Vad innebär det egentligen att vara svensk?

Den här tråden diskuterar artikeln Vad innebär det egentligen att vara svensk?.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-12-13 17:12:00
LasseLiten
Vad är "att vara Svensk"? Svaret på den frågan är väldigt lätt att besvara.

Hur stor del av din släkt har varit bosatt i Sverige i mer än 2 generationer? En del av släkten utvandrade från Sverige på vikingatiden, men kom tillbaka under 1600-talet när man tröttnat på Tyskland. En annan del av släkten kom till Sverige år 1796 från Frankrike. Den sista delen anlände till Sverige under 1800-talet aristokrater från Tsar-Ryssland som hamnat i onåd.
Alla lärde sig Svenska snabbt, alla fann att de älskade landet de kommit till de få som inte gjorde detta återvända, som sig bör och alla gjorde sitt för att bidra med pengar till familjen och på så vis även statet.
Så jag är svensk, därför att: Jag kan spåra mitt arv i Sverige tillbaka i mer än tre generationer enligt lagen så finns det tre grader av invandrare: första generationen, andra och tredje. Jag pratar flytande svenska. Jag älskar mitt land. Och sist, men inte minst, bidrar jag med skattepengar till staten.

Så enkelt var det definerat. Det spelar ingen roll om man har ett nyutdelat medborgarskap eller något dylikt. Utan jag tror, utefter de samtal jag haft med "nysvenskar"/invandrare, att de flesta tycker sig nog vara mer av sitt hemland än sitt nya land.
Det räcker inte att bara vara i Sverige för att vara svenne. En god vän till mig är halvt svensk och halvt norrman. Han är, enligt alla lagliga definitioner, en andra generationens invandrare. Även om han är skandinavisk ekonom gör det honom inte till mera svensk för den sakens skull.

Nu skall för övrigt meddelas att jag sitter för MP i ett landsting i riket. Allt jag behövde göra var att bläddra lite i lagboken...
Inlägg #2: Postat: 2012-12-13 18:03:00
X-man
Lasse Liten, lagboken är inte någon vetenskaplig avhandlig, behöver jag säga mer?
Inlägg #3: Postat: 2012-12-14 02:50:00
LasseLiten
Absolut. Men den är baserad på mer vetenskap än mycket annat folk följer. Och kan du se bort från att jag har en poäng i det jag skriver? Svaret är enkelt, det är bara att se till lagen som gällt i evigheter.
Inlägg #4: Postat: 2012-12-14 09:04:00
X-man
Lasse Liten Vi svenskar med en Barbarisk kultur citat, Fredrik Reinfeldt existerar egentligen inte, sådana yttringar får man höra ibland. tänk att svenskar är det enda folkslaget i världen som inte är etniskt homogent, alla andra folkslag är av samma slag i land efter land. Och då tycker MP att vi kan ha öppna gränser för att utplåna de mänskliga variationerna, så vi blir ett enda folkslag som lever laglöst världen över! Och du hyllar det här och går in här på Sourze och jollrar om svenskhet" att du inte skäms!
Inlägg #5: Postat: 2012-12-19 02:05:00
hubbabubba
att vara svensk är t.e.x att bevara vårat kulturarv o seder ta bara det att dom ska skära i kalle anka helt plötsligt o det har vi haf så länge nnjag kan minnas så varför just nu......o bygga en massa moskeer..........nä jag vill att sverige ska vara sverige Muslimerna kommer att ta över då lever förhoppningsvis inte jag Men dom har ju redan börjat.
Inlägg #6: Postat: 2012-12-19 11:13:00
X-man
hubbabubba du är långy ifrån att vara ensam om dina åsikter, svenskarna börjar så sakteliga att vakna upp och inser att vi kan inte lägre sträva efter att förgöra alla svenska värden, för att regimen inte inser att de bygger upp en subkultur som till slut blir till en Anarki som vi redan delvis befinner oss i! Begås det över 2 miljoner anmälda brott årligen i Sverige och polisen har givit upp och klarar inte längre jobbet som samhällsväktare, det innebär att folket tar lagen i egna händer vartefter så nog kan man tala om Anarki alltid.
Inlägg #7: Postat: 2012-12-19 11:19:00
X-man
Hubbabubba vårt främsta kulturarv är vår gemensamma mentalitet som nu visar sig i de yngre generationerna att det anammar, gangster Rap och allt vad som innefattar i en subkultur. Vad fint det hade varit om de folk som väller in i vårt land tillförde ett civiliserat tänkande, men tyvärr de visar på rena motsatsen!
Inlägg #8: Postat: 2012-12-19 12:03:00
finne
Vad är det som gör mig svensk? Det finns många orsaker. En av de viktigaste är att endast 23 av svenskar tror på gud. Jag tillhör majoriteten i svenskheten, jag tror inte på gud. God Jul och Gott Nytt Är! Nu tar jag semester från ”svenskheten” och åker österut. För oss svenskar är det viktigt att vi påverkar bl.a. muslimer i Sverige så att de också lämnar sin gudstro. –

”Sverige är ett av världens mest sekulära länder. Endast 23 av befolkningen uppger att de tror på en gud. Det gäller framför allt den ursprungliga svenska folkgruppen.” Wikipedia
Inlägg #9: Postat: 2012-12-19 12:11:00
X-man
finne du är inte svensk som gammal Sovjetmedborgare! Men Gudstron är en privatsak som man inte ska häckla de troende för, deras tro får de stå för själva och inte ska de försöka pracka på deras tro på andra människor. Sätt det i paritet, med de som försöker göra folk till kommunister, tvi vale!
Inlägg #10: Postat: 2012-12-19 16:11:00
finne
Nu får det väl snart räcka X-spöke. Det får så småningom bli en polissak för dina skriverier om mig. Senast att jag har varit en Sovjetmedborgare, och tidigare massa svammel om kommunist, AFA mm. Sourzeredaktionen borde reagera. I Göteborg är det upplopp just på grund av att man sprider falska sanningar precis som Sourzes egen X-spöke.
Inlägg #11: Postat: 2012-12-19 17:16:00
X-man
finne Så länge du anklagar svenskar för att vara det ena och det andra ska du ligga lågt med dina yttrande, tänk om Sd härsknar till på dig, då kan du snacka om polisanmälan, så ligg lågt och var kvar i sandlådan det är lugnast så för alla parter!
Inlägg #12: Postat: 2012-12-19 17:18:00
alien
8-10 m.fl. finne & X-man. Som intergalaktisk och icke svensk inofficiellt! och utifrån min position, samt med en därför ändå begränsad kunskap om internet a la Tellus.
Så slår det mig, hur några här som tycks verka oense på denna sida, samtidigt uppvisar en förvånansvärd likhet i argumentation!
Som X-man här och finne, i deras ömsesidiga kommunikation.
Samma typ av enkla alltför enkla? argument, samma typ av utslungade invektiv, och samma, vad jag kan förstå, generella resonmang utifrån högst osäkra och ytliga premsisser.
Är ni i själva verket två sidor av samma person, med ett internt resonemang i någon slags utvecklingsförsök mot konsensus, eller vad?
Ser vi här alltså här en delvis spelad skenbar oenighet, men vilken i själva verket utförs av en enda debattör, fast under två olika signaturer? "X-man" & "finne"?
Inlägg #13: Postat: 2012-12-19 17:43:00
X-man
alien, finne är egentligen för rättvisa, felet är bara det att hans rättvisa köper inte jag, den är för centralstyrd.
Inlägg #14: Postat: 2012-12-19 20:39:00
StaffanRoger
Musikhjälpen har i dagarna dragit in 23,3 miljoner kronor.
Alla har varit med.
Det är svenskt!

Förra året skänkte svensson 5 miljarder till välgörenhet via 90-konton.
Det är svenskt!

Vi svenskar tar emot flyktingar, skänker fristad åt människor som därigenom får chans att bygga ett nytt liv långt från eländet de flytt ifrån.
Det är svenskt!
Inlägg #29: Postat: 2012-12-19 20:49:00
GunnarL
14/ Problemet är att vi svenskar tar emot flyktingar som vi varken kan erbjuda vettiga bostäder eller i de flesta fall möjlighet till arbete. Vad vi kan erbjuda är ett livslångt beroende av bidrag. Det börjar tyvärr också bli svenskt! Och i detta avseende är vi ganska unika i Europa. Tyvärr gäller samma situation för svenskfödda ungdomar så på det viset råder ju i alla fall en viss jämlikhet. Grattis dock till Musikhjälpen - det är fantastiskt, liksom vår offervillighet när det gäller att skrapa av det översta skiktet i våra överfulla plånböcker och få ihop hela 5 miljarder. Inte illa alls.
Inlägg #15: Postat: 2012-12-19 20:54:00
alien
14 117 StaffanRoger, så trevligt! Svenskar verkar utifrån din beskrivning vara särskilt godhjärtade människor! Som även du själv som är med i den här musikhjälpen eller? Man får väl räkna med att andra folk som kommer hit, och som inte garanterat har denna samma svenska goda mentalitet inbyggt, att de snart anammar densamma! Jag är så glad att jag just landade i detta präktiga land, och där alla verkar vara så överens i sin givmildet, det må jag säga!
Inlägg #16: Postat: 2012-12-19 22:13:00
finne
Invandrarfientliga enligt min mening rasistiska sajten Avpixlat skriver på sin hemsida att kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu Malmö och hans hustru stoppades i en poliskontroll i måndags och att hustrun, som namnges, omhändertogs misstänkt för rattfylleri. –

Sajten skriver också: "Med tanke på att Reepalu kände till att frun intagit alkohol, och inte stoppade henne från att framföra bilen, riskerar han att delges misstanke om medhjälp till rattfylleri." –

På onsdagen hade Avpixlats text fått över 800 kommentarer. Många av dessa var upprörda över att landets massmedier inte skrivit om fallet. –

Uppgifterna om rattfylleri är lögner, enligt Ilmar Reepalu. –

Jag blir förbannad när man sprider den här typen av lögner. Man undrar ju vem det är som försöker misskreditera människor och komma med den här typen av kränkande påståenden, säger han. –

Ilmar Reepalu fick reda på Avpixlats artikel när han blev uppringd av journalister på tisdagskvällen. –

Det ringde journalister till klockan ett på natten, säger Ilmar Reepalu.
Vad svarade du journalisterna? –

Att min hustru och jag inte drack alkohol under söndagen. Hon har heller inte skjutsat mig i någon bil. Jag var på konferens på måndagen, där drack jag kaffe. När jag skulle ta taxi till kommunfullmäktige kom det en person som erbjöd mig skjuts. Det var lite bråttom så jag accepterade. Personen fick sedan blåsa i en trafikkontroll. Personen var inte min hustru eller någon politiker, säger han. –

Ilmar Reepalu har nu skickat ett mejl till Avpixlat där han kräver att artikeln omedelbart tas bort. "I annat fall kommer jag att vidta rättsliga åtgärder", avslutas mejlet.
– Det är allvarliga beskyllningar, jag har bett jurister titta på om man kan väcka allmänt åtal, säger Ilmar Reepalu. –

Vi har här på Sourze flera Avpixlade rasistiska lögnare, i ett rättssamhället borde även dom utsättas för rättsliga åtgärder.
Inlägg #17: Postat: 2012-12-19 22:30:00
X-man
finne bortsett allt du skriver om, så undrar jag om inte du skulle förklara vilket sorts samhälle du vill ha. Jag ser fram emot detta med största intresse för du måste i rimlighetens namn tycka att det är fel synsätt av alla kategorier som förespråkar PK politik? Eftersom du för saker och ting på tal som ingen annan gör och på ett ilsket sätt dessutom med lite hatbetonad stil.
Jag hatar inte någon jag har inte den läggningen, inte ens du skulle jag kunna hata, bara irriterad för att du är för ensidig, du måste vidga dina vyer och dem kan du beskriva när du skriver ned vilket Sverige du vill ha.
Jag tackar dig på förhand och förmodligen kommer jag att hålla med på flera punkter, när du vill vara en rättskaffens man vill säga och ser ljuset!
Inlägg #18: Postat: 2012-12-20 09:19:00
StaffanRoger
anonymt inlägg #16

Nja, jag tror inte att vi svenskar är mer godhjärtade än andra.
Och du verkar inte sååå glad att ha "landat i detta präktiga land".

Min poäng är kort och gott att det är svensk att uppskatta internationell solidaritet genom att skänka bidrag till organisationer som jobbar internationellt med hjälpprojekt.
Och att erbjuda fristad och ny chans åt olycksbröder från krigshärjade områden.

SD:s snåla och provinsiella politik är osvensk.
Inlägg #19: Postat: 2012-12-20 10:49:00
Jocke utsourzad
19 StaffanRoger. Och här har vi även sourze egen inrikespolitiska expert.
Invädringen kostar ingenting, "så är det bara" skrev han nyligen.
Men nu är plötsligt svenskar "generösa", utåt. Och visst, det är bra.
Men 1 miljon syrier fryser i Turkiet, och vi dövar vårt samvete med 4 miljarder mest till annat, säkert till behövande.

Medan invandringen kostar 40 miljarder, enligt bl.a. en professionell utredning, av en professor som anser att man måste ställa frågan. Här länken. Länk: realtid.se

Och frågan är alltså inte att ytligt framstå som särskilt godhjärtad eller för att döva sitt dåliga samvete. Utan hur vi BÄST hjälper folk i nöd, effektivast med de pengar vi är beredda att satsa.

40 miljarder här för några tiotusen flyktingar, i lågkonjunktur. som aldrig får jobb, som längtar hem från detta land.
Eller att satsa mer av dess 40 miljarder på alla de, majoriteten som aldrig hittar hit eller till Europa.
Räkna på det, försök och att svara på sakargument!

Och StaffanRoger, samt andra. Sakfrågan handlar inte om det ständiga tjatet om järnrör och Sverigedemokraterna, som nog får alldeles för mycket uppmärksamhet.

Utan om övergripande politiska, ekonomiska OCH humanitära frågor.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...