- Nöjesbranschen är som vilken bransch som helst. Det handlar om att synas och att visa att man finns, säger Wahlbeck.
Det är många unga som vill bli kända idag och det beror på att de vill förverkliga sig själva, menar Wahlbeck. De unga vill inte vara en bricka i ett spel eller infinna sig i ett auktoritärt system, de vill vara kreativa och skapande. Det kreativa behovet tror man ska stillas av att komma in i nöjesbranschen, men för att lyckas där krävs det begåvning, enligt Wahlbeck. Men hur kreativ man än är, verkar det vara svårt att lyckas eftersom framgång inom nöjesbranschen mäts i synlighet.
- Man måste göra saker hela tiden för att inte försvinna eller glömmas bort, vad som helst är bra, menar Wahlbeck.
ATT SYNAS - EN TAKTIK
Att vara ett känt ansikte har varit, och är fortfarande, en förutsättning för Wahlbecks verksamhet. Men Wahlbeck har fått gå "den långa vägen", som han själv uttrycker det. 1981 kom han in på Scenskolan i Stockholm med målet att bli skådespelare. Så blev det dock inte. Han ser sig som ståuppartist i första hand och det är ståuppandet som finansierar hans kulturprojekt.
Lönen för en ståuppkomiker är ganska bra, med tanke på arbetsinsatsen, menar Wahlbeck. Nackdelarna är att han måste resa runt i hela landet samt nervositeten inför varje framträdande. Han är en mångsysslare och vill helst bli betraktad som konstnär i största allmänhet, media däremot ser honom som "galen".
- I media målar man ofta upp mig som någon galenpanna, bara för att jag gör lite crazy saker... Men för de som lär känna mig så är jag ganska normal.
Wahlbeck menar att de stereotypa bilderna av honom växer bort i takt med att han gör saker som nyanserar den bilden. Att göra "sin grej" är lätt, säger han, det är att nå ut som är det svåra. Provokationer är ett sätt att nå ut som Wahlbeck använder sig av ganska frekvent. Redan på Scenskolan väckte han stor uppmärksamhet genom att i elevernas slutföreställning röka cannabis på scenen. Senaste skandalen var en rättegång som rörde en lapplisa som Wahlbeck råkat skälla ut och nästan köra på. Men dylika incidenter är bara tillfälligheter och ingen medveten strategi, säger han och skrattar. Men riktigt så omedvetna verkar inte Wahlbecks utspel vara, en halvtimme senare säger han:
- Det har varit taktik att synas mycket, att göra många småsaker så att man får uppmärk-samhet och publicitet, till exempel att vara gäst i sådana där löjliga program som "24 timmar" i TV 3. Ibland ringer man själv till TV och tjatar för att få vara med. Via kändisskapet har jag ju till exempel fått möjlighet att ställa ut min konst.
FÜR ALLE
Wahlbecks målsättning har varit att kunna leva på sin hobby, det vill säga ståuppkomiken, och det kan han idag genom det egna företaget. Nästa mål är att kunna leva på konsten.
- Det måste vara svårast i världen - att sälja konst, säger Wahlbeck med eftertryck.
Konsten är en smal nisch som han strävar efter att erövra. Efter en yrkeskarriär som ståuppare, musiker, skådespelare, föredragshållare och även skogshuggare i tidiga år, vill Peter vidare mot nya mål. Han är konstnär och vill leva på det.
Redan 1994 startade Wahlbeck och medkonstnären Mikael Eriksson "Für Alle". Det är ett ramprojekt där allt kan rymmas; balett Für Alle och TV Für Alle. Konceptet är signifikant för Wahlbeck: ett slags hopkok av konstnärliga infall med smak av svenskt folkhem och en gnutta kosmiskt frälsningsanspråk där det handlar om att ge glädje till så många som möjligt.
I linje med Für Alle-värderingarna vill duon Wahlbeck och Eriksson gärna få in en fot på SVT och visa sina produktioner i en public service kanal. Men SVT har ratat många av Peter och Mikaels förslag, alla utom ett som kommer att spelas in av SVT Malmö under våren. Programmet kommer att vara "mystiskt komiskt" enligt Wahlbeck, vad som nu menas med det?
SMYGKAPITALIST?
När Peter har en ledig stund över, och det har han ofta, jobbar han på hemsidan Wahlbeck.se. Där finns hela hans livshistoria nedskriven, från uppväxtåren i Vallås i Halmstad och somrarna hos den andligt intresserade pappan till Scenskoletiden i Stockholm alla gamla flickvänner finns också kartlagda för den som är intresserad. På hemsidan finns även en mängd dikter som raljerar över kapitalismen. Hur går det ihop för en egenföretagare?
- Drömmen är att bli rik, så att man kan göra ännu större konstnärsprojekt och vara fullkomligt fri i sitt skapande. Nu går mycket tid åt till att få ihop pengar.
Trots att Wahlbeck omsätter en miljon om året är han emot kapitalism, dock inte all sådan, bara den "snåla" kapitalismen.
- Alla som har mycket pengar är ju så jävla snåla och rädda. Pengar på banken är ett låst kapital, det innebär låsta möjligheter för andra människor. Lite tillspetsat skulle man kunna säga att pengar på banken till och med är våld mot andra människor.
Wahlbeck menar att det är konstnärer eller andra kreativa individer som ska få del av de rikas pengar så att kapitalet inte förblir outnyttjat. De rika ska dela med sig av sitt kapital så att konstnären får del av detta och kan skapa något som är till glädje för många fler.
- Det är emot den kosmologiska ordningen att inte dela med sig, säger Wahlbeck med stort allvar.
KONSTEN ATT LYCKAS
Wahlbeck tycker om konst som är "svår" och abstrakt, när man inte direkt kan avgöra vad det föreställer. Han visar en av sina tavlor som hänger i vardagsrummet, tillverkad av en gammal matta indränkt med lera. Mattan är helt mättad med kraftig lera vilket ger den ett slags stelt uttryck samtidigt som den är mjuk i sin grundstruktur. Wahlbeck vill gärna bli fotograferad vid denna matta som han nästan verkar löjligt fäst vid.
Trots narcissistiska tendenser som ju är obligatoriska i det postmoderna samhället verkar Wahlbeck ha distans till sitt jobb. När han var yngre kunde en dålig recension kännas svår.
Idag säger han sig ha mer distans.
- När man är så gammal som jag är man inte längre känslig för motgångar, de blåser bort ganska fort. Taskiga recensioner glömmer folk bort med tiden.
KREATIVA HALMSTAD
Wahlbeck hämtar inspiration från vardagen; radioprogram, utställningar och omgivningen i hemstaden Halmstad. Men även den ständige följeslagaren tillika kollegan Mikael Eriksson är viktig när det gäller att bolla idéer och hitta på nya projekt under kulturens fana. Wahlbeck vill skapa sådant som sätter igång mottagarens fantasi. Den ska bryta mönster och få folk att tänka efter, men framför allt ska den vara "underhållande och samtidigt svår", som han själv väljer att uttrycka det.
En kreativ förutsättning för Wahlbeck är att ha ordning omkring sig. Han beskriver sig som en pedant som måste ha städat och rent innan han kan koncentrera sig. Vill man öka sin kreativitet är det bra att gå på gym, menar Wahlbeck, och det är svårt att veta om han är ironisk när han säger detta. Man ska starta morgonen genom att springa lite på löpbandet och så bör man undvika alkohol.
- Att supa är inte kreativt, det tar fyra dagar för mig att komma tillbaka och bli kreativ, efter en fylla, säger Wahlbeck och låter som att han vet vad han talar om.
Fakta:
Namn: Peter Wahlbeck
Ålder: 39 år
Yrke: ståuppkomiker, konstnär
Vill bli: rik konstnär
Aktuell: Slussen TV 3, Banken under inspelning för SVT, Konstmässan med mera.
Av Mira Öhlin 15 apr 2002 15:17 |
Författare:
Mira Öhlin
Publicerad: 15 apr 2002 15:17
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå