Allah vill bli större - i Istanbul! Del 3

Den här tråden diskuterar artikeln Allah vill bli större - i Istanbul! Del 3.
Showing page 5 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #81: Postat: 2013-02-24 21:12:00
Lennart Asp
Turkiets och Israels ömsesidiga relationer stater emellan och
krigsmakter emellan brukar gå upp och ner. Men Onkel Sam skulle aldrig acceptera en skilsmässoansökan från hans älskade barn ...

Länk: en.wikipedia.org
Inlägg #82: Postat: 2013-02-24 22:00:00
Jan Brunnegård
TURKIET har sedan 1945 fungerat som en spärr för Rysska flottan att ta sig ut i medelhavet - i krigstid. I FRED hålls ryssarnas flotta under största obervation.
Inlägg #83: Postat: 2013-02-24 22:03:00
Jan Brunnegård
USA har under samma tid hela tiden haft en stor flotta i Medelhavet med Hangarfartyg i spetsen.En gång var jag rätt duktig på att lokalisera de olika USAflottorna o deras stationering....
Inlägg #84: Postat: 2013-02-25 01:09:00
Bizon
Xman 78
Ja den där maskinen är helt otrolig - vilket maskineri!
Undrar om den gjorts eller om det är en animation? Bara att konstruera en sådan sak med alla styrfunktioner är ju ett veritabelt mästerstycke inte bara av en musiker utan av ett helt koppel ingenjörer, rörmokare, pingisspelare, fläkt och damsugarexperter - men en som inte behövs är dirigenten.

Men vad säjs om detta - Länk: youtube.com

Hittade den där musikmaskinen fanns på tuben. Fanns fler av detta gäng och den där Blueman Group som väl många fått tillfälle att uppleva.
Ett gäng karlar som under totalt allvar spelar de mest fantastiska stycken på avloppsrör, slangar

Jag var till Pingstkyrkan lite då och då förr om åren och såg slagverare från hela världen - en liten japanska - Keiko Abe som spelade på en xylofom som väl nästan va sex meter lång - hon fick springa minst en kilometer för att kunna spela det musikverket hon framförde som gästmusiker tillsammans med Kromata.
I stokholm är det just pingstkyrkan i wasastaden som kan erbjuda den bästa akustiken för slagverk.

Själv har jag spelat på en fantastisk bronsskulptur som en gång var plaserad på medborgaplatsen - "Fjärilen" kallade vi den och den kunde fås att sjunga och dess toner kunde höras över hela torget då inte trafiken var för tät.

Slussen har en annan musikalisk attraktion för spontant oblyga sångare och musikanter. Det är ett paraboliskt tak där må toner kan bli stora - undrar om den blir kvar efter rivningen - dom två ställena "medis" och "slussen" och några andra valv i stan var roliga mål för mej och mina ungar då vi gjorde våra statsutflykter - numera flyger dom själva där och hittar än mer fantastiska äventyr - det händer ibland att dom släpar med mej då dom funnit något extra spännande.
Inlägg #85: Postat: 2013-02-25 01:19:00
Bizon
Lennart 79
Apropå "Fatih Akin" - "Akin Motor" var namnet på den lilla koltrampen jag liftade med över Marmarasjön från Istanbul till Bandirma - Kaptenen hette Nasettin Dogan - en härlig människa - engelska var inte så vanligt då i de trakterna - men vi klarade oss som jag kanske nämnde med min anteckningsbok.
Inlägg #86: Postat: 2013-02-25 08:39:00
X-man
84/Bizon The Stampers var superbra, tala om rytmik. Testade själv och det var inte lätt, för att få fötter och händer i samklang, det behövs en ordentlig träning först.
Inlägg #87: Postat: 2013-02-25 08:59:00
Bizon
Xman - ja lite träning skadar inte - det är lätt att fastna på youtube och gå från klipp till klipp - jag kollade lite på andra rytmklipp och hamnade nere i afrika - vilka hiskeliga danser!
Stötekvarnarnas rytm i sammklang med tre smedhalvors släggor markerade med mästers lilla slägga som tre hundra dels sekund efter i snabb följd träffar och lämnar smidesplatsen på det glödgade järnet för att direkt efteråt markera ny plats för storsläggorna.
Hu ja - jag vet för jag har även viss erfarenhet av smide och just att hantera storsläggan - och träffade den inte exakt var den skulle var det inte nådiga blickar från mäster - men å andra sidan gjorde hans nöjda grymtande när allt gick som det skulle värt lite koncentration.
Inlägg #88: Postat: 2013-02-25 09:10:00
Bizon
Xman
Från det positiva till dess motsats - Jano Pittbull!

Ser att du för det mesta hanterar den hunden ganska huggligt.
Men vi får väl ge ett litet erkännande till denne envetne huggare som tydligen fattat agg till det mesta vad gäller dej - ignorans är nog bästa medicinen.
Resonemang i hans fall är bortkastad energi - så även att ägna annat än hans vettiga inlägg - när dom förekommer någon gång - någon som helst reaktion.
Inlägg #89: Postat: 2013-02-25 09:44:00
Jan Brunnegård
Bizon 84 / Avser du den stora Filadelfiakyrkan på Rörstrandsgatan byggd 1930 - som kopia på ett Operahus i Frankrike?Det året kom tusentals pingstvänner upp från sina garage o källare och andra provisoriska tillhåll. Filadelfikyrkan blev en värmestuga mm för tusentals unga människor som bodde i de uslaste hyresrum, där de inte fick ta emot besök etc. Kaffe o bullar fanns alltid på "Fila".
Inlägg #90: Postat: 2013-02-25 09:47:00
X-man
88/ Bizon, grinollen Olsson har problem och dem projicerar han på mig, precis som det skulle hjälpa?
Inlägg #91: Postat: 2013-02-25 09:53:00
Jan Brunnegård
FÖLJ vårt eget Oracel Leif då han säger att det inte för något gott med sig att gräla på allvar. Ingen blir bättre människa av det. Olsson och jag skämtar mest med dig. Så ta inte vid dig.
Inlägg #92: Postat: 2013-02-25 10:07:00
X-man
En anekdot ifrån ungdomens dagar. Vi var ett kompisgäng som smet in i Filidelfia Kyrkan av ren nyfikenhet och där var det en full predikan på gång av Levi Petrus, mot predikans slut så bad han alla medlemmar att stanna kvar för efterbön och övriga måste lämna kyrkan, vilket inte vi gjorde.
Så satte en föreställning igång genom att några trogna delade ut papperspåsar och tanken slog en direkt, nu ska vi få se något vidrigt och påsarna är till för att spy i?
Levi Petrus träder in på scenen och börjar tala om djävulen och efter en stund under predikans gång, började en kvinna skrika, jag har honom! jag har honom! Och fler började skrika detsamma och folk for runt för att fånga djävulen i papperspåsarna.
Vi kompisar, började att gapskratta åt dårarna som vi uppfattade dem att vara, då kommer några grovhuggna karlar emot oss ifrån två håll i den bänkrad vi satt, så det blev rena häcklöpningen över bänkraderna och ut ur kyrkan till synes helskinnade ut på gatan, men skrattet avtog inte!
Inlägg #93: Postat: 2013-02-25 10:15:00
Jan Brunnegård
Ja men herr Jan O / Har jag inte sagt åt dig att tydligt markera när du skämtar så att ingen här ska tro att du är ngn grinolle, pittbull osv.?? Jasså inte det! Men jag ser hur du sitter framför datorn och har lite långtråkigt och så med ett leende kommer du på ngt att retas om o med.Det finns nu ett specialtecken när man inte ska ta saker för allvarligt ;-.
Mycket allvarliga personer med känsliga sinnen kan sluta läsa när sådana otäcka symboler kommer fram. ;- Jag brukar för det mesta sluta läsa andras texter antingen när det är obegripligt eller smått ondskefullt! Bra för nervsystemet. Skriv o läs med ett leende, man ska inte hänga upp sig på andras beteende!
Inlägg #94: Postat: 2013-02-25 10:28:00
Jan Brunnegård
Xman 92 // TACK för den Anekdoten som är vida spridd i hela Sverige. Som alla andra anekdoter har det ägt rum på alla möjliga platser o med många olika mötesledare. Ibland fångas jävulen och ibland den helige ande osv.Inga vittnen med namn eller datum osv. Speciellt bra är denna berättelse där Lewi Petrus nämns, som var en oerhört lugn o sansad person. Aldrig skulle då han bett folk lämna lokalen, han ville ju ha fler medlemmar osv.

För övrigt mycket bra språkbehandling: Kanske bättre än den jag numera klarar av.
Inlägg #95: Postat: 2013-02-25 10:36:00
Jan Brunnegård
Ju mer fantastiskt ett påstående är, desto starkare bevis behövs.// jag sökte på ordet Anekdot och fann detta.
Inlägg #96: Postat: 2013-02-25 10:59:00
X-man
94/ Jan B. Jag måste faktiskt bli förvånad över, att vår självupplevelse i Filiadelfia kyrkan, har blivit till någon slags vandringssägen. Vår historia är sann in i minsta detalj och det här måste jag berätta för barndomskompisen och bror min som var med. Det här var ju verkligen upplyftande måste jag säga, att vi har lagt grunden för en vandringssägen.
Inlägg #97: Postat: 2013-02-25 12:14:00
Jan Brunnegård
Xman, det var du som sa att det var en anekdot. Jag sökte för säkerhets skull på ordet Anekdot. Det stämde på min tidigare tolkning av ordet.// Från nästan inget så dök det alltså upp en stor rörelse som byggde sig en kyrka för flera tusen personer. Det imponerade verkligen och givetvis fick rörelsen många motståndare.Även från de äldre frikyrkorna. I min hembygd höll de till i nedlagda mejerier mm innan de lyckades bygga sig ett tampel i centralorten.// Folklivsforskaren Klintberg gav ut flera böcker om anekdoter etc för ca 20-30 år sedan .Den mest kända är nog RÅTTAN I PIZZAN.
Inlägg #98: Postat: 2013-02-25 12:37:00
X-man
Du Jan B. jag tycker att det ligger så mycket i det fina ordet, Anekdot, att få och kunna berätta om en händelse i livet som lever vidare i folkmun och av den anledningen så använda jag ordet Anekdot. jag kunde ha använt ordet historia, men då kommer åtminstone jag att tänka på rövarhistorier som inte ligger det minsta sanningen i. Ungefär som vår valda politiker kommer med mellan varven, rena uppdiktade historier, som inte blir några anekdoter utan glöms bort illa kvickt, för dess innehåll av lögner.
Inlägg #99: Postat: 2013-02-25 18:21:00
Bizon
Det heter väl inte för inte "ljugarbänk", men lögner är ett djävla ofog.
Vi i klubben har en regel när vi sitter och ljuger - inte berätta samma historier mer än en gång om dan - den så kallade senilspärren :-
Inlägg #100: Postat: 2013-02-25 18:23:00
Bizon
för intet - föll helt enkelt bort.
Behöver väl inte närmare precisera mellan vilka ord detta ska stoppas in :-
Showing page 5 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...