sourze.se

Svårt få elever till lärarutbildningarna

"Naturligtvis ser eleverna hur svårt lärarna har i dagens flumskola och tänker, lärare vill jag inte bli. Därför är intresset för läraryrket så svagt."

Att det är svårt att få elever till lärarutbildningar, förstår jag. Rektorn för svenskfiska skolan uttrycktes sig klokt. Hon sa att dagens lärare inte har verktyg för att leda undervisningen. De får inte röra en elev och inte säga åt dem på skarpen. Allt ska lindas in i bomull. Det leder till att det blir oredigt och stökigt i skolorna, eleverna vet inte vad de ska rätta sig efter. Man kan ju inte lära sig något om man under lektionerna pratar eller spelar i mobiltelefonen. Naturligtvis ser eleverna hur svårt lärarna har i dagens "flumskola" och tänker, "lärare vill jag inte bli". Därför är intresset för läraryrket så svagt.

Jag har exempel från min egen utbildning. Jag gick på Högre Tekniska Gymnasium. Det gamla riktiga gymnasiet, med sensorförhör och tentor. Vi hade en "flummig" lärare i matematik med oreda i klassen. En sträng lärare i konstruktionsteknik, gick under namnet Caligula. Vid examen kom vi upp till sensorförhören i matte och det svåra konstruktionstekniken. Alla klarade sig bra i konstruktionsteknik, men många blev underkända i matte, och fick inte sin examen. Tre bortkastade år på grund av en flummig lärare i matte.

Alla experter säger att elever, ungdomar, bråkar för att det vill synas. Vad är det för skitsnack? Finns det några som syns och sticker ut så är de stökiga ungdomar med sin extrema klädsel och sina frisyrer, sitt högljudda språk och sin totala avsaknad av respekt för äldre människor.

Naturligtvis kan man inte dra alla över en kam. Det flesta ungdomar är fina, men de syns inte. Sedan glömmer vi föräldrarna. Det är de som har huvudansvaret för fostran.


Om författaren

Författare:
Sven-Erik Sundberg

Om artikeln

Publicerad: 03 maj 2011 12:13

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: