | |
Sunny fri |
Jag tog del av ett tv program om Autism i helgen.Jag kände igen så mycket.Att kalla o känna människorna som ni eller dom.Inte vi eller jag. Att bara ungås med djur under uppväxten.Kvinna i programmet lärde sig läsa vid 3 års ålder o sedan läste hon hela barndommen utan att leka. Jag läste dåligt tills jag var 5 år men annars är mycket likadant.Fast den här flickan hade haft en kärleksfull familj runt sig så hon behövde aldrig bli uteliggare o hon kunde studera .Men kanske har jag drag av autism? Någon här var ju inne på det.För jag tycker i bland att ni människor beter er så ologiskt o irrationellt.
|
Inlägg #19: Postat: 2010-03-01 23:08:00 | |
Bizon |
Tyckte mycket om din berättelse - utan att föringa den på något sätt vill jag bara skriva ner mina funderingar och tankar den gav upphov till.-----------------------------------------------------------------
Egentligen tror jag att vi är med i en enda stor freakshow hela bunten - möjligen är det bara dom helt modlösa som faller ur föreställningen - alla vi andra som inte kan kompromissa med vår övertygelse eller vårt inre känsloliv i förhållande till yttervärldens effektivitetskrav är mer eller mindre vilsna öar som flyter runt i ett ensamt hav ända till den dagen vi ser att det finns andra som vi - in till den dagen kan vi betrakta oss som solitärer, men då vi fått upp ögonen, sett och förstått "de ensamma öarnas dynamik" kan vi förståss fortfara att vara solitära av oss, men inte lika ensamma som förut - det i våra ögon ologiska i flockmänniskans beteende individens död ser flockmänniskan som sin räddning - därför att i flocken kan hon försvinna intill utplåningens rand och eftersom hon inte finns kan inget hota henne - och eftersom det är rädslan som regerar världen så kan hon vara lugn ända till hon förlorar sin flock... För solitären är det ett normaltillstånd för den enda flock hon kan känna samhörighet med är av den karraktären att den är sammansatt av sådana som är utan jämförelse så olika henne själv att just jämförelse blir omöjlig - en upptäckt av eventuella likheter skulle rubba solitärens själv- och världsbild - få av oss skulle stå ut med insikten att de flesta av oss varelser inte är så olika - vi har bara olika strategier för att bemästra vår rädsla... |
Inlägg #20: Postat: 2010-03-02 15:05:00 | |
Sunny fri |
Ja det handlar nog mycket om rädsla? Annars brukar de flesta andra djur oxå hacka bort några i flocken.Till o med höns som inte ens är däggdjur skaffar ofta en "hackhöna" o henne är det barmhärtigast att ta bort.Jag fick själv göra det några gånger när jag hade höns.Hos däggdjur märks det ju mera.
Men djur brukar acceptera mig:särskilt då hundar. Jag ser två av mina annars helt olika systrar nästan slå knut på sig själva för att passa obemärkt in i radhusvärlden o att inte låta en enda spricka i fasaden avslöja barnhemmen o övergreppen.De har inte vågat visa sina egna "jag" ens för sina familjer. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.