sourze.se
Artikelbild

Dra aldrig mera Medmerakortet

Det finns vissa idéer som bara inte kan misslyckas. Tänk er det här upplägget: Du samlar ihop alla dina kompisar och de snackar i sin tur med egna kompisar, släktingar, vänner och grannar - och så bestämmer ni er för att köpa saker ihop.

Går du till en mjölkbonde och säger "Jag vill köpa en liter mjölk", får du nog ganska svårt att pruta. Men gå till honom och säg "Jag vill köpa 40 000 liter mjölk - vad får vi för pris?" Då är det förhandlingsläge. Smart upplägg, eller hur? Samla ihop folk. Köp in billigare eftersom ni får volym. Låt dem som är medlemmar i inköpsföreningen få billigare pris. Kan inte misslyckas - gör man så, måste man tjäna pengar.

Jo, hejsan.

Idén kallas kooperation och det svenska KF har nu på några områden lyckats sumpa 800 miljoner kronor. Fyrahundra miljoner har gått till reklamkampanjer och logotypbyte. Ungefär 300 miljoner har gått till att starta en bank som nu tydligen ska läggas ned innan den startat. Och ungefär 100 miljoner trillar i väg i avgångsvederlag och bonusar och löneförmåner till chefer som ska sluta eller som ska lockas att vara kvar. Obegripligt, eller hur?
Kooperationens syfte är att ge bättre mat billigare till människorna. Men kooperationen i dag har ju inte precis gjort sig känd för detta.

Inte är maten bättre. Men ofta dyrare. Lågpriskedjorna som nu kommer in på den svenska marknaden är billigare på basvaror. Uppenbarligen har ledningen för KF haft 800 miljoner att leka med. En del kaxiga uttalanden från dem tyder på att de har lika mycket till att roa sig med. Ge pengarna till mig så ska jag se till att KF dominerar marknaden. Då skulle vi kunna gå ut i en kampanj som sa: "Är du ensamstående mamma. Kom till oss och bli kund. Då får du en värdecheck för 5 000. Först till kvarn." Hur många skulle inte nappa? Och hur många andra skulle inte välja KF på grund av detta initiativ? 160 000 ensamstående mammor skulle få en anständig check. De skulle stanna hos kooperationen för resten av livet och handla allt där. Ganska många av oss andra också bara för att vi tyckte KF använde kulorna på ett bra sätt.

Jag skulle kunna dra en lista lång som en limousine med liknande förslag. Coop skulle kunna säga:

° Jordgubbarna är gratis i midsommar.
° Skinkan är din utan kostnad i jul.
° Vi bjuder på kräftorna i augusti.

KF har glömt att det är en kooperation - en organisation av människor som slutit sig samman för att köpa in bra produkter till bra pris. Det är ett koncept som håller eftersom människor är smarta och vill just detta. KF:s ledning verkar tro att kunderna måste lockas med tingeltangel, nya logotyper och konstiga reklamfilmer. Varför tågar inte KF:s medlemmar till Stockholm och kooperationens direktionsrum? Någon där har norpat deras stålar.

Så stå inte där i kassan och dra ditt Medmera-kort. Dra bort ifrån det i stället!


Om författaren

Författare:
Boris Benulic

Om artikeln

Publicerad: 19 jun 2003 10:10

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: