sourze.se

Saab och Volvo är inte svenska

"Jag tror att varumärkes-flummeriet äntligen är på väg bort. Det är vad man gör och hur man gör en produkt som kommer att gälla. Dess funktionalitet, att Nike är ”Just do it”, vad betyder det? Det är par skor, inget mer."

Det är fascinerande att följa medierapporteringen om bilindustrin och Fords utannonsering av Volvo. Skälet till utannonseringen är att de inte går med vinst. En forskare i bilindustri säger att Ford har tagit ut alla vinster ur Volvo och på detta sätt dränerat Volvo. När Volvo såldes av familjen Wallenberg för ett antal år sedan, så var massmedia eniga om att det var ett bra beslut och att det skulle gynna Volvo. Det skulle vara bra för Volvo-arbetarna att ha, som sagt, en stark ägare. Och nu verkar Ford mest ha agerat som en Geko i filmen ”Wallstret”, det vill säga: köpt företaget, tömt det på dess kapital och nu slänger de ut det som finns kvar på marknaden till försäljning.

Hur reagerar de svenska massmedierna? Jo: "Svenska staten bör ta över Volvo"! Det är inte utan att jag ler. Den svenska regeringen håller för tillfället på att försöka sälja ut så mycket som möjligt av statens egendom, så som systembolag och apotek, och de vill självklart sälja ut allt av Telia. I åratal har vi fått höra på kurser på universitet och i massmedier att vi lever i globaliserad värld, jobben kan flyttas hit och dit, allt flyttar.

Men vad har hänt? De som lärde oss om den globaliserade världen står nu på knä inför olika parlament och ber om att få låna miljarder för att inte gå under. Senast var det GM i USA som bland annat äger SAAB. Bredvid den rapportering som nu fortgår i världen om att möjligtvis låna ut pengar till banker och bilindustrin för att den inte ska gå omkull, lever och frodas den gamla vänsterdebatten om att det är lika bra att staten äger företagen, för att det privata kapitalet inte kan eller vill vara långsiktigt. Kapitalet vill bara ha snabba vinster. Men, höll jag nästan på att säga, vem vill inte det?

I Sverige lätt man Teko-industrin gå under till förmån för barnen i Indien. Nej, jag är inte syniskt jag vill bara peka på att ekonomin styrs av om det är män eller kvinnor som vinner på ett beslut. Saab och Volvo är för det första inte längre några svenska företag, även om man i globala termer i varumärkes-träsket kan kalla det Svenskt, så är det inte svenskt rent affärsjuridiskt.

Jag tror att varumärkes-flummeriet äntligen är på väg bort. Det är vad man gör och hur man gör en produkt som kommer att gälla. Dess funktionalitet, att Nike är ”Just do it”, vad betyder det? Det är par skor, inget mer.

Och Saab och Volvo är inte svenska.


Om författaren

Författare:
Mikael Vasara

Om artikeln

Publicerad: 03 dec 2008 16:27

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: