Jag är skapelsens krona: den perfekta konsumenten. Varje behov som fylls har skapats just för att nå mig. Tillbakalutad översköljs soffbordet av OLW, Karamellkungen och Apotekarnes. I synfältet blänker Robinsonhud, Idoltårar och Colgateleenden. Visst händer det att jag sållar bland intrycken, jag menar kan jag en slogan vid reklampausen går det säkert någon annan bara en knapptryckning bort.
Ibland tvingas jag hemifrån, men konsumera kan jag göra nästan lika bra på promenaden eller bussen tack vare blödande ballader i en kromfärgad mp3 eller en hederlig, skrynklig och redan en gång genomläst tidning. Bilden av hur, vem och var jag kunde, kan eller kommer att vara fyller min tomhet. Jag behöver inte ens ta ansvar för hur jag är, utan kval kan jag vältra mig i 2000-talets gladiatorspel av känslor och upplevelser.
Tänk att dessutom aldrig behöva göra något jag inte vill! Bara glupskt svälja i mig allt, vara överallt, vemsomhelst, ingen alls. Fast den tanken var förstås inte heller min, jag är ju skapelsens krona: den perfekta konsumenten. Jag har knappt ens hunnit läsa den här texten förrän någonting ännu inte läst fångat min uppmärksamhet på nästa sida.
Hur som helst känns det tryggt att veta att min dröm är väl beprövad innan jag börjar drömma den.
Av Johan Fröcklin 02 mar 2007 09:10 |
Författare:
Johan Fröcklin
Publicerad: 02 mar 2007 09:10
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå