Inlägg #21: Postat: 2009-09-12 06:46:00
|
Banestyrelsen |
Det är både sorgligt och oroväckande att så många har så lite tilltro till vetenskap att man helt förbigår den vetenskapliga processen förutom då det till synes går att körsbärsplocka argument som passar i det pussel man vill få till. Då blir det plötsligt meriterande att ha en doktorsgrad, men annars anser 911 Truth att akademiker inte är att lita på.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2009-09-12 09:24:00
|
Fredrik Rosvall |
Björn Roos, professor i teoretisk kemi och ledamot av Vetenskapsakademien, har uttalat sig om det arbete som Niels Harrit och åtta andra forskare fått publicerat i The Open Chemical Physics Journal som visserligen är peer reviewed. Utlåtandet löd: "Det är en grundlig undersökning och det är ingen tvekan om att den kemiska beskrivningen är korrekt."
|
|
Inlägg #23: Postat: 2009-09-12 10:59:00
|
Banestyrelsen |
22. Förstår du inte kritiken mot Open Chemical Physics Journal och omständigheterna kring artikelns publikation så förstår du varken innebörden eller syftet med peer review. Bara för att en journal kallar sig peer reviewed betyder det inte att den är det. Angående Björn Roos så kan jag inte hitta något sådant citat på nätet, men det kan bero på att jag surfar från Kina. Länk till *hela* uttalandet? Att Roos enligt dig anser att "den kemiska beskrivningen är korrekt" behöver inte för den skull betyda att studien är baserad på okontaminerade prover, att slutsatserna är rimliga, eller att all övrig kritik mot studien från andra experter är grundlösa. Om undersökningen vore så "grundlig" kan man ju fråga sig varför den inte publicerades i en välansedd fackjournal istället för i föreliggande blaska utan redaktörens kännedom och varför denne sade upp sig i protest mot artikelns publikation. "Judemakten" igen?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2009-09-12 11:15:00
|
Fredrik Rosvall |
Om nu hela sammanhanget saknade trovärdighet, vilket det inte gör, varför tror du då att nyheterna på danska TV2 valde att göra en lång, seriös intervju med Harrit? Björn Roos uttalande är inte offentliggjort i sin helhet men det finns många andra kritiska vetenskapsmän vars uttalanden du kan ta del av. Se bland annat Architects & Engineers for 9/11 Truth. En del av förklaringen till att inte fler nyhetskanaler rapporterar om motsägelserna kan vara den typ av ogrundade skepsis som du ger uttryck för. Vidare skulle jag uppskatta om du behöll dina antisemitiska insinuationer för dig själv. Jag har själv judiskt påbrå och tar mycket illa vid mig av det du skriver.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2009-09-12 11:17:00
|
Fredrik Rosvall |
Har du förresten några vetenskapliga kvalifikationer som betyder något i sammanhanget? Vad heter du? Skulle du vara beredd att ställa upp i en debatt med till exempel Niels Harrit i frågan när/om du kommer tillbaka från Kina?
|
|
Inlägg #26: Postat: 2009-09-12 12:39:00
|
Jocke - halvloggad |
Tja, vissa tror på konspiration i 9/11. Andra tror på konspiration i Klimatfrågan. Så det blir väl en bedömningssak, snarare än att BARA bland in intelligensen? Eller att tro på etablerade forskare ena fallet men spola sådana i det andra? Man får väl kanske utgå från rimligheten i båda fallen...
|
|
Inlägg #27: Postat: 2009-09-12 19:08:00
|
Fredrik Rosvall |
Jocke, jag tycker nog att du kan unna dig att använda intelligens i båda fallen.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2009-09-12 19:17:00
|
Jocke - halvloggad |
27 Ha, ha! Ja jag skrattade faktiskt helt spontant, kanske för att jag inte begrep riktigt vad du menade... Jag är väl inte tillräckligt intelligent härvidlag. Å andra sidan så är det rätt intelligent att ibland inse sin egen begränsning vilket nog inte är alla förunnat. Här på sourze och i lefvande lifvet!
|
|
Inlägg #29: Postat: 2009-09-12 22:38:00
|
mystiker |
Snacka om konspirationsteori, att tro att någon tomte från någon grotta skulle överlista den mest avancerade militärmakten på Jorden.
Osama Bin Laden är inte ens efterlyst av FBI för 9/11
|
|
Inlägg #30: Postat: 2009-09-13 05:50:00
|
Banestyrelsen_ |
Om man måste vara professor i kemi det är iofs inte Harrit, har han ens en doktorsgrad? för att ha tillåtelse att uttala sig om denna studies integritet så måste jag dra slutsatsen att du är kemiprofessor, och då kan jag väl lika gärna fortsätta diskutera med dig? Visserligen kan jag inte hitta någon Professor Fredrik Rosvall på nätet, men det beror säkert på att jag surfar från Kina.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2009-09-13 05:50:00
|
Banestyrelsen_ |
Så Björn Roos-citatet kan du med andra ord inte styrka, men "det finns många andra kritiska vetenskapsmän vars uttalanden jag kan ta del av". Vad bra, då kan du ju länka mig till de artiklarna istället, givetvis publicerade i peer reviewed vetenskapliga journaler, och refererade av andra kemister. Du vet, så som vetenskap går till? Min utbildning? Jag har en australisk bachelor i political science. Jag kan känna igen politiskt motiverad junk science när jag ser den. Att du inte förstår kritiken mot Open Chemical Physics Journal kan endast betyda att du inte förstår vad peer review är, och då kan man fråga sig hur mycket din professorsgrad i kemi egentligen är värd.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2009-09-13 05:50:00
|
Banestyrelsen_ |
En annan sak du inte fattar är varför jag nämnde "judemakten" alltid inom citationstecken, men det räckte tydligen inte. Återigen beror det på att du inte satt dig in i hela debatten dvs du har inte ens läst tråden. Att "judemakten" skulle ligga bakom 911 är en vanlig god of the gaps bland konspirationsteoretiker, inklusive Truth-förespråkare. Jag ironiserade över vilket patetiskt svagt argument det är. Närmast ironiserade jag över kommentar 9 ovan, men att detta är en vanligt uppfattning bland 911-"skeptiker" borde inte komma som en överraskning för dig fast mycket verkar göra det. Just den vanföreställelsen verkar du inte dela, vilket professorn ska guldstjärna för.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2009-09-13 06:04:00
|
Banestyrelsen_ |
"Om nu hela sammanhanget saknade trovärdighet, vilket det inte gör, varför tror du då att nyheterna på danska TV2 valde att göra en lång, seriös intervju med Harrit?" Du tänker helt bakvänt. Niels Harrit är dansk, uppmärksamheten kring honom har följaktligen nyhetsvärde i Danmark. Frågan du bör ställa dig är om nu hela sammanhanget *inte* saknade trovärdighet, varför såg vi då inte långa "seriösa" intervjuer med Harrit på varenda kanal och i varenda tidning världen över?
|
|
Inlägg #34: Postat: 2009-09-13 09:30:00
|
Fredrik Rosvall |
Den enda bra frågan du har är varför vi inte sett långa seriösa intervjuer med Niels Harrit och hans medförfattare i varenda tidning världen över och inte bara i några stycken. I övrigt kan jag inte betrakta dina inlägg som annat än något slags stört skämt. Fantstiskt dock att du jämt tar dig tid att "skoja" och hitta på här. Har du inte som du ser det viktigare saker att göra?
|
|
Inlägg #35: Postat: 2009-09-13 09:46:00
|
Banestyrelsen_ |
En fråga jag hade var om du kan länka mig till en artikel publicerad i en peer reviewed journal, men det kan du alltså inte. Att ställa en sådan fråga är tydligen "något slags stört skämt" i Truth-hjärnan.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2009-09-13 10:16:00
|
Fredrik Rosvall |
Det påminner visserligen om ett stört skämt när du blandar kvasiteorier huller om buller och dessutom går till skamliga personangrepp. Artikeln som du försöker smutskasta ovan är förvisso peer reviewed. För uttalanden av andra vetenskapsmän har jag redan tipsat om www.ae911truth.org. Där kan du själv läsa och klicka vidare. Förresten efterfrågar en majoritet av medlemmarna i 11 septemberkommissionen en ny undersökning. Vet du då bättre?
|
|
Inlägg #37: Postat: 2009-09-13 10:21:00
|
Fredrik Rosvall |
I en undersökning utförd av New York Times och CBS i oktober 2006 framkom det att endast 16 av amerikanerna tror på den officiella redogörelsen om vad som hände den 11 september och om vad det fanns för förhandskännedom. Det betyder att 84 tvivlade på den. Majoriteten av amerikanerna vill ha en ny undersökning.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2009-09-13 12:16:00
|
Banestyrelsen_ |
Att jag skulle motsätta mig en ny utredning har du hittat på. Jag vill gärna se en ny utredning. Bara det att majoriteten av väljarna vill ha en ny utredning är skäl nog att genomföra en, men jag hyser dessutom tvivel till att utredningen vände på tillräckligt många stenar. Politiker brukar vilja undfly ansvar.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2009-09-13 12:16:00
|
Banestyrelsen_ |
Det betyder emellertid inte att jag som du och dina gelikar okritiskt sväljer vilken junk science i ämnet som helst, även om jag tycker slutsatserna är spännande. Du gojar hela tiden om att flera hundra vetenskapsmän av flera hundra tusen håller med dig och därmed har du alltså rätt, är väl logiken men du kan ändå inte länka mig till en enda peer reviewed artikel trots att detta skulle skänka riktig validitet till dina påståenden. Det enda du kan göra är att länka till 911truth-sajter och diverse online-artiklar. Ingen peer review. Att du inte förstår varför detta spelar stor roll för din rörelses trovärdighet är kanske det mest tragiska.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2009-09-13 12:16:00
|
Banestyrelsen_ |
Man behöver inte vara kemist för att kunna se att Harrits studie inte är en pålitlig källa. Det är för många tvivelaktigheter, från kontamineringsmöjligheten, till Harrit och de flesta av hans medförfattares dokumenterade inblandning i Truth-rörelsen åratal innan studien påbörjades är de vetenskapsmän eller aktivister?, till omständigheterna kring artikelns publikation, kritiken från andra akademiker, samt bristen på referenser till studien i andra journaler, eller till artiklar publicerade i Open Chemical Journal överhuvudtaget. Journalen håller *inte* måttet för peer review. Det spelar ingen hur ofta du upprepar dig. Sätt dig in i vad peer review är innan du upprepar dig igen. Det är inte så förbannat komplicerat.
|
|