sourze.se

Så rekryteras Nya Fröken Sverige

Det har varit tyst på Fröken Sverige-fronten i flera år nu. Har Sverige valt att strunta i denna kritiserade tävlingsform eller finns det någon därute som bryr sig om att kröna landets bästa kvinna?

Sen Malou Hansson vann Fröken Sverige år 2002 har det varit relativt tyst på denna tävlingsfront. Det hela har på något sätt bleknat bort. Medieuppmärksamheten kring ämnet tynade och förra årets uttagning lades ner helt och hållet. Har Sveriges största skönhetstävling dött ut eller finns det något hopp om en representant i år?

Någon som tror på att det går att blåsa in ett nytt liv i en av Sveriges mest kritiserade tävling är baddräktskungen Panos Papadopoulos. Han är initiativtagare till den nya kampanjen för årets uttagning, eller rekrytering som det nu heter, av Nya Fröken Sverige. Tillsammans med några av landets främsta näringslivspersonligheter har man samlats för att rekrytera rätt tjej till ett års anställning. Expertgruppen letar efter en tjej med intresset för samhällsfrågor, goda språkkunskaper och ett öppet sinne för att marknadsföra Sverige.

I år vill man försöka bortse från ytan och lyfta fram kunskap och personliga kvaliteter istället. Alla tjejer mellan 18 och 28 år var välkomna att söka och så här gick det till: Ett nätbaserad vetenskapligt test var det första steget för att kunna ta sig vidare. Därefter kontaktades tjejer med goda testresultat för att komplettera sina uppgifter. De utvalda kallades till en rekryteringsdag antingen i Umeå, Stockholm eller Göteborg.

I söndags hölls rekryteringen i Kungsträdgården i Stockholm. Trettiotvå kandidater fanns på plats. Nästan alla tillkallade var akademiker, vissa med dubbla examen, andra med redan prestigefulla arbeten. Någon kunde kinesiska, flera hade bott utomlands och pratade mer än tre språk. Tjejerna fick skriva kunskapsprover, improvisera, och visa sina språk- och retorikfärdigheter. Sveriges tuffaste rekrytering kallar organisatörerna projektet och det kan man minst säga med tanke på både test- och kravnivån.

En lååång dag blev det med massor av nervositet bland de sökande. Trettiotvå blev fem efter tolvtimmars skriftliga och muntliga tester. På Nya Fröken Sveriges hemsida går det nu att rösta fram vilka av kandidaterna får följa på en sju dagars Camp där ett rekryteringsteam kommer att avgöra vem som är den mest lämpade kandidaten till tjänsten.

Frågan som återstår är huruvida man lyckas med att bortse från tjejernas yta. Kandidaterna hittills utvalda är både smala och söta. Är den nya satsningen bara en ny, modernare baddräktskampanj eller är det verkligen ett nytt sätt att lyfta fram det gamla vissnade Fröken Sverige imagen, återstår att se.

För er som vill anmäla er som sökande inför nästa säsong vill jag bara tipsa om att strunta i att banta och satsa istället på att hålla er uppdaterade om allt som sker runtomkring oss. Följ nyheter, läs tidningar, öva på att stå på scen. Gå en kurs i retorik, läs gärna ett nytt språk och lär dig allt som går att kunna om Sverige. Om du ändå vill vara på den säkra sidan banta i alla fall något gram och piffa upp ytan så gott det går. Panos är trots allt en skönhetskung.


Om författaren

Författare:
Iva Dogic

Om artikeln

Publicerad: 15 mar 2006 00:26

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: