Jag känner oro över de många varsel som lagts i Katrineholm under detta år. Risken är att en hel kommun bryts ned, och för den delen hela västra Sörmland om ingenting görs.
Flextronics offentliggjorde i augusti att 508 personer i Katrineholm mister sina arbeten när företagets båda fabriker läggs ned. Till det kommer då 327 arbetstillfällen när FCI Electronics lägger ned sin fabrik i Katrineholm och 575 arbetstillfällen när Scania Bussar flyttar sin tillverkning av busschassin till Södertälje.
Även andra företag i kommunen har under året aviserat att man drar ned på sin personalstyrka av olika anledningar. Katrineholm, vars kommun idag har cirka 32 000 invånare, har på mindre än ett år alltså tappat över 1 600 arbetstillfällen. När Ericsson lade ner sin verksamhet i Norrköping, en kommun med över 120 000 invånare, sa man upp cirka 1 500 personer jag har inte den exakta siffran, vilket utlöste stora protester och rop på hjälp. Man har i Norrköping sedan tidigare flera statliga verk till exempel Sjöfartsverket och fick efter detta rätta mig om jag har fel Migrationsverket och en fabrik för tillverkning av etanol till kommunen. En enkel matematisk jämförelse ger att de 1 600 arbetstillfällen som på kort tid försvunnit i Katrineholm skulle motsvara ca 6 000 arbetstillfällen i Norrköping om man tar dessa siffror i paritet med antalet invånare. Behovet av statlig hjälp är med andra ord större för Katrineholm idag än det var för Norrköping då...
Dock är det som förvånar och förfärar mig mest att ett svenskt verkstadsföretag som Scania agerar hänsynslöst när man väljer att flytta en lönsam och välfungerande tillverkning av busschassier till Södertälje, där man enligt uppgift haft svårigheter att rekrytera kompetent arbetskraft. Dessutom är det så att Södertälje på senare år haft en mycket positiv utveckling vad gäller antalet arbetstillfällen i kommunen, till exempel har Astra Zeneca valt att lokalisera ytterligare verksamhet dit. Detta faktum har lett till att Södertälje idag har svårt att tillhandahålla bostäder i tillräcklig utsträckning samtidigt som priser på villor etcetera har stigit, kanske har närheten till Stockholm också inverkat.
Min fråga till Scanias styrelse blir då om det inte vore billigare och bättre att lägga tillverkningen av både lastbils- och busschassier i Katrineholm? Är det så att tillverkningen "måste" ligga i Södertälje av historiska skäl? Katrineholms kommun har ju onekligen ett avsevärt större behov av dessa arbetstillfällen och skulle säkert kunna förvalta ett sådant förtroende på bästa sätt.
Vad kan man då göra åt den uppkomna situationen?
Företagen måste i möjligaste mån ta sitt ansvar. Att ta sitt ansvar innebär att man är med och försöker hjälpa till att förmedla kontakter till tänkbara nyetableringar och också bekostar detta arbete. När ett företag inte tar sitt ansvar bör detta framgå i media. Vilken kommun är beredd att satsa på ett sådant företag i framtiden?
Regeringen bör utlokalisera något statligt verk eller någon annan statlig verksamhet till Katrineholm för att ge arbetstillfällen. Utöver detta bör det fängelse som man tänkt förlägga i Mälardalen hamna i västra Sörmland Katrineholm, Flen, Vingåker, dock inte inne i något samhälle, utan en bit utanför. Kanske kunde Vingåkers kommun vara ett alternativ? Regeringspolitikerna bör också via sitt kontaktnät försöka hjälpa till i arbetet med nyetableringar till Katrineholm. Samtidigt har man möjligheter att utöva positiv påverkan genom att ge förbättringar vad avser såväl tågtrafik och vägnät till och från Katrineholm högsta prioritet. Möjligheten till att förlägga en del högskoleutbildningar till orten bör också undersökas.
Kommunen måste agera aktivt för att locka till sig nyetableringar, till exempel genom att besöka företag och visa på de fördelar som finns med att verka i Katrineholm. God tillgång på arbetskraft och bostäder, bra kommunikationer och ett mycket centralt läge gör Katrineholm till ett alternativ för företag i framför allt Stockholmsregionen, där ett högre löneläge, överhettad bostadsmarknad samt höga kostnader för lokaler och mark är ett faktum. Man måste uppvisa en stor flexibilitet och ge ett bra mottagande till de företag som kan tänka sig en etablering på orten.
Det är viktigt att pendlingsmöjligheterna förbättras ytterligare, till exempel genom att den planerade tågtrafiken i regional regi kommer igång snarast möjligt samt att den integreras med Östgötatrafiken, så att man får del av samtliga avgångar som nu går till Linköping tur och retur och att det blir möjligt att lösa månadskort över länsgränserna till lägre kostnad. Så har nämligen Tranås som tillhör Småland gjort. Självklart måste även pendlingsmöjligheterna till och från Stockholm och Eskilstuna förbättras på motsvarande sätt.
Det är dags att politiker och företag visar att de bryr sig om andra städer än landets 10 största städer och inte står och tittar på när en hel kommun slås i spillror, utan visar handlingskraft och vidtar konkreta åtgärder.
Av Johan Peterson 29 okt 2001 12:13 |
Författare:
Johan Peterson
Publicerad: 29 okt 2001 12:13
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå