Inlägg #1: Postat: 2012-10-03 08:35:00 | |
Bizon |
Mycket rolig - men författaren, du förstod inte att det inte får finnas lyckliga, glada, tillfredsställda och tillfredsställande människor i denna kultur som bygger hela sin BNP på att vi ska försöka fylla vår själs svarta hål med kassatillfredsställande konsumtion.
Nu förstår du det - och kan samtidigt konstatera att vissa erfarenheter är dyra - särskilt de man för sent inser att man inte ens önskat göra. Men Freud har nog inte riktigt med saken att göra :- |
Inlägg #2: Postat: 2012-10-03 08:40:00 | |
fredrik4034 |
Tackaf för denna kommentar och jag tror nog vi är på samma linje ändå.....
Denna artikel skall ju självklart tas med en portion allvar mellan raderna. Jag tycker att vi har hamnat nånstans där det finns en övertro på terapier och behandlingar till höger och vänster. Folk kastar sig desperat över allt som skall hela och göra oss till bättre människor, älskare, vänner och fan vet allt. Och då kommer såklart entreprenörerna och affärsmännen, vilka glatt tjänar pengar på allt som är lukrativt. Det kan alldeles säkert vara bra. Det finns många fina människor som vill hjälpa i vår värld utan att tänka på förtjänsten, och många människor har tveklöst blivit hjälpta, men man kan inte hela tiden lämna sin hälsa i händerna på andra. Ibland måste man faktiskt orka ta i sin situation..alldeles själv. Försök själv innan du ber om hjälp brukar jag säga till mina grabbar och det kan nog gälla för oss vuxna också!! Och så fort nån vill ha betalt för att rädda din tillvaro, så tänk dig för många gånger innan du betalar : Och jodå...Jag tror visst den gamle skojaren Sigmund Freud har massor med saker och ting att göra, än idag, tyvärr |
Inlägg #3: Postat: 2012-10-04 06:59:00 | |
Bizon |
Fredrik - ja visst låg allvaret och lurade bakom den verklighetsigenkännande humorn - förr såldes diverse elixir med samma skrupelfria reklamtrix som förverkligadejsjälvkurserna. Egentligen inte något som skiljer den lyckliggörande konsumtionens komochköpuppmaningar - där finns en tillfredsställelse inom räckhåll - bara att betala. Kan du inte betala så kan du låna och sprida kostnaden på ex antal år - allt för att hjulen ska snurra och säkert men allt snabbare konverteras värt produktiva värde till kapitalvinster i ägarmaktens kassavalv.
Att det finns en övertro på terapier, coacher och allehanda förment lyckliggörande verksamheter råder det ingen tvekan om vilka alla riktar sej till sin lilla utvalda målgrupp - det vill säja människor som inte hittat balansen eller meningen i livet och som kan förmås att tro att hjälp finns att få "bara att betala". Du nämner "entreprenörerna" - ja dessa fantastiska kreatörer som kan sattsa sin själ i fullkomligt meningslösa projekt utan moral eller ryggrad bara det finns en chans att tjänar pengar. Pengar är en av de största drivkrafterna i samhällsmaskineriet - fins det någon annan som ens kommer i närheten? I ungdomen kan det ha varit kärleken - men det förefaller mej mer som om det bara är något tillfälligt och övergående. Nu då den direkta produktionen av de varor vi behöver inte kräver så mycket folk och folk ändå måste hitta på något att försörja sej på - så är din uppmaning helt rätt i tiden - ta tag i din situation! Fast det är nog en läggningssak huruvida man kan göra det utan att "be om hjälp", "gå en kurs", eller "finna livets mening". En del är mer självständiga än andra och kan stå emot exploatörerna som erbjuder sej att lösa dina problem - men ditt råd att "tänka sej för" borde nog tas på allvar innan man har försatt sej i den sitsen att det är dags att betala - jag är av den uppfattningen att det är innan man sagt ja till vederbörandes räddningspaket som tankemödan kan ge lite utdelning - efteråt är det försent! Så åter till vår vän "den gamle skojaren Sigmund Freud", ja han hittade sin lite speciella målgrupp - om jag inte missminner mej var det främst uttråkade kvinnor ur Wiens borgarklass han gjorde sina studier på - fördelen med just det klientelet var att dom kunde betala, men inte ens inom humanpsykologin bör generaliseringar rekommenderas - kanske det inte är så väl genomtänkt att överföra resultatet av studier på kvinnor på en viril man - något man kan fundera på i denna "hena" tid. Hur är det med dina grabbar - är dom så androgynt fostrade som vissa falanger i könsmaktsordningen rekommenderar - och i så fall kan det minska risken för att någon beskäftig framtida förståsigpåare kommer att tjäna pengar på dom med ambitionen att återställa dom till riktiga män? |
Inlägg #4: Postat: 2012-10-04 07:44:00 | |
fredrik4034 |
Jag ser ingen anledning att vidare kommentera vad du skriver då jag helt och fullt delar din syn på saken :bortsett från att jag fortfarande vid dryga femti fortfarande ser kärleken som den största drivkraften i tillvaron.
Vad beträffar mina pojkar så är jag av den åsikten att man absolut bör påtala och tydliggöra såväl likheter som skillnader mellan man och kvinna, vilket jag gör i min uppfostran. Sen kan man ju diskutera vad en riktigt "man" är....Jag tror inte det har med den här saken att göra. Det är väl en subjektiv bedömning.Jag är innerligt trött och irriterad på det här jävla tramset de här "falangerna" pysslar med. Troligen samma falanger som ivrigt tjatat fram det idiotiska uttrycket "hen"......vilket jag kommer att framhärda i att aldrig använda i mitt skrivande, eller i mitt arbete som pedagog! Jävla queerpolitiskt som det så väl formulerads i DNtrams alltihop. Pojkar är pojkar och flickor är flickor och först när vi slutat sväva omkring i det blå, så kan vi nå varandra på allvar. Osäkerheten skapar bara större klyftor och svårare konflikter mellan könen. En man som görs osäker på sin könsroll under uppväxten är en större riskfaktor när det gäller att begå eventuella övergrepp i sin vuxna relation, än en man som fått en klar bild av verkligheten. Det är jag alldeles övertygad om, och det borde de här könsutjämnande flummarna tänka på! Men jag är övertygad om att deras röster kommer att tystna i takt med att det senare problemet växer iställer för tvärtom. |
Inlägg #5: Postat: 2012-10-04 07:52:00 | |
fredrik4034 |
Och jovisst var gamle Sigmund en överskattad och feltolkad skojare, men det är ju inte hans fel att hela nittonhundratalspsykologin på helt fullständigt felaktig grund formats av hans tankar, vilka ju var ägnade en väldigt liten grupp människor. Det får man ju lasta tolkarna och förespråkarna för.Psykologin har dessutom alltid fungerat på det viset.Svart eller vitt, en enda riktning, allt annat är fel...
|
Inlägg #6: Postat: 2012-10-04 09:48:00 | |
Thomas w-m |
Är det verkligen så att vi ska neutralisera allt som driver vår längtan - inbillad eller verklig - för att hamna I någon slags lycklig nirvana-liknande tillstånd.
Ett av problemen med att bli äldre är när serotonin-nivåerna går ner och motivationen sviktar. Allting känns igen och vad värre är: Det går att ställa sannolika prognoser för de flesta utbrott av samhällskaraktär vilket gör livet outhärdligt förutsägbart. Vi ska vara tacksamma för de laddade ögonblick som kittlar våra tillkortakommanden och får oss att göra nya erfarenheter. Men hallå! Nu låter jag som en förnumstig gubbe. Apropå den roligt skrivna artikeln: Det verkar inte vara författaren som behöver terapi! |
Inlägg #7: Postat: 2012-10-04 11:45:00 | |
Bizon |
Kära medtänkare och iakttagare av verkligheten - det är så trevligt att läsa era kloka ord och relevanta frågor om både vad som är och vad som befaras.
Jag måste ändå vika in en tanke och ett stöd i resonemanget för de många som av personliga skäl inte kan passa in i vår starkt förenklade föreställning om vad som rätteligen bör förväntas av en person i en kropp vars yttre kön inte motsvaras av dennes inre känsla och det som Thomas så träffande uttrycker "vi" ska vara tacksamma för - de laddade ögonblick som kittlar våra tillkortakommanden och får oss att göra nya erfarenheter. - Ja, och i detta lämna åt var och en rätten att få göra sina misstag utan att ytterligare belastas med skuld - det räcker så förbannat väl med var och ens själsliga vånda då naturen emellanåt får för sej att knäppa den allmänna meningen på näsan. |
Inlägg #8: Postat: 2012-10-04 12:26:00 | |
Mr Harmoni |
#7 bizon det här var ett fall framåt för dig att äntligen tala efter egen personlig erfarenhet, så det finns hopp om dig också att belysa saker och ting som du själv har upplevt, så att vi slipper en massa påståenden som sanna, för att det har du läst dig till i någon roman.
Var och en har ju rätt att ha personliga åsikter, självklart är det så, men att försöka övertyga, att så här ska det vara för att man anser det som det enda rätta? Den här tabben gör vi oss alla skyldiga till och du bizon syndar nog värst, det du tycker som är logiskt och fullriktigt bör du då också veta om" att man måste alltid då också framlägga hundraprocentiga bevis för att ens tankar och värderingar är rätt tänkt om så krävs. Tyvärr så finns det en hake med detta och den heter illvilja, folk går emot de mest logiska förklaringar i världen, just det, de missunnar andra att få ha rätt. Det här är faktiskt ett vardagsproblem som vi alla gör oss skyldiga till även om det inte är medvetet, det räcker med att vi tycker illa om person som gör den fullständigt logiska yttringen så är det klippt. Varför vi fungerar på det här sättet har jag ingen annan förklaring på än att vår personliga mentalitet inte är inställd på rätt våglängd och därför inte mottagliga för logiskt resonemang just då och än värre inte alls över huvud taget kan man tycka om vissa människor. Islam säger att "logik existerar inte" för det har inte Muhammed talat någonting om, gissa då varför vi inte gillar muslimer som inte behöver handla logiskt för detta logiska tänkande finns inte i deras tankevärld, det här påminner oss också om att vi har politiker som hoppar över det logiska tänkande, ta bara massinvandringen som är bortom all logik om orsak och verkan som är mer än skrämmande! |
Inlägg #9: Postat: 2012-10-04 13:46:00 | |
fredrik4034 |
Jag måste såklart tillägga Bizon, att om det en dag skulle visa sig att någon av mina grabbar inte skulle känna sig hemma i sin kropp av någon anledning, så ska jag självklart ta hänsyn till detta i min uppfostran och supporta och stötta på alla sätt och vis. Men tills dess tänker jag uppfostra mina pojkar på ett sätt som klart och tydligt pekar på, och ger insikt i, och förståelse för både de skillnader och likheter som finns mellan man och kvinna, och göra mitt för att motverka det här könsutjämnande flummet man tyvärr idag stöter på härochvar, skrämmande nog både bland dagispersonal och i de lägre stadierna i skolan
Dessutom vill jag tacka både Bizon och Thomas för positiv feedback på min artikel : |
Inlägg #10: Postat: 2012-10-04 15:38:00 | |
Bizon |
Tack själv Fredrik för dina resonemang. Beträffande eventualiteterna vad gäller våra barns personlighet och vägval i livet hade jag inte väntat mej annat av en klarseende person som du - sedan säger mej din ålder att dina grabbar kommit förbi de mest kritiska faserna - fast jag ska inte vara för säker då jag är lika många år äldre än dej som åldern på mitt senaste barn. Kikade även på din sida på poeter - livets erfarenheter som ur backspegeln - tankar och känslor känns igen. Ha det gott. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.