En kommun kan inte fungera som Scania

Den här tråden diskuterar artikeln En kommun kan inte fungera som Scania.
Inlägg #1: Postat: 2009-09-17 11:55:00
ArHo seriös
En välskriven och upplysande artikel som går att spinna vidare på i tanken som AB Sverige, att driva landet som just ett Aktiebolag.
Inlägg #2: Postat: 2009-09-17 12:00:00
Patrik64
Problemet är bara att människorna inom kommunen, som skall implementera detta, knappast är kunniga nog, eller motiverade nog, att göra det på rätt sätt. Jag misstänker att färdiga metoder som denna kan skapa en stor mängd pappersarbete och en drös nya befattningar helst med någon välavlönad politiker som chef. Kommunerna bör kanske titta närmare på främst långsiktiga underhålls- och stödfunktioner i det privata näringslivet divisioner inom större företag t.ex, snarare än tillverkningsindustrin. Ett problem är sist-in-först-ut principen som leder till en åldrande och omotiverad arbetsstyrka utan ungdomlig förnyelse -SAS ser ut att vara ett exempel på detta. Så länge anställningen är en rättighet som kan försvaras utan prestationskrav, och så länge chefer inte tillåts vara chefer sparka och anställa, ställa krav så blir det nog ingen dynamik i Sverige.
Inlägg #3: Postat: 2009-09-17 12:13:00
Leif-Arne
#2 Du håller på piskan som motivator, själv är jag tveksam. Jag hävdar att det i grund inte är någon skillnad i viljan att göra ett gott arbete inom det privata näringslivet eller inom kommuner. Ett exempel: ett särskilt boende där lönekostnaderna är någonstans 70-80 av kostnadsmassan, möjligheten att hitta skalförderar är mycket begränsade, det får oundvikkligen negativa effekter på verksamheten om man minskar bemanning, oavsett om det är en privat aktör eller en kommunal. Vad som visat sig ge en viss effektivisering är då driften tagits över av ett personalkooperativ, då finns incitament i form av inflytande vilket genom bl.a. större flexibilitet i schema och små ständiga besparingar. Länk: sourze.se
Inlägg #4: Postat: 2009-09-17 12:35:00
Patrik64
Att belöna personer som gör bra ifrån sig är självklart del i chefsskapet. Men implicit innebär det att de som inte gör bra ifrån sig inte blir belönade, och t.o.m avskedade ibland, något som inte gärna får hända i Sverige. Om det är en "piska" som kan få vissa att jobba bättre så må det väl få vara så -vad är egentligen alternativet?

Den negativa effekten av nedskärningar beror ju ofta på att man inte får välja vilka som skall behållas. De bästa blir inte alltid kvar. Om man startar något nytt så tar man ju bara in de man verkligen vill ha -därav förbättringen med kooperativ/privatiseringar.
Det som oroar mig är tron på att ett system skall lösa allt, när det i verkligheten är mäniskor, rätt människor, som gör all skillnad!
Inlägg #5: Postat: 2009-09-17 12:45:00
Leif-Arne
#4 Det är ingen vidare managementlösning att fokusera på att bli av med människor, vi kan se på Toyota där man länge värderat anställningstrygghet, företaget säger mycket ogärna upp personal. Däremot så arbetar man hårt med att bygga en stark företagskultur där engagemang för uppgiften är en ledstjärna. Jämför med en statlig myndighet där under en period "management by fear" rått FK, effekten av detta är snarast att alla håller sig stenhårt fast i sitt bord och gör ingentig utanför ramen av rädsla för att ha gjort fel. Jag tycker då Toyota verkar mer effektivt.
Laddar...