sourze.se

Den europeiska marknaden

I många fanns det en sportaffär i Eksjö. Handlaren var trevlig och allmänt omtyckt av sina kunder.

Hans sortiment i affären bestod av mycket exklusiva sportvaror, därför blev det väldigt dyrt att handla av honom. Han hade högsta kvalitet på sina varor, men var alldeles för dyr i en liten stad.

I början på 90-talet öppnar Intersportkedjan en stor filial i Eksjö. Eftersom dom är en inköpsorganisation med avsevärt stort sortiment, i Eksjöbutiken, kan dom köpa in samma varor som den lille sporthandlaren säljer och sälja till betydligt lägre pris än honom.

Att personalen på Intersport var lika trevliga som den gamle sporthandlaren var gjorde inte deras nyetablering i Eksjö sämre.

Stadens idrottsklubbar slutade så småningom att gynna den gamle sporthandlaren och gick istället över till Intersport. Den gamle handlaren försökte pressa ner sina priser så gott han kunde, men dom var ändå för dyra.

Två efter Intersports nyetablering gick den gamle handlaren i konkurs.

Vad var det som hände?
Svar: Den lille och dyrare handlaren med sitt exklusiva sortiment tillhörde inte någon inköpskedja. Därför fick han alltid stå för sina inköp av varor själv.

Om han varit ansluten till en inköpsorganisation hade han kunnat köpa vissa varor – gemensamt med andra medlemmar – till ett lägre pris. Samt hade kedjan hjälpt honom med reklam och marknadsföring till ett lägre pris.

Han skulle få köpa in begränsat antal varor – med hänsyn till inköpsorganisationens medlemmar. Men å andra sidan får han avsevärt lättare att dela på den gemensamma marknaden.

Jag tänker på den här händelsen ofta just nu, därför att jag vill ta ställning i eurofrågan, till hösten.

Om man liknar EU med en inköpsorganisation och dess medlemsländer med olika handlare - stora som små - som konkurrerar på en gemensam marknad, då är det lättare att förstå för- och nackdelar med ett medlemskap.

Handlaren i storstaden, med samma lilla sortiment - som handlaren i en liten stad – kan mycket lättare klara sig i konkurrensen, detta tack vare att han tävlar på en större marknad, än den lille handlaren.

På samma sätt, förhåller det sig med Sverige, som sedan nio år är medlem i EU och i höst har chans att bli hundraprocentig medlem i den europeiska unionen för att sedan konkurrera på dess marknad.

Visst har inköpskedjorna förordningar och regler som inte delas av alla medlemmarna, men dom har också intressen som delas av fackhandlarna. Annars skulle ingen varit medlem i dom och så förhåller det sig med projekten EU och EMU också.


Om författaren

Författare:
Yohannis Petersson

Om artikeln

Publicerad: 10 maj 2003 14:16

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: