|
Inlägg #81: Postat: 2006-11-08 21:49:00
|
|
CMO |
71/ Att tala om ondska är knappast ett tecken på religiös fundamentalism. 74/ Att "tro på armageddon" vad betyder det? Det kan betyda lite vad som helst. 80/ Att tro på djävulen kan också betyda lite vad som helst.
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2006-11-08 21:55:00
|
|
vox dei |
81 CMO/ Näe, men att tala om ondska tyder på ett onyanserat synsätt, vilket därigenom är närmare fundamentalism än mer nyanserade åsikter.
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2006-11-08 21:55:00
|
|
CMO |
Sammanfattningsvis "flyger ju humlan" även om den egentligen inte skulle kunna det. Du viftar med statistik som "visar" att USA är ett fundamentalistiskt bakvatten. Men i själva verket är det ett mycket tolerant land där människor av alla trosriktningar känner sig välkomna. Där integrering av muslimer fungerar, till skillnad från i Sverige. Där en stor del av världens ledande forskning bedrivs.
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2006-11-08 21:57:00
|
|
CMO |
f/ Där entreprenörskap och ny teknik och kultur blomstrar. Och allt detta trots att det startade som en koloni av kristna fundamentalister.
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2006-11-08 22:01:00
|
|
GunnarL |
80/ Den första bok jag läste när jag studerade statistik i Lund hette "Hur man ljuger med statistik"! Rifkins siffror behöver ju inte nödvändigtvis vara resultatet av världens mest vetenskapligt utförda undersökning.
Och jag vidhåller att de flesta kyrkobesök - för övrigt även i Sverige - har en minst lika social dimension som en religiös. Där träffas helt enkelt likasinnade för en stunds samvaro.
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2006-11-08 22:03:00
|
|
Torbjörn |
81 Just det, att tala om ondskan och djävulen kan betyda lite olika saker. När vad som är ont och gott är föremål för ständig polarisering och förenkling som i den bild USA förmedlar blir det farligt.
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2006-11-08 22:05:00
|
|
GunnarL |
83-84/ CMO, Din hyllningssång till USA stämmer inte överens med vad jag läser här hemma. "Integrering av muslimer fungerar" - vad jag förstår kan en muslim knappt röra sig längre utan att vara misstänkt för terrorism. "Entreprenörskap och ny teknik blomstrar" - om jag inte misstar mig så är man beredd att införa skyddstullar för att skydda en gammaldags och omodern industristruktur. Man har inte alls hängt med Europa och Asien i utvecklingen av basindustrin. Rätta mig gärna om jag har fel.
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2006-11-08 22:05:00
|
|
vox dei |
83, 84 CMO/ Ja, jag håller med om mycket av detta. Jag tycker att det finns mycket av tolerans i USA vilket är ganska imponerande med tanke på hur många människor som kommer från skillda kulturella bakgrunder som samsas i landet. Samtidigt blir dom emellanåt helt tokiga som t ex McCarthy-tidens förföljelse av "kommunister".
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2006-11-08 22:07:00
|
|
CMO |
82/ När man håller t.ex. ett "State of union" tal måste man vara tydlig snarare än nyanserad. Nyanserad kan man vara när man talar med experter i slutna rum.
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2006-11-08 22:08:00
|
|
Torbjörn |
Jag kan "vifta" med ännu mer statistik som visar att klassklyftorna är avsevärt större i USA än i Europa. Att assimilering för de flesta innebär förslumning och arbete under mycket dåliga förhållanden. Att den sociala rörlighet som är en del av den amerikanska drömmen inte längre utmärker landet. Hur ska man kunna resonera kring dessa saker utan att använda statistiska undersökningar?
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2006-11-08 22:09:00
|
|
vox dei |
87 GunnarL/ Det kan stämma att muslimer inte är så populära där för tillfället men i så fall beror det nog på en kombination av schock efter 9/11 och Bush-regimens skrämseltekniker.
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2006-11-08 22:13:00
|
|
vox dei |
87 GunnarL/ Jag tror att du kan ha rätt i att USAs industri hamnat lite på efterkälken men vad gäller forskning så är dom fortfarande ledande i det mesta.
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2006-11-08 22:16:00
|
|
vox dei |
90 Torbjörn/ Där tar du upp det som är olyckligt med USA - överdrivet stora klassklyftor - vilket jag tror är orsak till en hel del av de problem som trots allt finns i landet.
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2006-11-08 22:16:00
|
|
vox dei |
89 CMO/ OK, det går jag med på.
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2006-11-08 22:26:00
|
|
Torbjörn |
89 Så det är att vara tydlig att utnämna tre länder till ondskans axelmakter? Så "tydlig" tror jag inte att någon europeisk ledare vill vara. Helt enkelt för att man är mer ovillig att uttala sig i termer av godhet och ondska i Europa.
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2006-11-08 22:28:00
|
|
CMO |
90/Arbetslösheten för t.ex. Somaliska flyktingar är skyhög i Sverige jämfört med USA. Arab-amerikaner har högre medelinkomst än medelamerikanen. Iranska och Pakistanska akademiker har bra jobb. Inga muslimska raskravvaller som i frankrike. "Klassklyftorna" är större pga att folks tillåts bli rika. I Sverige/Europa har man "kapat toppen" utan att man förbättrat speciellt mycket för bottenskiktet.
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2006-11-08 22:34:00
|
|
Janne B |
När vi utan större besvär räknar upp alla problem med USA och i USA så måste vi dock medge att förföljda folk i hundra länder gärna söker sig till USA. De tycks inte vara rädda för USAs fundamentalister, men väl sina egna. De får utbildning i USA nästan helt utan religiösa inslag osv. Är fortfarande bibelläsning förbjuden i "grundskolan"?
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2006-11-08 22:36:00
|
|
Janne B |
Vi har alla sett skolavslutningar i rutan. Med massor av nationella symboler och sånger. Men inte en psalm. Var är fundamentalisterna?
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2006-11-08 22:37:00
|
|
vox dei |
96 CMO/ Om det nu stämmer att man inte "förbättrat speciellt mycket för bottenskiktet", vilket jag betvivlar, så ser jag ändå hellre en mindre förbättring än ingen alls. Av moraliska skäl så anser jag att det är viktigare att förbättra för bottenskiktet än att "folk tillåts bli rika".
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2006-11-08 22:39:00
|
|
vox dei |
99f/ Om det du skriver stämmer så är det mer en fråga om hur man ska få kapningen i toppen att mer tillfalla bottenskiktet. Ambitionen är fortfarande riktig.
|
| |