sourze.se
Foto: (CC 2.0)

Foto: (CC 2.0) 

Glada barn nyckeln till bra resultat i skolan

"Satsa på att göra skolan till en plats barnen ser fram emot att gå till varje dag. Ha som mål, inspirerade barn.
Då kommer de att lära sig, då kommer resultaten - av sig själv. Jag lovar."

Det diskuteras om skolan igen, hur man ska göra för att vända trenden av allt sämre elevresultat. Politikerna verkar ha fastnat i att sänka åldern för när betyg ska börja ges. Och när inte nästa års statistiska rapporter ger vid handen att resultattreden nedåt är bruten, vill man sänka betygsintroduktionen till ytterligare en årskurs under. Det är lite som om en bil går allt sämre och man febrilt försöker förbättra hastighetsmätaren - men glömmer att det är motorn och bränslet som får bilen att gå.

Jag har själv varit en, jag har själv haft tre och jag har sett ytterligare många - barn i övre förskoleåldern, som längtar till att börja skolan, vars ögon tindrar när de tänker på hur stolta de ska vara när det får börja sexårs, eller på min tid, ettan. Unga människor, fulla av inspiration och självkänsla. Nu ska de bli stora.

Snart falnar de tindrande ögonen. Snart byts glädje mot ångest. Inte för alla, vissa inser att de kan bli starkare på andras bekostnad. De senare blir istället svagare.

Fram tills skolstarten är det ingen som delar in barn i smarta och dumma. Fram tills skolstarten är det ingen som delar in barnen i balla och töntiga.

Varför har inte skolan som huvudmål att fostra glada, empatiska barn med självkänsla? Glöm ämnena och de mätbara resultaten. Det är självklart arbetet med ämnena som utgör den operativa vardagen i skolan. Men istället för att tvinga fram resultat med betyg, tänk långsiktigt. Fokusera på att skapa en atmosfär där alla barn respekterar varandra för dem de är. Satsa på att göra skolan till en plats barnen ser fram emot att gå till varje dag. Ha som mål, inspirerade barn.

Då kommer de att lära sig, då kommer resultaten - av sig själv. Jag lovar.

Jag har en känsla av att diskussionen om lärarnas pappersarbete inte heller är vad den låter som. Den om att lärarna måste få slippa bli överösta med pappersarbete för att istället få tid att förbereda sina lektioner. Jag har, för mina tre barn, hittills inte sett några skriftliga omdömen som kan ha varit någon särskild börda. Att varje elev ses tillräckligt av sina olika lärare för att ett kortfattat omdöme ska kunna skrivas ner då och då, kan väl inte vara för mycket begärt?

Igen, jag tror det är atmosfären i klasserna och skolan som gör lärarna trötta. Avsaknaden av stöd från politikerna att snarare ha som mål glada barn än mätbara resultat.


Om författaren

Författare:
Carl Olof Schlyter

Om artikeln

Publicerad: 20 feb 2013 05:00

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: