Vad har du för inställning till Förbifart Stockholm? Kanske kommer du att ändra åsikt efter att ha sett det i ett vidare perspektiv.
Det brukar heta att det är "mycket snack, lite verkstad" när saker och ting tar lång tid från att gå från tanke till handling, och det tog hela 40 år, innan regeringen i förra veckan gav klartecken till projektet Förbifart Stockholm. Eftersom diskussionerna började långt innan det jag ens var född, så har jag inte varit med från start, men jag kan gissa att någon gammal get inom det politiska inte riktigt kunnat släppa tanken på detta, utan med jämna mellanrum tagit upp frågan, då han eller hon tyckt att den börjat bli bortglömd. Frågan är väl hur djupt man grävt i frågan, eller om det bara krafsats lite på ytan under de år som gått. I så fall kommer det att ta långt länge än, som planerat, 2012 innan projektet kommer igång, och dröja längre än till 2020 innan det hela är klart. I alla fall gav då regeringen klartecken till projektet i förra veckan, och på fredagen 4 september ägnades två helsidor, uppdelade i olika mindre artiklar, åt detta i Dagens Nyheter.
På pappret kommer projektet att kosta uppåt ofattbara 30 miljarder kronor, men jag vet att saker och ting oftast brukar bli mycket dyrare när siffrorna lyfts från pappret och ska omvandlas till praktik, så min amatörgissning blir att man får lägga på någon eller några miljoner eller miljarder. Infrastrukturminister Åsa Torstensson C hävdade i en av artiklarna att "projektet är livsviktigt för hela landet". Jag är då inte så överdrivet insatt, men ärligt – jag har svårt att tro och se att det skulle gynna några andra än de som bor i och omkring Stockholm. Som om det inte vore nog med dessa 30 miljarder, så ska det komma att satsas ytterligare 50 miljarder på andra väg- och spårbyggen i Stockholm. Sammanlagt blir det den astronomiska slutsumman 80 miljarder kronor! Och då har vi inte lagt till de miljoner eller miljarder som inte syns på pappret, utan visar sig först när projekten är igång. Säg 100 miljarder sammanlagt för dessa båda. Och om jag misstror att Förbifart Stockholm kommer att gagna resten av landet, så misstror jag absolut att det andra projektets ekonomi kommer att missgagna oss som inte lever i och omkring Stockholm. Jag menar – kan det bli några pengar kvar till resten av landets vägar!?
Lite längre fram i samma tidning, samma dag, finns en artikel som tar upp cirka en fjärdedel av sidan. Men som jag anser vara långt mycket viktigare och betydelsefullare för samhället – även oss som inte bor i och omkring Stockholm. Om 100 miljarder, både i praktiken och i teorin, är ofattbara summor för de flesta levande människor, så borde denna bistra verklighet vara om än mycket mer ofattbart i Sveriges 2009: "En miljon per månad ska sparas på de hemlösa" lyder rubriken. Samtidigt som spargrisen låses upp med en hand, rycks pengarna bort med den andra, mitt framför ögonen på de som verkligen behöver dem - de som tillhör den kanske mest utsatta gruppen människor i samhället. I dagsläget finns 3 200 hemlösa bara i Stockholm. 24 procent av dem är kvinnor. Bara under första halvåret i år ökade de hemlösa som sökte sig till Enheten för hemlösa med 81 personer jämfört med förra årets första sex månader. Enheten fick kännedom om ytterligare 199 personer som saknar hem. Om det fortsätter så här, och ökar med 199 personer per halvår fram till Förbifart Stockholms planerade start 2012 kommer det då att finnas 4 792 hemlösa. Åtta år och 30 miljarder kronor senare – när Förbifart Stockholm planeras att vara klart – kommer dessa människor att vara 7 600 stycken. De kommer att kosta cirka 23 750 000 kronor. Eller 3 125 kronor per skalle.
Jag vet – de här ämnena ligger på olika bord. Det brukar så fint heta så när det egentligen handlar om att ingen vill se verkligheten och göra något åt den, men det är ändå siffror att reflektera över. Till och med flera av de huggtandade bilisternas hjärtan, skulle förhoppningsvis kunna komma att vekna inför detta faktum, vilket är följande: Förbifart Stockholm ska i smyg förvandlas till Förbifart hemlös, för det är väl lite det som är meningen med projektet; att låta folk slippa köra in i Stockholm och se misären bland de 7 600 människor som kommer att bo på gatan 2020.
Kommer du att med gott samvete köra på den kommande 30 miljarderkronorsvägen när du läst den här krönikan?
Av Maria Sågå 07 sep 2009 11:02 |
Författare:
Maria Sågå
Publicerad: 07 sep 2009 11:02
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå