Den 21 oktober förra året läste jag en notis på TV4 plus text-TV som redovisade resultatet av en Sifoundersökning, vilken visade att tre av fyra ogillar - och kanske till och med undviker -reklam på TV, internet och radio.
Jag bestämde mig för att göra ett litet test: Hur mycket av programtiden är egentligen reklamtid? Testet är inte helt på sekunden, men det kan ge en uppfattning om hur mycket tid vi slösar på reklamen. Om vi nu inte tillhör den skara som går och gör något annat under tiden... Popcorn, någon...?
Lördag den 25 april såg några timmar av kanal 3:s TV-tablå ut som följer: Och under redovisas det skrämmande resultatet
12.30 - 13.00 Sjukhuset R
Reklam efter 10.25 minuter, och varade sedan i 5.26 minuter. Programmet slutar 12.57, vilket ger ytterligare tre minuters reklam - sammanlagt 8.26 minuter.
Sammanlagd programtid - 22.30 minuter.
13.00 - 13.30 Sjukhuset R
Reklam efter 10.32 minuter, och varade sedan i 5.53 minuter. Programmet slutar 13.27, vilket ger ytterligare tre minuters reklam - sammanlagt 8.53 minuter.
Sammanlagd programtid - 18 minuter.
13.30 - 14.00 Sjukhuset R
Reklam efter 10.20 minuter, och varade sedan i 5.23 minuter. Programmet slutar 13.57, vilket ger ytterligare tre minuters reklam - sammanlagt 8.23 minuter.
Sammanlagd programtid - 19 minuter.
14.00 - 14.30 Sjukhuset R
Reklam efter 9.27 minuter, och varade sedan i sex minuter: Programmet slutar 14.27, vilket ger ytterligare tre minuters reklam - sammanlagt nio minuters reklam en tredjedel av programmet!.
Sammanlagd programtid - 18 minuter.
14.30 - 15.30 Du är vad du äter R
- Första reklampausen efter 15 minuter. Reklamen varar i 4.20 minuter
- Andra reklampausen kommer efter ytterligare nio ! minuter, och varar i 4.19 minuter.
- Tredje och sista reklampausen kommer efter bara sju minuter, och denna varar i 4.19 minuter.
Sedan slutar programmet klockan 15:27, vilket ger ytterligare tre minuter för reklam.
Sammanlagt: 12.58 minuters reklam, och därmed en verklig programtid på 42.58 minuter.
18.00 - 19.00 Nytt hem R
- Första reklampausen efter 15 minuter. Reklamen varar i 4.12 minuter
- Andra reklampausen kommer efter ytterligare elva minuter, och varar i 5.30 minuter.
- Tredje och sista reklampausen kommer efter ytterligare elva minuter, och denna varar i 5.30 minuter.
Sedan slutar programmet klockan 18.57, vilket ger ytterligare tre minuter för reklam.
Sammanlagt: 18 minuters reklam, och därmed en verklig programtid på 39 minuter. SKRÄCKEXEMPEL!
19.00 - 20.00 Sveriges smartaste barn
- Första reklampausen efter elva minuter. Reklamen varar i 3.42 minuter
- Andra reklampausen kommer efter 16 minuter, och varar i 4.34 minuter.
- Tredje och sista reklampausen kommer efter 13 minuter, och denna varar i 5.26 minuter.
Sedan slutar programmet klockan 19.57, vilket ger ytterligare tre minuter för reklam.
Sammanlagt: 16.02 minuters reklam, och därmed en verklig programtid på 41 minuter.
Av Maria Sågå 28 apr 2009 09:18 |
Författare:
Maria Sågå
Publicerad: 28 apr 2009 09:18
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå