Inlägg #61: Postat: 2001-12-18 11:47:00
|
Laurent |
fast de är helt tagna ur sitt sammanhang sport alltså. Inte så rättvisst, eller hur? Nobodys perfect men jag jobbar på det...
Sedan förstår jag lätt att du - som svensk - kan vara upprörd över det exempel jag tog upp i mitt svar till Juanita. Du är varken den första eller den sista. Men varör blev du upprörd? Det är ju känsligt detta med Sveriges agerande under andra världskriget... Det var min avsikt att vara provocerande - provocerande förvisso men tror du inte att jag har rätt?
|
|
Inlägg #62: Postat: 2001-12-18 11:48:00
|
Laurent |
Tror du inte att år 2001 somliga - bland andra svenskar det mesta jag vet om ämnet kommer från Maria-Pia Boethius utmärkta Heder och Samvete - har du läst den? fortfarande tycker att skenet bedrar i det vackra lungna rättvissa Sverige...
Sedan vill jag fråga dig en sak: varför jag, som fransman, inte skulle klaga på Sverige idag om det behagar mig? Om du någonsin varit i Frankrike eller i kontakt med fransmän så borde du veta att vi är otroligt bra på att klaga på allt! ;>
|
|
Inlägg #63: Postat: 2001-12-18 11:49:00
|
Laurent |
Skämt åsido, jag är som sagt bosatt här sedan ett antal år tillbaka - jag jobbar här jag betalar skatt här och kom inte hit med ett anställningskontrakt i fickan utan var en "kärleksinvandrare" som började mitt svenska liv från scratch och deltar/vill delta på min nivå i samhällsdebatten och i sportdebatten förstås!. Jag är alltså en vanlig medborgare som har samma rätt som andra att inte hålla käften. Jag är dock inte svensk och aldrig kommer
|
|
Inlägg #64: Postat: 2001-12-18 11:49:00
|
Laurent |
att bli det även om jag bestämmer mig för att stanna här skulle du vilja bli fransman om du var bosatt där?. Men spelar det någon roll? Jag har ju samma skyldigheter och nästan samma rättigheter som du jag röstar t.ex i de val som är öppna för EU-medborgare och jag trivs med det. Jag tycker att det är helt ok att du tycker som du gör om Frankrike. Själv har jag - som många av mina landsmän - ett hat-kärlek förhållande till mitt hemland. Där finns mycket gott och mycket skit. Både i nuet och
|
|
Inlägg #65: Postat: 2001-12-18 11:50:00
|
Laurent |
i det förflutna. Det finns många typiska franska karaktärsdrag som jag anser är olidliga. Bilden jag har av mitt land är väldigt nyanserad och ganska opartisk, tror/hoppas jag. Lika kritisk både positivt och negativt försöker jag vara gentemot Sverige. Hur kan man bo i ett land utan att ta ställning i alla fall? Tillbaka till dina påståenden: jo, våra politiker, de flesta, är en skam. Se bara på den idiot som "vi" utsett till Président! Inte var det bättre med hans företrädare.
|
|
Inlägg #66: Postat: 2001-12-18 11:51:00
|
Laurent |
Inte bättre lär det bli med nästa. Tyvärr. Den genomgående kritiken som hörs från svenska sidan är godtagbar: det finns en stor brist på öppenhet i franska politiken i synnerhet och i EU i allmänhet. Men att våra politiker skulle vara mer nationalistiska och protektionistiska än de svenska... det har jag svårt att inse. Är det inte så att ALLA försöker värna om sina nationella intressen i EU??? Titta annars på England, är de inte nationalisitska och protektionistiska?
|
|
Inlägg #67: Postat: 2001-12-18 11:51:00
|
Laurent |
Detta var bara ett exempel bland... 14 möjliga! om du så önskar återkommer jag gärna för att exemplifiera mer konkret. Att franska politiker gör kulturimperialistiska försök som du påstår är inget jag kan säga emot. Myten om den franska kolonialmakten lever ju vidare. Många fransmän har ju fortfarande inte fattat att vi inte längre - såsom the Mighty Brits - är en stor makt. Men betträffande just kulturen som omfattar allt ifrån språket till matkulturen vill jag säga en sak: jag vill hellre
|
|
Inlägg #68: Postat: 2001-12-18 11:52:00
|
Laurent |
ha ett Europa där ALLA kulturer är starka och finns representerade än en blek kopia på USA som man ibland tro sig kunna förnimma här! Jag vill inte ha ett Europa där alla talar engelska till nackdel för de inhemska språken fast jag är den första som erkänner vikten att kunna bemästra flera språk. Jag tycker att det är så jävla patetiskt - även om det är kommersiellt effektivare - att så många svenska artister sjunger på engelska. Jag tycker att det är beklagligt att inte alla de bästa
|
|
Inlägg #69: Postat: 2001-12-18 11:52:00
|
Laurent |
europeiska filmerna kommer ut i Sverige samtidigt som det finns ett överflöd av amerikanska b-rullar. Jag tycker att det är bra att Falukorv är ett skyddat begrepp inom EU och att det finns ett liv efter det här för min älskade Roquefort fransk blå ost som sätter många turisters mage i Frankrike på prov! Detta kan utvecklas i oändlighet
Till sist undrar jag en sak: varför reagerade du som du gjorde på mitt inlägg? När allt kommer omkring handlade det bara om sport!
|
|
Inlägg #70: Postat: 2001-12-18 11:53:00
|
Laurent |
Är det för att du inte anser att man bör debattera der omtalade ämnet eller för att jag hade mage - som icke-svensk - att ta upp det? Om det är det förra fallet så undrar jag varför. Om det är det senare så undrar jag om du inte reagerat som de flesta jag mött här och jag tycker att det är bedrövligt ty detta inte bara är en svensk angelägenhet.Om vi - världens medborgare - ska kunna förbättra världen så måste vi diskutera och analysera allt. Du äger ingen exklusivitetsrätt på sådana frågor!
|
|
Inlägg #71: Postat: 2001-12-18 11:54:00
|
Laurent |
Vare sig jag är fransman, svensk, afgan eller sydafrikan! Är det kanske bara så att du - som så många av dina landsmän jag mött genom åren - inte tål kritiken när den kommer från en outsider och väljer att säga emot bara pga mitt ursprung även om du eventuellt skulle framföra samma åsikter om du kom i samspråk med dina landsmän? Du ska i alla fall veta att jag gärna diskuterar Frankrike med dig!
Svara gärna, detta är ju oerhört intressant.
Mvh, /Laurent
|
|
Inlägg #72: Postat: 2001-12-18 12:21:00
|
Juanita |
Jag håller med dig Laurent, men jag fattar inte att man kan ha så fint språk bara på fem år. Min franska skulle inte vara i närheten av din svenska om situationen skulle varit omvänd. Det är en komplimang.
|
|
Inlägg #73: Postat: 2001-12-18 13:21:00
|
Mikael Svensson |
Laurent: Oj, det var en väldigt debatt jag fick igång. Först och främst vill jag säga att jag håller med dig om WWII. Sverige agerade hycklande och för jävligt; det är tur att de allierade kämpade på det sättet de gjorde, och inte betedde sig likt svenskarna. Inget om det; där är vi nog överrens.
|
|
Inlägg #74: Postat: 2001-12-18 13:23:00
|
Mikael Svensson |
Forts. Likaså tycker jag det är för sorgligt att socialdemokraterna fortfarande inte vill slopa tal om neutralitet och alliansfrihet; mycket beklagligt. Jag förstår att du inte vill känna dig som en "svensk" i den bemärkelsen, givetvis vill man behålla sina rötter. Själv är jag studerande i Italien och det är utmärkt, men svensk är jag förstås fortfarande och kommer alltid att vara. Oavsett om jag bli kvar här, flyttar till USA eller vad de nu kan vara.
|
|
Inlägg #75: Postat: 2001-12-18 13:25:00
|
Mikael Svensson |
Jag sysslar dock mycket med internationella handelsfrågor och studier och skrivande kring det; och därav just nu min skriande trötthet på franska politiker. Som jag ser som de värsta bakåtsträvarna till en öppnare värld och en möjlighet för t.ex. Afrika att få tillgång till våra marknader. Tyvärr har bönderna och dess åsikter en oerhörd tyngd i fransk debatt; och de lyckas lobba sig ändå in i maktens EU. De som förlorar är i princip alla...just utom de franska bönderna då förstås.
|
|
Inlägg #76: Postat: 2001-12-18 13:27:00
|
Mikael Svensson |
Efter att nu också kunnat följa sydeuropeisk politik på nära håll, på ett annat sätt än som var möjligt tidigare; är jag ganska kritisk. Jag vet inte om nordeuropeiska, och skandinaviska, politker bara är bättre på att verka nyanserade utåt; men det känns som de faktiskt är det i praktiken också. Senast mötet i Laakens var återigen en uppvisning av politiker som betedde sig likt ouppfostrade barn.
|
|
Inlägg #77: Postat: 2001-12-18 13:28:00
|
Mikael Svensson |
Forts. Tyvärr, tycker jag just ofta det är franska, italienska, spanska politiker som driver på detta...jag vet inte varför; men det politiska klimatet är mindre sunt här; i mina ögon.
|
|
Inlägg #78: Postat: 2001-12-19 20:18:00
|
Laurent |
JUANITA: tack för komplimangen! Det är bekvämt att kunna gömma sig bakom skärmen när man rodnar! ;>
MIKAEL: håller absolut med dig om "mina" politikers fasoner. Räkna inte med att de skärper sig inom de närmaste månaderna med tanke på att presidentvalet stundar.
|
|
Inlägg #79: Postat: 2001-12-19 20:23:00
|
Laurent |
fort. Dessvärre har du oxå rätt vad anbelangar de franska bönderna. Ibland undrar jag om de är fascister allihopa...! Ok, jag erkänner gärna att deras position är utsatt men detta kan inte ursäkta deras primitiva och kortsiktiga handlingar. De har ju fått mkt stöd av både staten EU. Är de bortskämda?
|
|
Inlägg #80: Postat: 2001-12-19 20:30:00
|
Laurent |
fort. Det finns ytterligare en grupp vars många medlemmar beter sig som de värsta förbrytarna i Frankrike och de har t.o.m. grundat sitt eget parti: jägarna fiskarna. EU-jakt- och miljölagarna går iband inte att tillämpa i Fr.!!! Men alla stora traditionella partier försöker göra dem till lags, du förstår nog varför om jag tillägger att de är fler än 2 miljoner.
|
|