Banken har öppet tio till tre och så kanske man måste vara där en halvtimme innan för att fika och snacka skit om dagens troliga kunder och en halvtimme efter och räkna vinst-pengarna och snacka skit om de kunder som varit inne under dagen. Totalt alltså sex timmars hård arbetsdag, 9.30-15.30.
För det andra så verkar det inte finnas några särskilda krav på att vara trevlig, i alla fall inte mot privatpersoner. Så om den stackars bankarbetaren tvingats vara trevlig på mötet med en riktig kund företagskund så kan han eller hon alltid sätta sig i kundkassan och leva ut sina otrevligheter mot vanliga, totalt oviktiga, kunder.
Vi stackars vanliga människor som inte har en hel räcka nollor efter våra siffror i bankboken är ju ingenting att bry sig om, vi genererar helt enkelt inga pengar åt banken. Det är därför som bankerna "tvingas" ta ut de enorma avgifterna för uttag, insättning, betalning med mera. För hur skulle bankerna annars överleva? Att man dessutom ska känna sig som en fåne när man kommer in för att sätta in eller ta ut sina surt förvärvade småslantar för att kassören/kassörskan egentligen vill syssla med Stora pengar är faktiskt under all kritik.
Fast man kanske inte ska klaga, vi får ju oftast hela 0,01 procents ränta på våra insatta pengar så att vi kan gå ut och festa i slutet av året för de sju och femtio det givit oss. Att sedan bankerna tjänar miljarder på sina investeringar och företagsaffärer är naturligtvis ingenting som ska komma oss vanliga kunder till godo, då går ju börskursen ner!
Å andra sidan har ju bankerna blivit otroligt tillmötesgående i och med de längre öppettiderna: en dag är veckan är banken öppen till klockan fem. När är det tänkt att en vanlig arbetare som jobbar nio till fem ska gå till banken? Fast det är klart, helst ska man ju inte vara på banken alls, så att banken kan koncentrera sig på sina viktiga, inkomstbringande företagskunder.
För att underlätta arbetet med att undanröja oss vanliga, icke kommersiellt gångbara privatkunder har jag ett förslag:
Slå ihop alla svenska banker till Enskilda Nordhandelsskandinaviska Meritaföreningssparbanken så tjänar man redan där en massa pengar genom att avskeda överflödig personal. För att fortsätta att vara produktiva så kan man avveckla alla bankkontor och bara använda internet- och telefonbanker och de som inte fattar hur det funkar kan ta sina pengar och stoppa ner i madrassen!
Av David Sauter 22 maj 2001 15:06 |
Författare:
David Sauter
Publicerad: 22 maj 2001 15:06
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå