USA och "the American dream"

Showing page 1 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Inlägg #1: Postat: 2006-11-06 16:13:00
Janne B
DN hade en artikel för ca ett år sedan om hur oerhört ovanligt Sverige är ur en rad perspektiv. Den amerikanska religiositeten stämmer bättre med världen i övrigt. Här betyder kyrka Tvång. I Usa betyder kyrka Frihet från statens tryck mm.
Inlägg #2: Postat: 2006-11-06 16:36:00
Torbjörn
Med sitt ointresse för religion ligger svenskarna mer i nivå med andra europeiska länder vid en jämförelse med USA, och är alltså inte särskilt ovanliga i ett europeiskt sammanhang.
Inlägg #3: Postat: 2006-11-06 17:36:00
Janne B
Vem vill vara domare i denna fråga? Även om det är väldigt svårt att mäta religiositet! Jag menar att en väldigt hög procent arbetare och tjänstemän i Tyskland, Frankrike och Spanien anser sig vara kristna. I Sverige är det nog bara ca 20 procent som rakt av säger JA. Jag har ju sett siffreor på andelen gudstjänstbesökare i Tyskland. men minns dem ej...
Inlägg #4: Postat: 2006-11-06 17:42:00
Torbjörn
Jeremy Rifkin redovisar en hel del uppgifter om detta i "The European Dream". Sex av tio amerikaner uppger att religion är väldigt viktigt i deras liv. Motsvarande andel i Italien och Polen är en tredjedel.
Inlägg #5: Postat: 2006-11-06 17:44:00
Torbjörn
Vidare uppger Rifkin att i Tyskland 21 av befolkningen säger att religion är väldigt viktigt för dem. I England är motsv. siffra 16 , i Frankrike 14 , i Sverige 10 , Danmark 9 .
Inlägg #6: Postat: 2006-11-06 17:49:00
Torbjörn
Vidare uppger Rifkin att medan hälften av befolkningen i USA går i kyrkan varje vecka går mindre än 10 av befolkningen i Holland, England, Tyskland, Sverige och Danmark i kyrkan varje månad.
Inlägg #7: Postat: 2006-11-06 17:54:00
Torbjörn
Mer uppgifter som Rifkin redovisar: I USA tror 68 av befolkningen på djävulen, och mer än en tredjedel tror bokstavstroget på att vad som står i bibeln är sant. 45 tror att Gud skapade människan i stort sett i dess nuvarande skepnad för ca 10 000 år sedan.
Inlägg #8: Postat: 2006-11-06 17:58:00
Torbjörn
Mer Rifkin: 40 av USA:s befolkning tror att världen kommer att sluta i Armageddon. Av dem som tror på Armageddon tror 47 att Djävulen är på jorden just nu, och 45 tror att Jesus kommer att återvända i deras livstid.
Inlägg #9: Postat: 2006-11-06 18:53:00
Janne B
Tack Torbjörn för alla dessa siffror. "Varannan amerikan du möter på motorvägen går i kyrkan" är ett uttryck jag hört många ggr. Men här måste finns väldiga regionala skillnader. Krävs det inte 10.000 kyrkor i N:Y. för att klara detta? Det kan ju inte vara sant. Men i bibelbältet är det ju nästan en kyrka per kvarter ser man ju när man panorerar småstäderna./ Amerikanarna är mer fundamentalister än Europeerna. Här är nog djävulen ett symboliskt uttryck för den ondska som vi alla kan möta ibland.
Inlägg #10: Postat: 2006-11-06 20:18:00
Torbjörn
Rifkin tar inte upp regionala skillnader. Däremot verkar det inte spela någon större roll för graden av religiös övertygelse vilken utbildning de tillfrågade hade i den amerikanska undersökningen.
Inlägg #11: Postat: 2006-11-06 20:58:00
GunnarL
Torbjörn, det här var intressanta resultat! Dina tal ang. amerikanarna i svar 7-8 är egentligen häpnadsväckande. Men sen får man ta alla undersökningar för vad de är. Hur är frågorna ställda och formulerade, osv. Men intressant ändå! Det finns en ganska ny undersökning som visar att 95 av svenskarna tror på en "högre makt", medan en betydligt lägre siffra tror på "Gud". Vad är egentligen skillnaden?
Inlägg #12: Postat: 2006-11-06 20:59:00
GunnarL
f/ Sedan är det också viktigt att skilja på "religion" i dess vida bemärkelse och "kyrkan" som är ett betydligt smalare begrepp.
Inlägg #13: Postat: 2006-11-06 21:30:00
Janne B
GunnarL/ Torbjörns svar stämmer rätt väl med vad som sagts i programmet "Människor och Tro". Jag har uselt sifferminne men i grova tag är det så här.// Högre makt och gud är nog samma sak för de flesta, då har man liksom skräddarsytt begreppen åt sig själv ungefär som AA-rörelsen.
Inlägg #14: Postat: 2006-11-06 21:35:00
Janne B
Men gå ut på gatan och fråga folk om Jesus är deras Frälsare. Då tror jag att vi ingenstans i Sverige får 10 procent men rätt höga siffror i USA. Hur många är bekanta med Bibelns "Helige Ande". Jag menar att ju mer man spetsar till frågan ju färre sprocent säger ja. // En jämförelse är väl att landet är fullt av socialliberaler men hur många är folkpartister?
Inlägg #15: Postat: 2006-11-06 21:36:00
GunnarL
13/ Vad betyder AA? Sen tror jag inte alls att "Gud" och "en högre makt" är synonyma för de flesta människor. I Sverige skäms man för att vara kristen och tro på Gud, medan det är helt OK att säga att "jag är inte religiös men jag tror på en högre makt". Många människor jag träffat på i mitt liv har haft precis den attityden.
Inlägg #16: Postat: 2006-11-06 21:40:00
Janne B
12 Gunnar/ När folk frågar mig på stan om jag är religiös, så brukar jag svara nej, för att få igång ett mer klargörande samtal. Då finns en chans att säga att jag är "jesuskramare" eller något annat lättbegripligt. Jag tror inte på en gud i största allmänhet, utan så som Gud presenterat sig genom Jesus. På den nivån brukar det gå att få väldigt fina samtal.../Kyrkan har ju inget monopol på kristendomen...även om katolikerna antyder det.
Inlägg #17: Postat: 2006-11-06 21:44:00
Janne B
Gunnar 15/ Trevligt att du är vaken och alert. Jo Anonyma Alkoholister har en bön som handlar om " den Gud som jag själv kan tro på". Det är alltså inte Gud från Bibeln eller kyrkohandboken. På många sätt sympatiskt. Jag är inte ortodox heller,jag har läst Bibeln på många sätt genom åren. Det ger frihetskänsla.
Inlägg #18: Postat: 2006-11-06 21:48:00
CMO
16/ Hur antyder "katolikerna" det?
Inlägg #19: Postat: 2006-11-06 21:50:00
Janne B
15 GunnarL/ citat "jag är inte religiös men jag tror på en högre makt". De som säger så har jag också träffat genom hela livet. För mig låter det som en självmotsägelse. För för mig är religion att tro på det som inte går att bevisa . Jag har frågat vad denna Makt har gjort eller gör. Det blir lika många svar som individer. Ofta är tron på denna okända Makt större än den tro jag kan se i någon kyrka. Livet är spännande.
Inlägg #20: Postat: 2006-11-06 21:52:00
Torbjörn
11 Visst är det häpnadsväckande, och dessa uppgifter bygger inte på en enda undersökning utan på flera, och ligger i linje med tex inställningen till evolutionsläran.
Showing page 1 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Laddar...