sourze.se
Artikelbild

Tidigare betyg bra för oss elever

"Man ska gå ut skolan med bestående kunskaper, och då krävs i nödfall extrahjälp till dem som behöver. Där tror jag att tidigare betyg kan behövas som en indikation på att en elev har svårigheter."

Många har argumenterat för att betyg ska införas redan från årskurs tre. Detta är ju likväl en moraliskt som politisk fråga. De flesta motargumenten handlar om att eleverna riskerar att tappa fokus på det som är kul med skolan. De som är emot tidigare betyg är också rädda för att man bara kommer att dela upp elever i bra och dåliga, och trycka ner de sämres självkänsla, så att de tappar kämparglöden.

Men på min svensklektion resonerade jag "Om man aldrig ska kunna urskilja elever, betyder de att man bara ska ignorera de sämres brist på kunskap? Hur ska de då kunna få den hjälp de behöver?" Jag menar, om jag ska utveckla det, att lärarna lätt kan bortse från de lite sämre, ignorera dem. När dessa sedan kommer upp till högstadiet har de inte haft tillgång till den hjälp de hade behövt. Det resulterar i sin tur i att de hamnar på efterkälken när betygen slutligen ska sättas, och då kommer vissa elever att vara inkompetenta i somliga ämnen, och ha svårigheter att uppnå ett godkänt resultat då de inte har kunskaper som krävs för att uppnå betygskriterierna.

Kortfattat menar jag, att bara för att man inte får skilja mellan elever och ge extrahjälp till dem som behöver, så får de eleverna ingen chans att komma ikapp. Detta istället för att rätta till fel och brister i tid, så att samtliga kan få de kunskaper som behövs i exempelvis matte, svenska och engelska tidigt, innan betygsstressen i åttan hunnit slå till.

Absolut ska man inte trycka ner elevernas självförtroende, men i grunden tror jag att dagens elever får känna på hur hård skolan kan vara alldeles för sent. Jag börjar verkligen undra, vad var tanken med skolan? I grunden handlar det inte om att man ska gå till skolan och ha kul, även om det också är en viktig del i lärandet. Man ska gå ut skolan med bestående kunskaper, och då krävs i nödfall extrahjälp till dem som behöver. Där tror jag att tidigare betyg kan behövas som en indikation på att en elev har svårigheter.

Enligt min åsikt borde betyget tjäna som någonting medvetandegörande för eleverna. Någonting som hjälper dem i sin personliga utveckling och som kan få dem att se framåt och inse allvaret i skolan och även vilka konsekvenser det kan få en man struntar i den. Dessutom tror jag risken för att strunta i skolan minskar betänkligt med tidigare betyg.

Så ja, en tidigare betygssättning är jag för. Dock tycker jag att allvaret i betyget ska hållas på en rimlig nivå, att det ska få vara mer lättsamt i årskurs tre. Eleverna ska pushas, inte pressas fram. Stöttas och på ett sätt som är bra och rättvist, och som bygger på vilka kunskaper de har.


Om författaren
Om artikeln

Publicerad: 16 apr 2009 12:56

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: