Gemensamt för båda dessa artiklar är en uppgivenhet över de kreativa utrymmena inom media. För en civilingenjör är det relativt naturligt att arbeta med utveckling när man kommer i yrkeslivet efter x antal års studier. Medias verklighet är inte riktigt likadan. Detta kommer att bli min sista artikel om detta bistra faktum om medias dåliga verklighet. Jag menar - är det inte en tillgång att vilja bidra med kreativitet? Att vilja arbeta för produktionsbolag? Eller är det kan hända så att vissa positioner såsom producent, regissör, manusförfattare är så pass åtråvärda att man har svårt att lämna utrymme för nya unga förmågor? Jag pratar om min egna kamp om chansen att få producera något bättre.
Jag satt i en liten sunkig lägenhet i Telefonplan för ett och ett halvt år sedan och började skriva mitt första personliga manus. Nu är jag klar med detta manus och kommer att göra en independentfilm av detta. Det finns egentligen inte någon annan utväg för oss med ett mer tänkande lynne i denna bransch. Man för göra allt själv. Och kanske har också det en fördel. Fast samtidigt kan jag tycka att det är sorgligt att media som sfär måste vara så pass ojämförbar med andra branscher. Det har börjat talats om en ny kulturell ekonomi som ska växa fram. Det finns alltså anledningar för filmbolag, produktionsbolag och andra medieföretag att visa lyhördhet inför kreativiteten. Men än så länge har jag och väldigt många nya förmågor fått nästla in oss genom roller som kaffekokare och en oändlig skara produktionsassistenter har arbetat häcken av sig. Sanningen är att ett ytterst fåtal jobbar vidare och att en viss märkbar inavel förekommer. Fast inaveln brukar inte resultera i så pass imponerande produktioner. Viljan att berätta tycks sakna anledning. Se på Big Brother..
Nog är nog. Det finns kreativa öppningar om man letar. Och en penna ute i en förort kan vara minst lika vass om inte vassare än i Djursholm. Så jag uppmanar alla unga människor därute som villa arbeta med TV/Media att skapa själva! Skriv, skriv och skriv! Lär er uttrycket D I Y. Det betyder Do It Yourself. En ny kultur som har vuxit fram genom åren. Och lär er entreprenörskap. Lita inte på att ni ska få chansen. Särskilt om ni kommer från landsorten. Lär er så mycket företagsekonomi ni kan. Och starta eget. Om ett par år kanske vi slipper vi den extremt dåliga Big Brother-televisionen skapad av Meter Film och Television eller patetiska program om förstoring av penisar på Kanal Fem. Kanske kan det bli möjligt med nya unga kreatörer med större tilltro till vad svensken egentligen vill se. Eller som Ulf Lundell sjunger så vackert i “Folket bygger landet" - “hur kunde ett så vackert folk bli till en så själsslös flock?". Jag tror inte folket valde det kära Uffe. Jag tror de blev matade med skit.
Av Pär Larsson 10 jun 2006 21:34 |
Författare:
Pär Larsson
Publicerad: 10 jun 2006 21:34
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå