Vapenlagen gör oss inte tryggare

Den här tråden diskuterar artikeln Vapenlagen gör oss inte tryggare.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-10-18 08:34:00
Leif-Arne
"Om alla fick bära vapen och använda vapen med sunt förnuft, så skulle många småbrott mot oskyldiga minska, i alla fall vissa typer av brott" Helt fel. Brottsligheten skulle inte minska däremot öka i våldsintensitet.

Ett vapen gör dig inte tryggare, tvärt om, är du inte van att hantera ditt vapen och verkligen förmår bruka det i en krissituation, riskerar du att få det vänt mot dig själv.
Inlägg #2: Postat: 2012-10-18 09:41:00
Jan Olsson
Har för mig att i USA har de också någon slags form av vapenlag?
Hur det fungerar där kan man ju undras över?
Tror inte att allmänheten skulle stå i kö hos vapenhandlaren,om vi skulle ändra lagen!
Inlägg #3: Postat: 2012-10-18 10:41:00
Annika Brandt
Jag var nog lite otydlig, eller?

Faktumet är, att det spelar egentligen ingen roll hur man vänder på det. Det finns saker som talar både för och emot, så det är nästan 50/50...

Det finns vissa saker som skulle minska.... även om det skulle vara lagligt för vem som helst att bära vapen så betyder det inte att det blir långa köer för köp utav vapen. En som inte gillar vapen och finner det "nyttigt" och "behövligt" med ett vapen, tvivlar jag på köper ett vapen bara för att det är lagligt??

Osäkerheten och risken för att vem som helst kan bära vapen kan medföra att vissa typer av brottslingar inte vågar begå brott därför den kriminella vet inte vilken som bär vapen.

Ingen normal person, trots att de är kriminella ger sig in i farliga situationer bara för att de själva har tillgång till vapen, om man vet att den som man ska begå brottet mot också kan bära vapen. För lika väl som boven bär vapen och kan skada någon med det, så kan ju den som han eller hon ska begå brott mot skada brottslingen eftersom den också kanske bär vapen.

Nu kanske vissa säger men det finns ju de som tar till övervåld tack vare de har vapen och finns risk för att den som han/hon begår brottet mot också bär vapen... ja kanske... men kom ihåg. Är personen så "psykisk problem" då är den personen lika farlig både med och utan vapenlag. Då är det inte lagen det är fel på utan något fel med rättsamhället och psykvården.
Inlägg #4: Postat: 2012-10-18 11:13:00
Dippen
Sticker in här lite snabbt, hur tror du det skulle se ut i våra förorter om vi inte hade restriktiva vapenlagar?
Ökad tillgång på vapen leder obönhörligt till en ökad vapen användning, kanske inte på Lidingö men det finns en
värld utanför också. Tänk om, tänk rätt.
Inlägg #5: Postat: 2012-10-18 11:13:00
Bizon
Förvisso kan man tycka att alla har rätt att försvara sej - men så enkelt är det inte - schismer där skjutvapen kommit att användas med skadande eller dödlig utgång blir så därför att skjutvapnen varit tillgängliga.
De där med dråp i hastigt mod ska inte underskattas.

Finns risken att den icke kriminelle kan försvara sej med skjutvapen gäller det att skjuta först högre skadetäthet och dödlighet på grund av att vapnen finns.

Dessutom - om kreti och pleti har en massa vapen drällande så kommer fler vapen bli tillgängliga för de kriminella - nej ingen bra idé annat än ur en medborgardecimerande agenda - troligen något för psykvården att fördjupa sej i.
Inlägg #6: Postat: 2012-10-18 11:15:00
Jocke utsourzad
Visst, väldigt otydligt och snurrigt resonemang.
Jag har haft vapen för jakt och med licens, vilket var självklart.
Jag fick lära mig att aldrig rikta det mot en människa, och när jag sedan i lumpen skulle rikta det mot en skylt med en människa, "en fiende", så la jag av både med lumpen och med jakt.
Att vi då skulle helt släppa lös vapen ämnade mot folk, verkligen obehagligt och destruktivt, och USA är ju beviset. Hur många är det som dör årligen där av privata vapen, 30.000 nånting?
Och se hur det smittar av sig på politiken. Varken Obama eller Romney vågar andas frågan inför valet, som de ändå båda varit inne på vid tillfällen - retriktioner. För att vapenlobbyn är så stark. Också då våltäktsargumentet.
"Alla människor måste få ha vapen, för att skydda sig mot alla andra människor som har vapen" - typ.
Inlägg #7: Postat: 2012-10-18 11:19:00
Jan B
Jan O 2 / USA har olika vapenlager i de olika delstaterna vilket skapar ett visst kaos. En licens gäller bara i den stat där du köpt vapnet, så det är oftast ett brott att föra ett vapen över en gräns. Men vem bryr sig tro? // I hundratals år har vi i Norden lärt oss att vapen används endast mot djur, utom i krig.Men de som köper vapen i USA och på andra håll är inga Deer hunters!
Inlägg #8: Postat: 2012-10-18 11:22:00
Jan Brunnegård
Jocke 6 / Lysande Jocke, ibland lyser din stjärna högt på himmelen!
Inlägg #9: Postat: 2012-10-18 11:26:00
Jocke utsourzad
forts 6. Hörde jag rätt på Kunskapskanalen igår? Att de räknade med att 3,5 miljarder människor dött i krig?! De flesta av vapen, eller som konsekvens av vapen.
Och de allra flesta dödade har förstås varit, gissa? Jo unga knappt vuxna män, som aldrig fick bli det! Här har vi det största förtrycket mot kön som förekommit genom årtusenden. Upprätthållet av män med makt, men även av kvinnor med makt, och genom kvinnors behov.
Den dagen mannens liv värderas lika högt som kvinnans. Den dagen kommer det att blir svårare att lura ut unga män i krig.
En början till slutet för krigen. Och för vapen ämnade mot människor.
Inlägg #10: Postat: 2012-10-18 13:56:00
oscar: berven
Brott ska förebyggas.

Orsak-verkan tänket är rätt. Det är inte vapnet, tillhygget el kampsportsmetoden etc som gör dådet. Lagstiftning är alltså plåster på såren.

Any law written or unwritten is inherently fascistic in nature
Inlägg #11: Postat: 2012-10-18 14:04:00
Mr Harmoni
#6 Jocke "och när jag sedan i lumpen skulle rikta det mot en skylt med en människa, "en fiende", så la jag av både med lumpen och med jakt" Du ska ha allt beröm i världen för din tanke och din humanistiska inställning som jag önskade att den kunde bli förverkligad, alla skulle vägra att bära vapen! Men tyvärr vår värld vimlar av psykopater som inte förstår vad människokärlek innebär och vilken effekt den skulle utgöra för oss alla med kärleken till vår nästa för fred och frihet och all kriminalitet vore ett minne blott och alla krig en saga.
Inlägg #12: Postat: 2012-10-18 22:03:00
Bizon
Jag gav hela det förbannade militärväsendet sparken sedan jag fått rådet att skjuta min hund - en 2,5 års schäfer som jag inte kunde få tillsyn av på annat sätt än som jag föreslog att den skulle få bo med de andra hangarhundarna på den flygflottilj där jag skulle utbildas i stridskonst.
Jag insåg snabbt att något umgänge med folk som har så lätt för att lösa ett enkelt vardagsproblem med en kula i skallen på problemet var otänkbart.

Jag uteblev naturligtvis - jagades som en brottsling av polisen och sattes så småningom bakom lås och bom som en riktig samhällsfara.

En månad - två veckor på Asptuna och två veckor på Långholmen eftersom jag rymde från Asptuna.

Faktum är att jag berikats mentalt genom dessa erfarenheter.

Beviljades så småningom vapenfri tjänst som jag fullföljde bla annat på Tomteboda blindinstitut där ungar med dålig syn eller ingen alls behövde en hjälpande hand ibland.
Inlägg #13: Postat: 2012-10-18 22:43:00
Jocke utsourzad
12 Låter bra Bizon! Hur det gick till när jag gav lumpen foten har jag beskrivit här på sourze i "Vägra döda, vägra värnplikt", med förutom samhällets repressalier även med vissa komiska poänger...
Länk: sourze.se
Det finns också en uppföljare, i artikeln "Civil värnplikt för båda könen", med förslag samt en spark åt feministiskt hyckleri i frågan...
Inlägg #14: Postat: 2012-10-18 23:12:00
"Brunne"
Bizon 12 / Tack för det "personliga vittnesbördet". Du fick betala för din samvetsfrid. Det inger respekt. Dito Jocke! Själv uppförde jag mig "illa" tre fyra ggr inom Kustartilleriet och fick diverse straff som gick att överleva.Ett av straffen var en klar förbättring av "nuläget". Vid mönstringen ville de ha reda på vad jag ville bli. Jag sa ubåtskapten. Då kom första utskällningen...
Inlägg #15: Postat: 2012-10-19 01:31:00
Bizon
Där Brunne fick jag mej ett gott skratt "ubåtskapten" ja det skulle vara nått de.
Försökte mej på ett projekt en gång - att bugga en ubåt av en gammal villatank för olja - men det blev för otympligt och övergick till vanligt flaskdyk. Vi dök en hel del på vrak här i stockholms skärgård och nere i kungshamn och i Gullmarn - numera är det bara fridyk som gäller och då helst i tempererade vatten.
Tänk att man måste göra så många erfarenheter innan man förstår att ju mindre prylar och pinaler dess då roligare - cyklop och fenor räcker alldeles förträffligt för att få vara med en stund i en värld som inte alls är så tyst som man kan föreställa sej.
Ska kika på dina länkar sedan Jocke - nu kallar sängen.
Inlägg #16: Postat: 2012-10-19 20:21:00
Leif E Ström
#12 Evening Bizon, jag har alltid uppfattat dina rader som ytterst valda, men jag undrar om du inte tangerar sanningen då du "rymde från Asptuna"?
Mig veterligt har ingen rymt från den anstalten. Man har antingen avvikit eller lämnat "pensionatet" för att ta sig hemåt via buss och tunnelbana.
Vilken kändis delade du dubbelrummet med?
Inlägg #17: Postat: 2012-10-19 21:07:00
Jocke utsourzad
16 va, har Leif E Ström också suttit på Asptuna!? Med någon kändis?
Inlägg #18: Postat: 2012-10-19 21:19:00
Bizon
Leif 16
Ja jag har hört att ett helt annat klientel befolkat paviljongerna där på senare tid - ekobrott o.d.
På men tid var det mest unga grabbar - jehovas vittnen och halvkriminella lantispojkar. Det skulle väl föreställa snäppet värre än ungdomsanstalt eller nåt - mycket riktigt en så kallad öppen anstalt.
Rymningen gick till så att jag tog på mej dubbla kläder och tog av mes det yttre lagret nere vid sjön innan jag klev över staketet.
Detta gav mej en hel del extratid att komma över motorvägen till lokaltåget södertälje-stockholm som jag lyckades planka på.

Då jag kom nerför trappan vid Älvsjö station såg jag en polisbil som stannat för att släppa resenärerna som tillsammans med mej klivit av tåget över övergångsstället, och i det läget är det inte läge att sätta igång och smyga iväg iförd de på den tiden helgröna fångkläderna - lyckligtvis släpade en tant på några stora resväskor som jag snabbt som tanken erbjöd mej att hjälpa henne med - så med en väska i var hand tågade jag tillsammans med tanten mitt framför nosen på herrarna mässing som den uniformerade ordningsmakten kallades på den tiden.
Någon värstingrymning a´la Papions från Djävulsön var det väl inte, men det var ganska spännande och lärorikt i alla fall - som efterlyst och med upplevelsen av att vara jagad får man ett helt annat tänkesätt - skärpt vaksamhet och andra vägval än då man går omkring som en fri man.

Jag var på väg till en polare för att få lite andra kläder - och sedan bodde jag hos en tjej på andra sidan stan i Lövsta.

Tja - jag fick en vecka hos henne som jag inte annat än kunde vara glad för - anstaltslivet bjuder inte sådan fägring.
Men en dag blev stoppad där ute på småvägarna då jag skulle handla - det var två civila herrar i en liten folkabubbla som var försedd med radiokommunikation - jag hade väl kommit fram till att jag var redo för att avtjäna de återstående två veckorna så jag försökte inte ens smita utan sa mitt namn som dom rapporterade in via sin mikrofon - efter en stund fräste det från radion "han ska gripas" och då blev det fart på herrarna - på grund av mitt uppträdande hade dom trott att jag var grön.

Det hände lite andra roliga saker på väg till långholmen, men det kan jag berätta en annan gång.
Inlägg #19: Postat: 2012-10-19 21:22:00
Bizon
De där dubbelrummet hade jag för övrigt för mej själv - Asptuna var nog inte överbelagt på den tiden.
Inlägg #20: Postat: 2012-10-19 22:26:00
Leif E Ström
#18 tack Bizon, själv glömde jag tacka dig för ett moraliskt ställningstagande. Då det gäller hangarhundar hade jag i slutet av 80-talet kontakt med legenden Rolf Johansson från Sollefteå Hundskola.
Han ville inte avliva några hundar utan utveckla dem. Här bjuds det även på en liten historia på kvällskvisten som handlar om "working spaniel" den rasen jag hade och som nu håller ordning på paketen vid våra passage.

- Att upptäcka narkotika i tullen har blivit mycket lättare nu sen vi fick knarkhundar.
- Men nu har vi problem med smuggelspriten.
- Ja, men just nu håller hundskolan i Sollefteå på att utbilda fyllhundar!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...