|
Inlägg #61: Postat: 2006-11-08 16:22:00
|
|
Janne B |
Är det USA:s ateister som får alla de vetenskapliga prisen? Nej det är även samma folk som sliter kyrkbänkar 2-4 ggr i månaden. När högerkristna läggs på operationsbordet, säger de då, "tillämpa inte utvecklingsläran på mig"? Nej när de går in i narkosen så mumlar de "tillämpa den senaste moderna forskningen på mig, för Guds skull".
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2006-11-08 16:23:00
|
|
Janne B |
Mitt resonemang om läkare gäller ju andra yrken också. De flesta farmare förstår nog mycket om de vetenskapliga villkoren för sin verksamhet. Man tackar Gud för skörden men man vet de fysiska villkoren för resultatet. När kon blir sjuk ringer han inte upp baptistpastorn. Men när veterinären gjort sitt bästa så tar bonden ändå kontakt med sin Gud.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2006-11-08 16:34:00
|
|
Janne B |
56 Torbjörn/ Märker du på något sätt vilken tro din bilreparatör har? Doktorn som står med skapellen ovanför dig, märker du hans fundamentalism?. Eller tänker han på den själv innan han hugger in?
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2006-11-08 16:37:00
|
|
Jan E |
59/ Jag bara tog dig på orden när du sa ”Jag tror inte alls det är ett stort problem om någon tror på skapelseberättelsen”, för ett problem är det. Nej, jag tror inte heller att Darwin kommer att förbjudas, det sade jag halvt på skämt. Men jag tror att man får se upp med ID-skojarna!
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2006-11-08 16:37:00
|
|
Jan E |
f/ Den 19 juli i år stoppade Bush en lag som skulle ha ökat finansieringen av stamcellsforskningen, med motiveringen att det är oetiskt att utvinna celler ur embryon. Det var första gången han använde sitt veto. Kommentar?
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2006-11-08 16:38:00
|
|
Jan E |
Janne, visst är det fascinerande med ett land där hälften av invånarna tror på skapelseberättelsen, förnekar evolutionen och Darwin, samtidigt som de spottar ur sig nobelpristagare på löpande band.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2006-11-08 16:51:00
|
|
CMO |
65/ Just det, Bush veto stoppade endast statlig finansiering av forskning som innebär att man måste förstöra mänskliga embryon. Iofs inte ett beslut som jag tycker var klokt men inte ngt förbud mot stamcellsforskning. Inte heller ett beslut som är "kristet" eller kräver att man är kristen för att ta ställning för.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2006-11-08 17:00:00
|
|
Janne B |
66 Jan E/ Facinerande var Ordet. Men jag har ju i 50 år delat kyrkbänk med folk med alla slags yrken. Som i sitt dagliga liv har tagit åt sig all tillgänglig vetenskap.Senast så satt jag bredvid en 29- årig "utvecklingsingenjör". Nä, vi har nog föga bekymmer med att Skapelsen utvecklats bitvis och avvecklats bitvis.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2006-11-08 17:08:00
|
|
Janne B |
Jan E/ Även jag anser att det finns "ID-skojare". Men de som tackar Gud för Skapelsen i dess nuvarande skick är inga skojare.Det är bara det att hjärtat säger en sak och hjärnan en annan sak. Så fungar människan i många frågor. // Jag har sagt åt mina barn att de ska använda all sin kunskap och begåvning då de väljer livskamrat. Så går de och blir förälskade i stället. Läget är nästan hopplöst ;-.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2006-11-08 17:21:00
|
|
Jan E |
69/ Jag har inga problem med folk som tror med förnuft. Men kärlek och förälskelse är krafter som inget förnuft någonsin kommer att rå på ;- erfarenhetsbaserat uttalande. På sätt och vis skönt att det är så.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2006-11-08 17:54:00
|
|
Torbjörn |
57 Jag ogillar långtifrån allt i USA:s utrikespolitik, men Bush har en stark uppdelning av världen i onda och goda, med tal om "Ondskans axelmakter" osv., och hänvisningar till Gud i olika sammanhang. Det är ofta svårt att veta vad som är retorik och vad som är journalisters vinklingar, men tendensen finns där.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2006-11-08 18:01:00
|
|
Torbjörn |
63 Nu lever jag ju i Sverige, där alla opinionsmätningar pekar på ett lågt religiöst intresse. Så frågan om olika personers religiösa preferenser och deras inverkan på yrkes- eller ämbetsutövning är inte direkt aktuell. Men en läkare som tror på bibeln bokstavstroget skulle jag ha lågt förtroende för som utövare av det yrket.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2006-11-08 18:53:00
|
|
Janne B |
En medicinstudent som inte tror på Darwin till minst 90 har nog svårt att få någon doktorsexamen någonstans på klotet.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2006-11-08 18:59:00
|
|
Torbjörn |
Jag skulle även ha lågt förtroende för en överbefälhavare, eller för den delen en militär befattningshavare oavsett nivå, som trodde på Armageddon.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2006-11-08 20:21:00
|
|
GunnarL |
Torbjörn, extremism och fundamentalism leder naturligtvis helt fel! Men de flesta normalt religiösa människor är ju inte sådana. De har vanligtvis minst lika gott omdöme som andra. Rent vetenskapligt är parallellen Harmageddon och Ragnarök ganska intressant. Samma scenario - uppkommen på geografiskt helt skilda platser och vid olika tidpunkter. Kan det ha skett ett kulturellt utbyte som vi inte känner till?
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2006-11-08 20:35:00
|
|
Torbjörn |
75 Det kan ha skett ett utbyte. Men för att återgå till ämnet så rör det inte normalt religiösa människor utan åtminstone ur ett europeiskt perspektiv extremt religiösa. Eller är jag ensam om att betrakta de åsikter som redovisas under punkt 4-8 som extrema?
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2006-11-08 20:59:00
|
|
GunnarL |
76/ Svaren under 7-8 anser jag också vara extrema. Svaren i 4-6 ser jag inget konstigt i. Att man besöker kyrkan ofta är ett socialt beteende i minst lika hög grad som ett religiöst. Att man uppfattar religion som viktig är inte ett skit mer anmärkningsvärt än att man uppfattar fotboll som viktigt!
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2006-11-08 21:27:00
|
|
Janne B |
USA:s kyrkor har ju ofta beskrivits som sociala klubbar med många olika saker på programmet. Många åldersinriktade aktiviteter som kräver stora lokaler. Musik av flera slag. Även annan kulturutövning i ett land där staten inte betalar så mkt till kulturen. Min Missionskyrka har nog lärt en del av detta.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2006-11-08 21:30:00
|
|
Janne B |
Jag har ofte lett vänligt då jag hör folk berätta om konstiga beteenden i kyrkorna, trots att de inte varit där. Då tänker jag på hundratals fotbollskamper där både spelare och publik verkligen gör känsloutspel. Underbart. Men det finns en svensk inställning att i kyrkan ska man sitta still, lyssna och tiga.Förmodligen rest av statskyrkosytemet. I USA ses ofta kyrkan som en frihet från statligt tryck.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2006-11-08 21:40:00
|
|
Torbjörn |
Så när religion är väldigt viktigt för sex av tio amerikaner, 68 tror på djävulen, mer än en tredjedel tror bokstavstroget på att vad som står i bibeln är sant, 45 tror att Gud skapat människan i stort sett i dess nuv. skepnad för ca 10 000 år sedan, och 40 tror på Harmageddon så går de inte i kyrkan av religiösa skäl utan av sociala?
|
| |