Eftersom jag sedan flera år driver en egen hobby-sajt la jag ut frågan där, för att se om någon visste svaret.
Jag gjorde det också som en reaktion mot att Aftonbladet.se tog ner bilden på Bert och bin Laden från sin sajt och bara struntade i att det fanns en rolig historia att berätta runt den.
Dels stämde det med vad jag brukar göra på sajten, dels
hade jag lyckats komma över de högupplösta bilderna vi behöver ju inte nämna hur det gick till. Så jag satte mig ner och lade vad jag trodde skulle bli någon timme på en sida. Den blev på engelska eftersom jag trodde
att detta var någonting som hade en lite större publik än vad jag brukar ha.
När Mikael Pawlo tipsade Declan McCullagh på wired.com som började länka till den spred sig ryktet blixtsnabbt.
Bilderna på det osannolika paret har cirkulerat på nätet i över en månad. Den bananformade muppet-figuren tog hoppet från nätet till den riktiga världen när Bert dök på affischer med Usama bin Laden under en anti-amerikansk demonstration i Bangladesh förra veckan.
Någon hade plockat ner bilderna från nätet och tryckt upp affischer som sedan hade sålts till demonstranterna.
Jag tror att historien har berört många av helt olika skäl.
Det var den första roliga storyn runt hela WTC/al-Quaida/Afganistan- eländet, vilket jag tror många amerikaner behövde just nu. Man tål inte att bara höra elände runt någonting hur allvarligt det än är. Och när de, i amerikanernas ögon, onda muslimerna gör någonting så tokigt som att kuta omkring och vara arga med Bert på plakaten så känns de kanske lite mindre hotfulla. De skrämmande skäggiga fanatiska muslimerna blir några man kan och får skratta lite åt, i alla fall en liten stund.
Men, och det här är det viktiga för mig; det här är en otroligt rolig historia om vad som kan hända med bilder i Internet-åldern. Att en skämtbild tar sig till förstasidorna utan att varken upphovsmän, plakatmakare, bildbyråer eller för den skull tidningsredaktioner lägger märke till det är ju helt fantastiskt.
Två citat har fastnat. Dels konstnären Dino Ignacios, som skapade bilden från början: "Reality is imitating the Web! I am honestly freaked out!".
Det andra var när Feber inledde sitt nyhetsbrev med orden "Mupparna i Bin Laden-propaganda och Jennifer Lopez-brev hett spår i utredningen kring Anthrax-döden. Populärkulturen är inte längre sig lik."
Att jag var någon form av scoop på spåren visste jag på onsdagsmorgonen, men att det skulle ge mig över 200 000 besökare, länkar från hundratals webbplatser över hela världen och närmare 1 000 tips och ledtrådar från engagerade surfare över hela världen kunde jag knappast tänka mig. Inte heller att jag skulle bli intervjuad av New York Times och Los Angeles Times eller bli uppringd mitt i natten av holländska nattredaktörer som håller på med morgonens lättsamma spalt.
Det har varit roligt att vara med om att skapa en förstasidesnyhet. Även om förstasidorna i första hand har varit på webben. Att både nyhetsbyråerna Reuter och AP har
känt sig nödgade att uttala sig om bildernas autencitet är rätt kul det med.
Nu börjar storyn kallna. Och det är väl lika bra det. Bandbreddskostnaden för den senaste veckan lär gräva ett djupt hål i min plånbok.
Mer information hittar du på Länk: lindqvist.com
Av ![]() |
Författare:
Nikke Lindqvist
Publicerad: 17 okt 2001 15:31
Ingen faktatext angiven föreslå
Media, Media, scoopet, aftonbladet, missade, media, översvämmats, bilder, demonstranter, bangladesh, affischer, bin, laden, tillsammans, sesambert, började, fundera, hur, hade, gått, bilderna, manipulerade, eller | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå