Invandringsproblem

Showing page 4 of 12: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Inlägg #61: Postat: 2006-04-10 12:38:00
Jan E
Det är den ena sidan, men man får inte glömma att det också finns hinder som samhället har satt upp och som försvårar integration. Dit hör t ex byråkratiskt krångel av allehanda slag, inte minst inom arbetslivet. Möjligheterna till försörjning på eget arbete är den enskilt viktigaste faktorn för en lyckad integration och där är det oftast samhället som är problemet, inte invandrarna.
Inlägg #62: Postat: 2006-04-10 12:38:00
Jan E
Det finns starka socioekonomiska faktorer som ökar invandrares benägenhet att begå brott; arbetslöshet, bostadssegregation och socialbidrag etc. Men det går heller inte att bortse från sociokulturella faktorer. Exempelvis är kvinnosyn kulturellt och socialt förankrat. Hedersrelaterade brott kan inte förklaras på annat sätt.
Inlägg #63: Postat: 2006-04-10 12:39:00
Jan E
Men så får man inte heller glömma att det faktiskt också finns rasism. Jag förstår om många invandrare ruttnar efter att - trots goda formella kvalifikationer och goda språkkunskaper - ha blivit utsorterade pga av ett konstigt namn eller ha nekats inträde på krogar för att de inte är tillräckligt vita i skinnet.
Inlägg #64: Postat: 2006-04-10 12:39:00
Jan E
Jag rycker inte på axlarna åt de problem som finns som du påstår. Men man löser inte problemen med att hetsa och skapa motsättningar i onödan. Tonen i broschyren uppvisar stora likheter med den hets som judar utsattes för i Tyskland på 30-talet. Och det är beklämmande att inte du Michael Ståhlberg på ett mycket tydligare sätt tar avstånd från detta. I stället bluddrar du om ”uppskruvad retorik”!
Inlägg #65: Postat: 2006-04-10 12:40:00
Jan E
Slutsats: det är inte bara invandrares ovilja till integration som är problemet utan lika myckets samhällets oförmåga att skapa bra förutsättningar. Vi ska ställa krav, men vi ska också underlätta. Det är med denna utgångspunkt vi ska angripa problemet.
Inlägg #66: Postat: 2006-04-10 12:41:00
Jan E
Till Sunny vill jag säga att du ofta agerar som en vindflöjel, dvs du har en tendens att ”hålla med föregående talare”. Inte en särskilt smickrande egenskap. För övrigt så hatar jag inte alls de prostituerade, men väl sexköparna. En viss skillnad. Det torde ha framgått av mina kommentarer i ämnet – som avhandlas på andra ställen än under en artikel om invandring!
Inlägg #67: Postat: 2006-04-10 12:55:00
Unto S
”Du hädar … Du vill inte ens erkänna svenska folkets rätt till en egen nation och stolthet över sin historia. Trots att de låtit dig få en plats hos dem.” Så här svarar invandrarhataren Ståhlberg om en invandrare har egna synpunkter. Vad jag vet har varken jag eller någon annan invandrare yttrat sig något sådant. Det är Ståhlbergs fantasier som har förvrängts av hans vidunderliga invandrarhat.
Inlägg #68: Postat: 2006-04-10 12:56:00
Unto S
Och så pratar vi om integration? Ståhlberg vill att invandrarna skall vara som slavar, alla demokratiska yttringar är förbjudna. Eller hur Ståhlberg?
Inlägg #69: Postat: 2006-04-10 14:26:00
Sunny
66 Om du överhuvud taget fattat någonting av det jag skriver så skulle du insett att jag är raka motsatsen till en vindflöjel: Jag är enormt envis o trogen mina ideal. Man kan förvisso ha andra åsikter än mina: det respekterar jag. Men jag har svårt för den som likt dig utstrålar förakt o ingorerande kyla över de prostituerade samtidigt som du helt lögnaktigt påstår dig ha bekymmer över deras själsliga lidande.En så uppenbar lög
Inlägg #70: Postat: 2006-04-10 14:27:00
Sunny
Den som bryr sig på riktigt skaffar sig kunnskap. Till en början. Sedan kan man arbeta idellt så länge man kan o orkar.
Inlägg #71: Postat: 2006-04-10 14:30:00
Sunny
O du måste lära dig att skilja på att ha bredd ifrån att vara ombytlig: Det handlar om helt andra saker.
Men jag förstår att det blir förvirrande för dig att en strippa även kan läsa teologi eller genusfrågor: vi antas ju vara korkade offer?
Inlägg #72: Postat: 2006-04-10 15:59:00
Janne B
66 Nä Nä/ Sunny påminner mest om en holländerkvarn.Den står på en synnerligen bastant stengrund,sedan en överbyggnad i ek.Sedan så står de i 300 år på Öland och andra håll innan det är tid för en första renovering.
Inlägg #73: Postat: 2006-04-10 16:56:00
Jan E
Sunny, vi talar inte om ditt specialområde just nu, vi talar invandring. Du får försöka koncentrera dig lite. Jag ska förklara vad jag menar när jag kallar dig vindflöjel. I en annan tråd under denna artikel uttryckte jag ett starkt stöd för en grupp asylsökande och berättade om ungdomar som höll på med en namninsamling till stöd för denna familj. Detta bemötte du med kommentaren ” Ja de ungdommarna bör vi vara stolta över o ta väl vara på!”, vilket jag naturligtvis uppskattade.
Inlägg #74: Postat: 2006-04-10 17:00:00
Jan E
f/ Men när stålis kommer med en lång harang med sedvanligt invandrings- och asylsökandekritiskt innehåll med anledning av broschyren från Nationaldemokraterna så bemöter du också detta med gillande, typ stålis är modig som vågar sticka ut hakan. Men inga förbehåll eller reservationer från din sida trots broschyrens rent rasistiska innehåll.
Inlägg #75: Postat: 2006-04-10 17:00:00
Jan E
f/ Jag är ledsen Sunny, men jag kan omöjligen se nån konsekvens hos dig i denna fråga och därför tycker jag att det finns anledning att kalla dig för just vindflöjel.
Inlägg #76: Postat: 2006-04-10 17:00:00
stålis
Vilken småborgerlig sekelskiftstillvaro. Får associationer till Hemsöborna, till "gated community", "skyddad tillvaro", och
"kan de inte äta bakelser", "borgerlighetens diskreta charm", "vi får i alla fall billigare sallad" som förmögna invandringsentusiaster i USA säger, etc.
Inlägg #77: Postat: 2006-04-10 17:01:00
stålis
Nej, köttkvarnen är en sån där blinkning till de extrema elementen, de vita nationalisterna, som jag inte skulle tillåta om jag hade ett parti.

Där går en rågång mellan mig och ND. Jag är högerpopulist, enligt "nationalister" en person som bara reagerar på symptomen, men inte ser hela bilden.
Inlägg #78: Postat: 2006-04-10 17:01:00
stålis
Tjena, det gör jag visst,
det är bara att jag har andra värderingar, sk. humanistiska och liberala. Jag har läst Occidental Quarterly, känner till Alain de Benoist mondiala mångfald, alltså att bevara mångfalden av kulturer, i motsats till globaliseringen och massmigrationen syd-nord som hotar göra ett "mish-mash" av alla kulturer.
Inlägg #79: Postat: 2006-04-10 17:02:00
stålis
Precis som högerpopulisten/nyliberalen
Pim Fortuyn kallar jag en spade för en spade. Orsak och verkan. Occams rakkniv, hela kittet. Och jag är således enig med ND om symptombilden i stora drag, även om jag skulle p g a andra värderingar tillämpa en retorik som var förenlig med min människosyn.
Inlägg #80: Postat: 2006-04-10 17:03:00
stålis
Du citerar ymnigt ur ND-broschyren, medan jag jämför dess innehåll med innehållet i DN, Ordfront plus indirekt Expressen och frågar dig hur man kan undgå att uppröras av
ungdomsrånen som krig mot svenskar. Såg du inte TV4 i morse?
Showing page 4 of 12: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Laddar...