Inlägg #81: Postat: 2001-12-19 20:45:00
|
Laurent |
forts. Att du själv är bosatt utomlands gör att du förstår nog vad jag menade. Vore det inte extremt frustrerande att inte kunna diskutera italiensk politisk, historia mm under förevändning att du inte är infödd? Tyvärr känner jag här att mina åsikter inte är välkomna så fort de är kontroversiella. Tom mitt ex svensk, som var allmänbildad och öppen, hade svårt med detsom de flesta brukade hon ta mina kritiker alldeles för personligt.
|
|
Inlägg #82: Postat: 2001-12-19 20:48:00
|
Laurent |
Sist: Folk, oavsett ursprung, måste engagera sig i de viktiga samhällsfrågorna. Och rösta! I mitt tycke är det varenda medborgares ansvar.
|
|
Inlägg #83: Postat: 2001-12-19 22:06:00
|
Mikael Svensson |
Laurent: Jag håller med dig. Min första reaktion var impulsiv och inte genomtänkt...men visst, ibland agerar man onekligen lite så; även om det inte är något man eftersträvar.
|
|
Inlägg #84: Postat: 2001-12-19 22:06:00
|
Mikael Svensson |
Jag ser föga förbättringar inom EU angående att lämna "nationalismen" utanför förhandlingsborden. Men, men...på ett sådan djup politisk och ekonomisk samarbetsnivå som vi nu befinner oss, och den korta tid vi har varit där, är det onekligen ganska naturligt med många barnsjukdomar. Förhoppningsvis växer de bort...ibland har det i min mening gått lite för fort kanske läs angående EMU. Men, det är en annan lång diskussion.
|
|
Inlägg #85: Postat: 2001-12-19 22:07:00
|
Mikael Svensson |
Det jag dock finner tråkigt i Sverige är en känsla av överlägsenhet, att vi fortfarande lever på 60-talet med den framgångsika "svenska modellen". Många svenskar anser nog fortfarande att Sverige inte har något att lära av våra europeiska grannar, vilket givetvis är oerhört felaktigt och tråkigt. Men kan säkert "trigga" igång sådana reaktione som du möter då du vill diskutera samhällsfrågor.
|
|