Subjektiviteten stal hennes själ

Den här tråden diskuterar artikeln Subjektiviteten stal hennes själ.
Inlägg #1: Postat: 2012-12-04 05:20:00
Bizon
Hu så hemsk!
"Filmen handlade om den värsta destruktivitet som två människor kan utsätta varandra för. Efter en slitsam separation såg hon hur väninnans man sålde hennes själ för egen vinnings skull."

Men hallå!
Vad är det för plåstrade på det kvinnligt dåliga samvetet? Varför alla dessa gestaltningar om dessa ONDA män som ständigt och jämt tjänar som stoft åt kvinnors behov av att måla upp sitt köns offerroll?

Varför skulle en man slänga sin kvinnas själ till vargarna om detta vore sant citat//det som en gång var hennes livfulla, skrattande, och empatiska del//sc.

Vilka andra delar spelar in i livets drama? Är det inte naivt att tro att en så ren och oantastlig person som denna kvinna utmålas som inte skulle vara mer än tillräcklig för en mans önskan att skydda sin kvinna från vargarna?
Vad var det i denna kvinnas natur som gjorde henne omöjlig - var det bara mannen som var fel - eller hade det stackars väna stycket kanske någon brist eller något för mycket som gjorde att till och med de som en gång var familjens vänner vände henne ryggen?

Jag är trött på sånna här ensidiga skildringar av manlig ondska - särskilt som just denna situation mer än oftast varit de missbrukade männens lott i vårdnadstvisternas sverige.

Subjektiviteten skulle nog må bättre om den mixades med en mindre ensidigt känslosam objektivitet.
Inlägg #2: Postat: 2012-12-04 09:36:00
Beth4020
Detta kunde ha handlat om två kvinnor eller om två män. Nu blev det en kvinna och en man. Det viktiga var inte könen utan hur vi människor ibland utnyttjar en annan människas svaghet för egen vinnings skull. Jag beklagar om detta uppfattades som en könskamp istället för att se det ur ett mänskligt perspektiv.
Skuldbörden var inte heller det viktiga, för alla vet vi ju i relationer är man alltid två, vilket också betyder att det aldrig bara är en persons "fel". Denna kvinna hade säkert också gjort knasiga saker, men när en människa smutskastar en annan för egen vinnings skull och därigenom slipper reflektera inåt då blir det en destruktiv handling som bara skadar alla parter. Ha en bra dag Bizon.
Inlägg #3: Postat: 2012-12-04 12:09:00
Bizon
Tack själv Birgitta för din findagsönskan, det samma till dej.

Ja visst är det så att detta kunde ha handlat om vilken könskonstellation som helst och är det så och det är det man menar kan det vara bra att från början utforma texten så att det framgår och inte som nu den i hög grad fortfarande förhärskande ensidigt tokfeministiska anda att i alla lägen utmåla män som förövare.
Misstag gör vi alla så det är inte fråga om någon anklagelse - bara ett gott råd.
Hälsningar Bizon.
Inlägg #4: Postat: 2012-12-04 13:20:00
Jocke utsourzad
Det är klent bevänt med beskrivningar om förtryck och illojalitet från "andra hållet". Inte sedan Strindberg, och där har ju domen upprepats, inte minst idag - "kvinnohataren!"

Men annars har det länge varit tämligen tyst, och de små ansatser som ens försöker knysta, om att inte bara det täcka könet är utsatt, utan även "det otäcka, också då från det andra könet. De ansatserna bemöts allt som oftast av det gamla otidenliga mansförtrycket.

Att män skall vara stoiska, helst intill döden, och framför allt inte klaga som kön, och särskilt inte då klaga eller kritisera det andra könet! Tabu! Eller än värre faktiskt, hur media och politiker i sitt maktspel spelar ut kvinnligt kön mot manligt.

Då kommer lätt den hånfulla stämpeln "synd om mannen". Det epitet som fortfarande verkar helt förbehållet det täcka könet...
Varken män eller kvinnor äro änglar, de värsta galningarna liksom genierna har varit män men på delvis olika sätt...
Inlägg #5: Postat: 2012-12-04 15:26:00
Beth4020
jag tar till mig kritiken och ska tänka på att kanske vara tydligare. jag visste inte att ämnet kvinnor kontra män var en sådan het potatis. Kanske skulle jag skrivit Hen istället? :- Men det hade nog kunnat misstolkas det också.
Inlägg #6: Postat: 2012-12-04 15:57:00
Jocke utsourzad
Beth, du vet säkert att du skriver vad du vill, och det är ingen direkt kritik mot dig. Inte från min sida. Men man passar gärna på, jubilaren Strindberg är död och om du följt med i debatten i Sverige, så har du nog märkt.
Att det som blivit en allt kallare och tristare potatissallad, mycket mycket försiktigt håller på att omvandlas till en småljummen potatis.
Men det är media och politik, som åtminstone för mig är huvudmålen att potatismosa till ordentligt!
Inlägg #7: Postat: 2012-12-04 18:26:00
Bizon
5
JA MISSTOLKAD VILL VI JU INTE BLI - men i tider av könskamp är det nog särskilt viktigt att vara klar över vilket intryck man vill åstadkomma med det man skriver och då särskilt då det gäller skilsmässor och vilken av parterna som där framställs som den onde och/eller den gode.

Som jag antar att du vet så har det under en ganska lång tid nu varit mycket fokus på frånvarande pappor som inte har något till övers för sina barn då äktenskapet tagit slut - eller misshandlande män/pappor, kontrollerande och svartsjuka män som hotar den före dette och sina barn flera år efter skilsmässan m.m.

Allt givetvis illa då det händer, men detta har närapå blivit den enda bilden - det är därför jag ser det som påkallat att vara extra tydlig då dylika fenomen ska visas upp.

Är det autentiskt så kan man inte göra annat än att skriva som det varit - men med dina tankegångar tror jag att en neutralare könsgestaltning hade gjort dina intentioner större rättvisa.
Inlägg #8: Postat: 2012-12-04 19:33:00
speak
Jag vill inte vara sådan, men: Vad i hela världen handlade den här om? Det här kändes mer som ett, ganska halvdant, prosapoem än en artikel om någonting.

Vad är det du vill behandla med den? Är det hur två människor kan göra varandra illa? Är det något inlägg i en könsdebatt? Vad är det här?

Jag vill inte häckla, eller något sådan. Jag vill bara försöka förstå vad det är jag nyss har läst för...prosapoem?
Inlägg #9: Postat: 2012-12-04 19:55:00
Jan Brunnegår
Speak måste haft otur med skriveriet i kväll - hos mig oläsligt...
Inlägg #10: Postat: 2012-12-04 20:07:00
Beth4020
Speak: Ja du vad ska jag säga? Svårt att läsa dina ord men jag förstod andemeningen tror jag. Jag har skrivit en text som poppade upp inom mig. Den handlar om hur en människa utnyttjar en annan som varit öppen med sin sårbarhet. Om en människa är ärlig och visar sin sårbarhet är det lätt att nyttja detta för egen vinnings skull om man inte har lust att se in i sig själv och därigenom se sina egna felsteg och brister. En sådan handling sårar så många runt omkring. Alla gör vi fel i våra liv. De som är ärliga angående de fel de begått ska inte hängas, tycker jag. Sedan handlar den om att sanningen är subjektiv, och kan vinklas i det som det kan gagna en själv. Är det en förklaring som är ok? Prosapoem? Ingen aning om vad det är, men tycker du att det är det så "fine". Ha en bra kväll :-
Inlägg #11: Postat: 2012-12-04 21:17:00
speak
Jaha. Då förstår jag. Tack. Jag satt och undrade om jag hade fått en stroke om man dömer efter min bristfälliga stavningsförmåga i afton kan man antagligen fortsätta utgå från stroke-tesen.

Jag tyckte bara det var en svårläst artikel. Titeln och ingressen slet tag i mitt intresse, nämligen. Och så förstod jag inte, vilket för mig är katastrofalt, då min levnadssituation kräver att jag förstår allt jag sätter i mig textmässigt och liknande.

Ang. prosapoem: Länk: sv.wikipedia.org

Men nu när det hela är förklarat, så kan jag förstå och uppskatta texten oerhört mycket.
Laddar...