Skandalskrivaren August Strindberg

Den här tråden diskuterar artikeln Skandalskrivaren August Strindberg.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-05-17 19:44:00
anders braune
Jag är övertygad om att August hade älskat att höra dig beskriva honom:
"Sabla trams!" kan jag höra honom säga med en lite pillemarisk glimt i ögat.
Inlägg #2: Postat: 2012-06-02 21:06:00
Cecilia P
Stark text om en brinnande begåvad författare, tack!
Inlägg #3: Postat: 2012-08-08 17:38:00
Leif E Ström
Någon miljökämpe var han inte, men han är Sveriges mest kända miljöskadade person.
Inlägg #4: Postat: 2012-08-08 20:42:00
Lennart Lundwall
Oh, ett sånt oerhört stycke text. August själv struntar jag i, men utbrister som SR:s Grammofonarkiv märkte vissa skivmappar förr: "OBS! Texten!" Jag sitter matt och stum.
Inlägg #5: Postat: 2012-08-08 23:32:00
Jan Brunnegård
August Strindberg och Ingemar Bergman är nog de två personer som skapat mest ångest i landet. Det blev massor av separationer efter varje ny Bergman-film sas det. August S upplyste folk om att skillsmässor var möjliga...
Inlägg #6: Postat: 2012-08-08 23:42:00
Pia I
Han behövde inte upplysa mig....
Inlägg #7: Postat: 2012-08-09 00:13:00
Leif Erlingsson
Läste just om Stefan Whildes fantastiska text.  Läste den första gången när artikeln kom hit i maj, men av någon anledning blev det ingen kommentar av mig då.
Inlägg #8: Postat: 2012-08-09 00:32:00
Lennart Asp
Strindberg dog när han dog. Han ville inte ha något extra speltakel. Men det fick han, ingen lyssnade på den döda författaren och så har det fortsatt. Han var emot "jubelfester". Men vad är alla dessa Strindbergsfestivaler med mera om inte jubelfester?
Inlägg #9: Postat: 2012-08-09 00:35:00
Lennart Asp
"speltakel"? Är det "makterna" som har ingripit? :
Inlägg #10: Postat: 2012-08-09 00:37:00
Lennart Asp
Eller har jag druckit för mycket absint? :
Inlägg #11: Postat: 2012-08-09 13:41:00
Leif E Ström
Ursäkta, författaren och Lennart Asp, men inlägg #10 uppmanar till ett riktigt snedsprång. Språnget har dock viss association till både "Åguust" och Aspens byline. Duvorna i Gamla Klara levde lika farligt som riksklenoden. Då litograferna själva stärkt sig, matade de duvorna med eterspetsade ärtor. Om begreppet fyllkaja är bekant, så är det bara namnet i en jämförese med dåtida traktens skitoxar.

F.ö. finns det skånsktillverkad absint på "bolaget". Av en händelse heter den Prestige August Strindberg Absinthe 35 nr 86643, 55,0.
Den som har en absintsked, kan se fram emot en annorlunda helg, än bara kräftor och surströmming. Smaklig spis!
Inlägg #12: Postat: 2012-08-09 13:55:00
Leif E Ström
Ursäkta, författaren och Lennart Asp, men inlägg #10 uppmanar till ett riktigt snedsprång. Språnget har dock viss association till både "Åguust" och Aspens byline. Duvorna i Gamla Klara levde lika farligt liv som riksklenoden gjorde. Då litograferna själva stärkt sig, matade de duvorna med eterspetsade ärtor. Om begreppet fyllkaja är bekant, så är det bara namnet i en fysisk jämförelse då det gällde både flykt och gång.

Lyckligtvis finns det skånsktillverkad absint på "bolaget". Av en händelse heter den Prestige August Strindberg Absinthe 35 nr 86643, 55,0. Den som har en absintsked, kan se fram emot en annorlunda helg än bara med kräftor och surströmming. Smaklig spis!
Inlägg #13: Postat: 2012-08-09 16:07:00
Lennart Asp
#11, #12: "Eterspetsade ärtor"? Usch! Det vill jag inte veta av! Jag föredrar att flaxa upp från Gamla Klara, innan flykt och gång är allvarligt påverkade av eterångorna, för att landa och sakta glida ut i säkerhet på mitt älskade gröna absinthav och glömma och glömma ...
Inlägg #14: Postat: 2012-08-09 16:10:00
Lennart Asp
Havet är grönt,
så dunkelt absintgrönt;
det är bittert som chlormagnesium
och saltare än chlornatrium;
det är kyskt som jodkalium;
och glömska, glömska
av stora synder och stora sorger
det ger endast havet,
och absint!

O du gröna absinthav,
o du stilla absintglömska,
döva mina sinnen
och låt mig somna i ro
Inlägg #15: Postat: 2012-08-09 16:11:00
Lennart Asp
Eder förbundne och ödmjuka skitduva

P.S. Dikten om det absintgröna havet är snott från den ökända skandalskrivaren på Dagens Nyheter, Ågust Strindberg

Dikten i sin helhet lyder så här ...
Inlägg #16: Postat: 2012-08-09 16:14:00
Lennart Asp
"Solnedgång på havet"

Jag ligger på kabelgattet
rökande »Fem blå bröder»
och tänker på intet.

Havet är grönt,
så dunkelt absintgrönt;
det är bittert som chlormagnesium
och saltare än chlornatrium;
det är kyskt som jodkalium;
och glömska, glömska
av stora synder och stora sorger
det ger endast havet,
och absint!

O du gröna absinthav,
o du stilla absintglömska,
döva mina sinnen
och låt mig somna i ro,
som förr jag somnade
över en artikel i
Revue des deux Mondes!

Sverige ligger som en rök,
som röken av en maduro-havanna,
och solen sitter däröver
som en halvsläckt cigarr,
men runt kring horisonten
stå brotten så röda
som bengaliska eldar
och lysa på eländet.

August Strindberg, ur Dikter på vers och prosa / Stormar, 1883
Inlägg #17: Postat: 2012-08-09 16:45:00
Lennart Asp
Vad beträffar ämnet för artikeln - Ågust Strindberg - ska han inte sitta på en piedestal som norrbaggestofilen Ibsen. Han skall vara en irriterande kardborre som fastnat på arschlet, som man förgäves försöker dra bort.

Som artikelförfattaren i sin utmärkta och fantastiska bild av honom antyder bör han inte ingå i någon påtvingad litteraturkanon i skolan. Som rebell ska han vara Off- litteraturkanon, så att eleverna i smyg kan läsa "Liten katekes för underklassen", medan läraren där framme mässar om inhemska och utländska klassiker.

Men jag ser att liket börjar leva igen. Tidigare har det mummlats om att han skulle vara "anti-feminist" och nu tar DN Kultur bladet från munnen och försöker oskadliggöra honom genom stänga in honom i fållan för "judehatare".
Hipp Hipp Hurra! Liket lever! Rebellen Strindberg lever igen! DET ska vi fira under Strindbergsåret anno 2012!
Inlägg #18: Postat: 2012-08-09 17:22:00
Leif E Ström
#16, "Kabelgattet", så enkelt att skriva dikter, om alla voro avkommor till ångbåtskommissionärer. Då var det betydligt svårare för de samtida skalder som var lika okända som sina föräldrar, vad sägs om...

...aspelöv och lindelöv och skogen full av nötter.
Lian lian, lian lian lian, lian lian, lian lian lej!

F.ö. Strindberg - stor han var, men kan knappast mätas med Lasse Lucidor. Ååguust duellerade bara med pennan. Lasse han levde som han lärde, "tokot at sälja sin frihet för några hundrad riksdaler om året".
Nils Ferlin, uppmärksammade Lucidors dödsduell med dikten "På källaren Fimmelstången". Nyvunnen kunskap som kommer försvinna snabbbare än blixten då absinten gjort sitt.
Inlägg #19: Postat: 2012-08-09 18:26:00
Lennart Asp
#18 Hallå där! Du kloka och skarpa uggleöga! Vart tog din nya fina bylinebild vägen ? Det där med aspelöv och lindelöv och skogen full av nötter och lianer får mig att tänka på den tidens odebatterade könsdiskriminering. Pojkarna skulle spela och flickorna skulle sjunga, utan minsta tvekan. Var det inte någonting med någon komplicerad "omdansning" också? Sedan har jag hört att de vanvördiga numera använder melodin som snapsvisa med helt förändrad text! Får ingenting vara heligt längre? :

Lasse Lucidor var inte dum han heller, kunde fäktas både med utsidan och insidan. Ack ja, men som Ferlin skaldade så slutade den litterära banan med förskräckelse! Men kanske bättre att dö i full strid, istället för att din egen kropp strider mot dig, som Strindberg fick uppleva innan kräftpinan tog slut?

Själv var jag länge en hängiven Strindbergian, innan jag i min ungdom träffade en amerikansk utbytesstudentska som fick mig att övergå till att bli en lika hängiven Almqvistian. :
Inlägg #20: Postat: 2012-08-09 19:30:00
Lennart Asp
#18: Att kabelgattet är avsett att förvara kablar och dylikt skräp är ju allmängods . Men Strömmen kanske inte bara är whiskykonnäsör, utan även kunnig om cigarrer? Och kan delge Sourzes läsare när ""Fem blå bröder"" började och slutade att säljas i Konungariket ?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...