sourze.se

I Göteborg ger man graffitin lagligt utrymme

Stockholms stopp för all graffiti har debatterats hårt sedan stängningen av utställningen Sthlm underground. I Göteborg har man valt en helt annan strategi för att stävja den illegala graffitin.

I Göteborg uppmuntras det positiva måleriet, samtidigt som man vill få ungdomar att sluta klottra olagligt. Både Göteborgs stadsmuseum och konstmuseum har haft utställningar med graffiti och flera stadsdelar har genomfört olika projekt där ungdomar fått lära sig att måla graffiti.

Den 7 januari 2002 öppnade graffitiutställningen Sthlm underground. Här fanns verk av Stockholms bästa graffitimålare. Den 9 januari stängdes den. Anledningen var att Stockholms stad har infört nolltolerans mot graffiti. I stadens policy står bland annat att läsa: "NEJ till alla arrangemang med inslag av klotter/graffiti".

Den politiska majoriteten i Göteborg, som består av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet, har inte alls samma inställning till graffiti som i Stockholm. Ordföranden i Göteborgs kulturnämnd, Vivi-Ann Nilsson s, säger att det är stor skillnad mellan klotter och konstnärliga graffiti.

- Jag likställer inte klotter med graffiti. En del graffiti tycker jag personligen är väldigt bra.

Politikerna är dock inte helt eniga i frågan. Trafiknämnden är mer inne på Stockholms nolltoleranslinje. Det finns dock ingen särskild graffitipolicy på central politisk nivå i Göteborg. Initiativet till olika graffitiprojekt i staden har tagits på stadsdelsnivå. De ansvariga för projekten anser att det allmänna klottrandet har minskat i stadsdelarna som en följd av satsningarna på legal graffiti.

I stadsdelen Frölunda har man satsat på bland annat kurser i graffitimålning för ungdomar. Kurserna har hållits på Frölunda kulturhus där man har en öppen syn på graffiti.

- Graffitin bottnar i en proteströrelse, en frustration över att inte bli sedd och hörd, säger Mikael Bennerhed på kulturhuset.

Han tycker att graffitin kan jämföras med punkrocken som kan ses som ett uttryck för aggressioner. Om man förbjuder den så tar den sig bara andra uttryck.

- Om man har en benhård förbudsmentalitet, då stannar det ju på protestnivå. Det är bättre att fånga upp de konstkunniga och låta dom måla konstverk.

På Frölunda kulturhus finns även andra exempel på den liberala synen på graffiti som konstform. I februari hade Riksteaterns pjäs Woyzeck premiär på kulturhuset. Föreställningen är ett slags allkonstverk, med inslag av livegraffiti.

- Jag såg föreställningen första gången på Riksteaterdagarna och jag föll som en sten. Det här var något fantastiskt, säger Lena Holm Holmqvist, teaterproducent på Frölunda Kulturhus.

Under hela föreställningen står en graffitimålare och målar. När pjäsen är slut har ett graffitikonstverk växt fram som ser olika ut från gång till gång.

Med tanke på debatten i Stockholm, funderade ni någon gång på om ni skulle få kritik för att föreställningen innehåller graffiti?

- Vi har diskuterat det, men vi lägger inte dom värderingarna på det här. Det här är ett koncept, det ingår i föreställningen. Det är ju ungefär som om man har en föreställning där man knarkar, skulle det vara en uppmaning till att knarka? Man uppmanar inte folk att gå ut och kladda på väggar bara för att man visar graffiti i en pjäs. Vi har klart och tydligt gått ut i alla sammanhang och sagt att graffiti är en konstform. Sen får man tycka att den är för jävlig och hemsk, men den existerar i dagens samhälle.

Karsten Bjergfelt, projektledare på stadsmuseet, anser också att graffiti är en konstform. Stadsmuseet hade en utställning hösten 2000 som hette "Från grottmåleri till graffiti - nedslag i dekorationsmåleriets historia" som Karsten Bjergfelt var ansvarig för. Två graffitimålare fick som en del i utställningen måla en stor målning som hängde i museets entré. Målningen illustrerade hela utställningens tema.

- De var väldigt stolta de två graffitimålarna att de fick den här möjligheten.

Hur ser du på att de ansvariga i Stockholm stoppar en laglig graffitiutställning?

- Det tycker jag är överförmynderi. Ju mer man gör det lagligt att måla graffiti desto mer får man bort spänningen i att måla på andra ställen. Politikerna i Göteborg har börjat nysta i problemet på ett konstruktivt sätt

Hösten 2000 hölls en graffitiutställning även på konstmuseet i Göteborg. Utställningen som hette Elements II var ett ungdomsprojekt. I en annons för utställningen står att läsa "För första gången i Sverige flyttar graffitin nu in i finrummet. I ett unikt samarbete med Göteborgs konstmuseum öppnas skulpturhallen för många ungdomars uttryckssätt nummer ett - Graffitin!"

- Vi gör mycket för barn och ungdomar. Konstmuseet ska vara en inspirationskälla för ungdomar också säger Lena Boëthius, förste intendent på konstmuseet.

Graffitimålarna var i femtonårsåldern och deltog i ett graffitiprojekt på en ungdomsgård i stadsdelen Älvsborg.

- Några av dem hade nog varit ute och målat på olagliga ställen väldigt mycket. Men detta var under ordnade former.

Hur ser du som arbetar inom konstvärlden på graffiti?

- Graffiti är ju en slags konstform. Ibland är den ju väldigt dåligt gjord, men bland det så kan det finnas en och annan som är väldigt duktig.

Tror du att det finns en framtid för graffiti inom den mer traditionella konsten?

- Jag tror nog att det finns duktiga konstnärer som är väldigt bra och som kan ställa ut på annat håll också.


Om författaren
Om artikeln

Publicerad: 12 mar 2002 10:58

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: