Marie Hagberg är kund hos UPC. Den 19 november 2001 skickade hon en arg artikel till sourze.se där hon klagade på att fakturan från UPC kom tio dagar efter förfallodatum. Varje gång ringde hon till UPC:s kundtjänst som förklarade att det inte var UPC:s fel, utan deras samarbetspartner Citymail som levererade breven till brevlådan för sent. Detta hade pågått i två år, varje månad och hon kände att det började bli lite löjligt. Hon avslutar artikeln med att nämna att det förstås går att betala fakturan via autogiro men att hennes förtroende för UPC ligger på minus tio. Nästa dag kommer svaret från UPC: Vi kommer se över detta. Mer än så säger faktiskt inte informationsdirektör Anders Ahlbeck, förutom naturligtvis; det går att betala via autogiro eller e-faktura.
Även jag har UPC som leverantör av bredband. För ett par veckor sedan fick jag brev från UPC. "nu införs en avgift på 15 kronor för kunder som betalar på andra sätt än autogiro eller e-faktura." Börjar ett visst mönster anas?
Om du inte betalar via autogiro kommer räkningen försent och du får betala 15 kronor mer. Om det inte passar så kan du byta kabeltevebolag. På Konsumentverket är de medvetna om UPC:s prishöjning för vissa kunder, men detta är tydligen helt lagligt. På www.konsumentverket.se står följande information att läsa:
"Enligt UPC:s allmänna avtalsvillkor ska en avgifts- eller villkorsändring meddelas två månader innan den börjar gälla och abonnenten har då rätt att säga upp avtalet till det datum då ändringen börjar gälla. I det här fallet har UPC skriftligen informerat sina abonnenter om ändringen i slutet av oktober alltså två månader innan ändringen kommer att börja gälla."
Hur många visste om det? UPC får ändra villkoren så länge de säger till två månader innan. Passar det inte så säg upp avtalet. I och för sig låter det onekligen som om kundens valfrihet existerar. Men vad finns det egentligen för alternativ till UPC?
I en mailintervju ger sourzeskribenten Marie Hagberg svar på frågan varför hon inte bara bytt leverantör: "jag skulle mer än gärna byta leverantör. Men det går inte eftersom det är värden som bestämmer vilken leverantör det ska vara."
Hon anser även att det känns lite som ett förtäckt hot; "betala via autogiro annars blir det ännu dyrare" och undrar om jag märkt att UPC:s informationsdirektör uppfattade "varje månad i två år" som hon skrev i sin egen text som "ibland" i hans svarstext.
Det är lätt att säga "vi ska se över detta" och sedan låta det rinna ut i sanden. Vad innebär egentligen "se över"? Jag ringer upp Anders Ahlbeck på UPC.
- Det är en kedja av händelser som har gjort att Marie Hagbergs räkning försenats några gånger. Det har inte riktigt gått som vi tänkt oss.
Kallar du varje månad i två år för några gånger?
- Ja det är ju vad hon påstår ja, att det är så pass ofta, det kan inte jag ta ställning till. Men självklart vill vi att våra kunder ska vara nöjda.
Enligt Marie skyller kundtjänsten vid varje tillfälle på UPC:s samarbetspartner Citymail som alltså är den som levererat räkningarna försent. På Citymail meddelar Mats Forsberg, som är marknads-och affärsutvecklingschef, att de har faktiskt precis pratat med UPC.
- Vi levererar breven så fort vi får dem, det är en lång distribueringskedja, där vi är sist. Det är klart att vi inte kan leverera breven förrän vi får dem. Innan breven kommer till oss går de först till ett företag som printar ut breven och paketerar dem. Och i det här fallet var det det företaget som var försenat. Jag har pratat med UPC idag och det finns inga betänkligheter mot oss, vi levererar breven senast tre dagar efter att vi fått dem.
Vilket företag det är som "printar och paketerar" breven vill han inte säga. Anders Ahlbeck bekräftar att det inte finns några betänkligheter mot Citymail och säger att det är så många led i distributionsprocessen så det kan ha gått fel på flera olika ställen. Men fortfarande kvarstår faktumet att Marie Hagbergs räkning troget har kommit två veckor efter förfallodatum i över två år. Här gäller inget "bättre sent än aldrig". Men som Ahlbeck säger, det är ju nånting hon påstår, det kan vi ju inte ta ställning till... Eller? UPC - ditt kabeltevebolag. Vare sig du vill det eller inte.
Av Kee Leong 13 dec 2001 11:15 |
Författare:
Kee Leong
Publicerad: 13 dec 2001 11:15
Ingen faktatext angiven föreslå
Politik, &, Samhälle, Ekonomi, Politik & Samhälle, Ekonomi, upc, mobbar, kunderna, underkastelse, räkningar, dimper, ner, brevlådan, vecka, efter, förfallodatum, extraavgift, 15, kronor, kunder, vill, använda, autogirotjänsten, upc, ditt, kabeltevebolag, håller, egentligen | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå