Avskaffa lagen om förtal och kränkning

Den här tråden diskuterar artikeln Avskaffa lagen om förtal och kränkning.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-02-07 19:57:00
ArHo
En artikel om att det skall vara fritt fram för brottslingar av alla de slag blir väl ditt nästa förslag kan man förmoda, för man efterlever ändå inte lagen" Nej! den här artikeln var dum helt enkelt, utom som en upplysning, som de fleta redan känner till.
Inlägg #2: Postat: 2009-02-08 13:06:00
Sunny
Nej den är inte dum Arho utanden här debatten är yttert angelägen Det blir viktigare för varje dag som går för internet är morgondagens media o allt finns bara en knapptryckning bort. Domar är ju offentlig handling så de kan väl läggas ut? Själv har jag tagit del av flera sådana när någon i en debattgrupp skrivit om händelsen.Det har gällt några omtvistade domar om våldtäkt resp barnsex.Det vore ju opraktiskt ifall alla på en debattsida sänder efter var sin dom? Fast de majlinglistor jag talar om är
slutna:dvs bara medlemmar kan läsa.Det som är sekretessbelagt kan väl bara fås ut med den dömdes tillstånd?
Inlägg #3: Postat: 2009-02-08 13:19:00
ArHo
#2 Okej, Sunny, det kanske lite förhastat av mig, men jag hade en tanke, om man tillåter förtal och ärekränkning, så är inte steget långt till att tillåta all sorts brottslighet. Den risken att ta, är det dumma som fanns i mitt bakhuvud.
Inlägg #4: Postat: 2009-02-08 13:19:00
Sunny
Men det finns avgrunder inom många människor: tänk på den som lade ut bilder på de mördade barnen Saga o Max Ett fruktasvärt övergrepp på alla som älskade dem! Jag har ju skrivit om min egen pappa men det är stor skillnad:Jag väljer det jag skriver om o undviker att frossa i detaljerna:de är inte viktiga för berättelsen.Ändå finns det människor till o med på Sourze som påstår att de letar efter pappas domar.Då undrar man ju vad de tänker använda dem till? Anne: Om lillsyster skulle få se alla detaljer hon kämpat ett liv med att förtränga på nätet skulle hon nog rasa helt o hållet? Nu är det inte så lätt att få tag i domar som sedan många år liger i olika arkiv men vet man hur kan ska göra så går det ju.Skulle någon göra så emot mig skulle jag nog polisanmäla direkt?
Inlägg #5: Postat: 2009-02-08 13:22:00
Sunny
Jag menar absolut INTE att man ska tillåta förtal eller få lägga ut andras privatliv på nätet: Vad jag menar är att vi måste ta den debatten nu.
Inlägg #6: Postat: 2009-02-08 13:25:00
ArHo
Ja, visst skall vi ta debatten, men hon skrev det som ett appropå att avskaffa lagen om ärekränkning, sedan om hon tycker det eller inte, förtydligade hon inte.
Inlägg #7: Postat: 2009-02-08 13:37:00
ArHo
Sunny håller du inte med mig om, hur lätt det är att sätta sig till doms över våra medmänniskor. Hur skulle vårt samhälle se ut" om alla undvek att vara kritisk mot sådant man inte tycker om? Helt klart måste alla och en var, lära sig vad gränsen går mellan normal kritik och förtal i kränkande form för att förgöra någon. Inte har varken du eller jag lust med att förgöra Inger Olsson på något sätt, utan vi är väl ute efter, att hon borde lära sig att ge kritik på ett anständigt sätt, utan en massa påståenden om vår person mot bättre vetande.
Inlägg #8: Postat: 2009-02-08 13:40:00
Sunny
Frågan är vad vi bör göra med t ex dömda pedofiler eftersom de ju alltid förblir pedofiler Hänga ut dem på nätet kan de kanske ha förtjänat men deras familjer är ju som regel helt oskyldiga??I efterhand ångrar jag nog ändå att jag inte tipsade dagis på pappas innegård:han satt i fönstret o såg barnen leka där nere.Det låter kanske hjärtlöst men den dag han fick en stroke o blev rörelsehindrad andades jag ut av lättnad.
Inlägg #9: Postat: 2009-02-08 13:44:00
Sunny
Jo vi är snabba att sätta oss till doms över de vi inte riktigt förstår eller de vars åsikter vi inte gillar.
Någon sade en gång Citat: "man ska inte döma en man innan man gått i hans skor en dag."
Inlägg #10: Postat: 2009-02-08 14:16:00
ArHo
Sunny, hur många gånger har jag inte fått förklara var jag står politiskt, trots det så blir jag utmålad på sämsta tänkbara sätt. Hur tror andra här på Sourze vem man är egentligen som håller sig för att göra personangrepp, är man ett monster eller vad? Jag skrattar för mig själv, när vissa här har svårt för att fatta det skrivna ordet eller är det så att dessa herrar medvetet är ute efter att få jävlas bara? Men ståndaktig som jag är böjer jag mig inte för personangrepp, däremot får jag stålsätta mig för att inte svara med samma mynt. Tyvärr har jag inte samma status som en del har, för att kunna vräka ur mig vad som helst utan, att någon direkt börjar hacka på en.
Inlägg #11: Postat: 2009-02-08 14:26:00
ArHo
Sunny appropå Pedofiler eller rättare sagt pederaster har de en homofils läggning? därom tvistar de lärda.
Inlägg #12: Postat: 2009-02-08 14:52:00
Sunny
ArHo: de finns pedofiler av både hetero o homosexuella Jag försökte förstå pedofilin i flera år o läste allt jag kom över i ämnet.De vanligaste pedofilerna tänder på båda könen o det barn långt under puberteten.I pappas fall var drömåldern c.a 5 år.Han gick över till enbart pojkar när han var runt 60: han motiveade det med att det då är mindre risker att åka fast Pojkarna blev lite äldre:runt 10-12 då de kunde mutas med pengar o cigaretter. Men sex med en mycket ung man o en äldre har historiskt sett varit den renaste av kärlekar.Barn var vuxna tidigt i äldre dagar;barnäktenskap var ju vanliga,Sex förekom mera öppet än nu o ingen tänkte på att barnförbjuda den .Man bodde trångt o började arbeta tidigt. Min egen fosterfar som blev faderlös är 1899 blev så kallad flispojke på ett sågverk på heltid:han var 9 år.Den Käres mamma blev piga vid 12 o som piga hade man svårt att värja sig då man ofta sov i köket utom i de fina famljer som hade en pigkakmmare .
Inlägg #13: Postat: 2009-02-08 14:57:00
Sunny
Dick Wase har kommit ut med en diger lunta som är väldigt intressssant Samlag eller salighet.Har dock imte haft tid med mera än en snabbläsning. Länk: tidningenkulturen.se
Inlägg #14: Postat: 2009-02-09 11:11:00
anneskaner
Om inte läsare förstår att det ligger en dubbelhet i min artikel beklagar jag. Jag förespråkar inte att fd sexberottslingar lika lite som alla andra som begått brott och avtjänat sina straff skall hängas ut. I så fall skall den som säljer narkotika och avtjänat straffet också hängas ut eftersom återfallsrisken är stor.
Pedofiler, sexbrottslingar är beklagligt och jag avskyr det, men rättsligt hamnar vi fel om vissa grupper skall tillåtas hängas ut. Vilka blir nästa som vi tillåter?
Jag anser att om vi har en lag om förtal och kränkning skall den lagen efterlevas och inte minst skall rättsväsendet noggrannare ta människors anmälningar på allvar. Det vi riskerar idag är en uppstramning från EU och det blir i så fall inte vad vi önskar. Vill vi ha kvar tryckfrihetslagstiftningen och offentlighetsprincipen får vi inte missbruka den.
Det är inte tillåtet att publicera domar på internet.
Inlägg #15: Postat: 2009-02-09 12:07:00
anneskaner
Min artikel är väl ändå inte andras skrivande eller tema.Jag förutsätter att läsare här är så pass läskunniga att de också förstår undermeningar. Det är trots allt bara ett fåtal som inte förstått vad jag menat.
Inlägg #16: Postat: 2009-02-10 10:45:00
susanna s
Jag tycker i stället att alla domar ska publiceras på nätet efter att en avidentifiering har skett. Detta för att man ska ha möjlighet att bilda sig en egen uppfattning om hur domstolen resonerat och slippa medias vinklingar.
Inlägg #17: Postat: 2009-02-10 10:53:00
Leif-Arne
#16 Nog går det redan idag att hitta dommar från omskrivna räöttsfall på nätet, och visst är de att föredra framför kvällstidningarnas rapportering. Men, avidentifierade dommar, tror du verkligen på det själv?
Det tar ca 3 timmar innan någon är identifierad på Flashback t.ex.
Inlägg #18: Postat: 2009-02-10 12:26:00
ArHo
Om man skulle hänga ut alla på nätet eller i övrig massmedia som har fått en fällande dom, skulle anses i första hand för rasistiskt och just därför förs också många brottsmål bakom lykta dörrar i våra domstolar som en extra ordinär åtjärd.
Inlägg #19: Postat: 2009-02-10 12:53:00
peter_
ArHo, menar du att brottslingarna i regel är färgade?
Inlägg #20: Postat: 2009-02-10 13:05:00
Leif-Arne
Precis som rymdisarna är gröna, är bovar svarta, så vist är det ordnat, vilket kan läsas i gamla sumeriska kilskrifter på kod. Binär hexadiagonal rymdkod.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...