Valt inlägg:
Vad är "att vara Svensk"? Svaret på den frågan är väldigt lätt att besvara.
Hur stor del av din släkt har varit bosatt i Sverige i mer än 2 generationer? En del av släkten utvandrade från Sverige på vikingatiden, men kom tillbaka under 1600-talet när man tröttnat på Tyskland. En annan del av släkten kom till Sverige år 1796 från Frankrike. Den sista delen anlände till Sverige under 1800-talet aristokrater från Tsar-Ryssland som hamnat i onåd.
Alla lärde sig Svenska snabbt, alla fann att de älskade landet de kommit till de få som inte gjorde detta återvända, som sig bör och alla gjorde sitt för att bidra med pengar till familjen och på så vis även statet.
Så jag är svensk, därför att: Jag kan spåra mitt arv i Sverige tillbaka i mer än tre generationer enligt lagen så finns det tre grader av invandrare: första generationen, andra och tredje. Jag pratar flytande svenska. Jag älskar mitt land. Och sist, men inte minst, bidrar jag med skattepengar till staten.
Så enkelt var det definerat. Det spelar ingen roll om man har ett nyutdelat medborgarskap eller något dylikt. Utan jag tror, utefter de samtal jag haft med "nysvenskar"/invandrare, att de flesta tycker sig nog vara mer av sitt hemland än sitt nya land.
Det räcker inte att bara vara i Sverige för att vara svenne. En god vän till mig är halvt svensk och halvt norrman. Han är, enligt alla lagliga definitioner, en andra generationens invandrare. Även om han är skandinavisk ekonom gör det honom inte till mera svensk för den sakens skull.
Nu skall för övrigt meddelas att jag sitter för MP i ett landsting i riket. Allt jag behövde göra var att bläddra lite i lagboken...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?