Valt inlägg:
Leif 16
Ja jag har hört att ett helt annat klientel befolkat paviljongerna där på senare tid - ekobrott o.d.
På men tid var det mest unga grabbar - jehovas vittnen och halvkriminella lantispojkar. Det skulle väl föreställa snäppet värre än ungdomsanstalt eller nåt - mycket riktigt en så kallad öppen anstalt.
Rymningen gick till så att jag tog på mej dubbla kläder och tog av mes det yttre lagret nere vid sjön innan jag klev över staketet.
Detta gav mej en hel del extratid att komma över motorvägen till lokaltåget södertälje-stockholm som jag lyckades planka på.
Då jag kom nerför trappan vid Älvsjö station såg jag en polisbil som stannat för att släppa resenärerna som tillsammans med mej klivit av tåget över övergångsstället, och i det läget är det inte läge att sätta igång och smyga iväg iförd de på den tiden helgröna fångkläderna - lyckligtvis släpade en tant på några stora resväskor som jag snabbt som tanken erbjöd mej att hjälpa henne med - så med en väska i var hand tågade jag tillsammans med tanten mitt framför nosen på herrarna mässing som den uniformerade ordningsmakten kallades på den tiden.
Någon värstingrymning a´la Papions från Djävulsön var det väl inte, men det var ganska spännande och lärorikt i alla fall - som efterlyst och med upplevelsen av att vara jagad får man ett helt annat tänkesätt - skärpt vaksamhet och andra vägval än då man går omkring som en fri man.
Jag var på väg till en polare för att få lite andra kläder - och sedan bodde jag hos en tjej på andra sidan stan i Lövsta.
Tja - jag fick en vecka hos henne som jag inte annat än kunde vara glad för - anstaltslivet bjuder inte sådan fägring.
Men en dag blev stoppad där ute på småvägarna då jag skulle handla - det var två civila herrar i en liten folkabubbla som var försedd med radiokommunikation - jag hade väl kommit fram till att jag var redo för att avtjäna de återstående två veckorna så jag försökte inte ens smita utan sa mitt namn som dom rapporterade in via sin mikrofon - efter en stund fräste det från radion "han ska gripas" och då blev det fart på herrarna - på grund av mitt uppträdande hade dom trott att jag var grön.
Det hände lite andra roliga saker på väg till långholmen, men det kan jag berätta en annan gång.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?